برنامه‌های هفته کتاب تشریح شد

نشست خبری بیست‌وهشتمین دوره هفته کتاب، سه شنبه (۲۰ آبان) در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

 

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور محسن جوادی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهکانکار، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و حسین صفری، معاون فرهنگ و اقتصاد موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران صبح امروز در سالن زنده یاد عاشوری موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این مراسم ایوب دهکانکار، مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت : مجموعه‌های مختلفی در هفته کتاب فعالیت خواهند کرد تعدادی از فعالیت‌ها را موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و مابقی در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، زیر مجموعه‌های وابسته و سازمان‌ها و نهاد‌های مرتبط انجام خواهند داد.

وی افزود: پیوست مشترک تمام فعالیت ها، مشارکت گسترده دستگاه‌ها و فعالیت استان هاست در این دوره با چند رویکرد از جمله اشتراک سازی برنامه‌ها آغاز می‌کنیم. رویکرد دیگر ظرفیت سازی و ظرفیت سنجی برنامه‌هایی بود که به دبیرخانه ارسال شد، کمیته محتوایی مستقل در این زمینه فعالیت می‌کرد .همچنین  سومین رویکرد مان گفتمان سازی است به سمت و سویی برویم که یک موج و ظرفیت در جامعه ایجاد کند و ظرفیت‌های مغفول را بالفعل کنیم.

مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران  عنوان کرد: امسال به رغم مسائلی که شیوع کرونا ایجاد کرد برای ما در مقام اجرا نگرانی ایجاد کرده بود، اما از نظر کیفی و کمی با مشکل مواجه نشدیم و با افزایش کمی، و کیفی شاهد استقبال مخاطبان بودیم .حضور انجمن و مروجان کتاب در هفته کتاب حضور چشمگیری بود.

  وی ادامه داد: هفته کتاب از دولتی بودن ، خارج شده یا در حال خروج است در مواردی هم مراکز مستقل به صورت خودجوش برنامه‌هایی برای هفته کتاب تدارک دیده و تعریف کرده بودند که می‌تواند به انس بیشتر مردم با کتاب کمک کند قرار است تغییر شیوه در اجرای برنامه های، هفته کتاب داشته باشیم.

دهکانکار بیان کرد:اکثر برنامه‌ها به صورت مجازی یا حضوری، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حداقل نیرو‌ها انجام شود، گسترده‌ترین برنامه مان طرح پاییزه کتاب بود بالغ بر ۱۰۵ کتابفروشی جدید به ما در طرح پاییزه کتاب ملحق شدند تا دیروز ۸۲۰ کتابفروشی در طرح پاییزه ما شرکت کردند، فرآیند تسویه حساب با کتابفروشی‌ها در طرح پاییزه کتاب در کوتاهترین زمان ممکن ایجاد شود.

وی توضیح داد:  بخش، شهروند خبرنگار و دفاع مقدس به جشنواره کتاب و رسانه افزوده شد، بیش از ۸۰۰ اثر به دبیرخانه جشنواره کتاب و رسانه ارسال شد. این در شرایطی است که خبرنگاران می، توانند سه اثر به این جشنواره ارسال کنند. پانزده سالگی ایبنا را همزمان با هفته کتاب داریم .

مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران  گفت: به کتابخانه‌های علامه طباطبایی و سیستانی کتاب اهدا خواهیم کرد ، حدود ۳۳ نشست با سخنرانی بیش از ۹۰ سخنران برگزار می‌کنیم. تجلیل از نویسندگان و افتتاح مرکز اسناد موسسه خانه و کتاب ایران خواهیم داشت.  همچنین مرکز اسناد با توجه به حفظ اسناد موسسه خانه کتاب و ادبیات پس از ادغام موسسات فرهنگی معاونت فرهنگی راه اندازی خواهد شد از این آرشیو با عنوان تجربه در سال‌های بعد استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: شهرداری مشهد در طرح پاییزه کتاب مشارکت می کند، این شهرداری معادل یارانه اختصاص یافته به طرح پاییزه کتاب از سوی معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، یارانه‌ای به این طرح اختصاص می‌دهد. شاخص‌های سرانه مطالعه متفاوت است. برخی مطالعه کتاب‌های درسی، دانشگاهی، قرائت قرآن، ادعیه مناجات، روزنامه و کتاب‌های صوتی را در سرانه مطالعه در نظر نمی‌گیرند. تنها به میزان مطالعه آزاد توجه می‌کنند، طبق آخرین آمار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میران سرانه مطالعه ۱۲ دقیقه در کشور است مردم ما کتابخوان هستند. اما امکان دسترسی آن‌ها به کتاب کم است باید تلاش کنیم کتاب بهتر به دست مخاطب برسد.

دهکانکار عنوان کرد: اگر هدف افزایش گاهی جامعه باشد، می‌توان راه‌های دیگری برای آن پیدا کرد. اینکه از طریق سمع به درون انسان منتقل شود یا مطالعه جای بحث دارد با توجه به ضرورت رعایت پروتکل‌های بهداشتی، قرار است به جای کتابگردی کتابفروشی‌ها را به خانه مردم ببریم برای این مسئله همکاری میان موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، معاون فناوری وزارت ارتباطات، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود قرار است آدرس کتابفروشی‌ها در مسیریاب‌های داخلی اطلاع رسانی شود.

دبیر هفته کتاب درباره برگزاری نمایشگاه‌های استانی کتاب اظهار کرد: برگزاری نمایشگاه‌های کتاب چه در استان‌ها چه در تهران منوط به اجازه ستاد مبارزه با کرونا ست اگر استانی را ایمن بدانند به صورت فیزیکی و در غیر این صورت به صورت مجازی برگزار می‌شوددرباره نمایشگاه مجازی کتاب پس از برگزاری هفته کتاب اطلاع رسانی می‌شود شرایط اولیه ناشران را برای حضور در نمایشگاه مجازی اعلام کردیم تا هنگام برگزاری مشکلی نداشته باشند و شرایط حضور در نمایشگاه مجازی کتاب را فراهم کرده باشند پس از هفته کتاب وارد فاز اجرایی نمایشگاه مجازی کتاب می‌شویم.

دهقانکار تصریح کرد:  اولین گام ما برای حمایت از مناطق محروم برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب، نمایشگاه کتاب مجازی و افتتاح استارتاپ‌هایی برای دسترسی بهتر آن‌ها به کتاب خواهیم بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار