پیگیری تامین واگن برای صادرات بیشتر از مرز‌های خراسان به کجا رسید؟

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: مسئله تامین واگن سال هاست که از کانال‌های مختلف همچون اتحادیه صادرکنندگان و کمیسیون حمل و نقل اتاق مشهد در حال پیگیری است، اما همچنان این مشکل به قوت خود باقی است.

 


به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد ، احمد زمانیان یزدی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: موضوع تامین واگن در کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد در دستور کار قرار گرفت و اعضای کمیته ریلی آن را مورد بررسی قرار دادند. جمع بندی ما به عنوان یک پیشنهاد این است که کمیسیون‌های تجارت و حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد، باید شرکتی را برای تامین واگن فراهم کنند.

او افزود: به منظور انتقال ترافیک کامیون‌ها از جاده‌های کشور و مرز‌های زمینی به سمت دریا و همچنین حمل مستقیم کامیون‌ها، اعم از پر و خالی از طریق بنادر شمالی کشور به کشور‌های حاشیه دریای خزر، شناور‌های رو- رو (حمل و نقل ترکیبی ریل به شناور)، در بنادر شمالی کشور خدمات ارائه می‌کنند، اما هزینه‌های سنگین آن‌ها، اعتراض فعالان حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین المللی را در پی داشته است.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی ادامه داد: حدود دو ماه است که ظرفیت‌های ایجاد شده در بنادر کشور مبنی بر پهلوگیری شناور‌های رو-رو، مطرح و پیرامون آن جلساتی در تهران برگزار شد. در آن مقطع نهاد‌های متولی نرخ‌هایی را اعلام کردند و ما نامه‌ای را به شرکت‌ها نوشتیم که اگر آمادگی و تمایل دارند تا کامیون هایشان با شناور‌های رو_ رو حمل شود به ما اعلام کنند تا برنامه ریزی‌های لازم در این خصوص انجام بگیرد.

احمدیان یزدی بیان کرد: هزینه حمل با شناور‌های رو_رو ۱۵۰۰ دلار از بندر انزلی است و باید به آن حق الزحمه راننده تا بندرآکتائو  به مبلغ ۵۰ دلار نیز اضافه شود. این یعنی، هزینه رفت و برگشت ۳ هزار و ۱۰۰ دلار خواهد بود که بسیار سنگین است.

او به مکاتبات انجام گرفته از سوی انجمن شرکت‌های بین المللی حمل و نقل در این رابطه اشاره و تصریح کرد: در این نامه که خطاب آن، مدیرکل دفتر ترانزیت، لجستیک و توافق نامه‌های سازمان بنادر و دریانوردی بود، پیرامون نظرات تشکل‌های صنفی حمل و نقل ایران و خراسان جهت توسعه شناور‌های رو_ رو در دریای خزر نکاتی بیان شد. همچنین پیشنهاد کردیم، چنان چه دولت تسهیلات ۸۰ درصدی به انجمن حمل و نقل بین المللی ارائه بدهد، خود انجمن آمادگی خرید شناور رو_رو را دارد.

بیشتر بخوانید
 

 
رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی در ادامه به موضوع کمبود واگن‌های تجاری برای حمل کالا‌های صادراتی کشورمان اشاره و تاکید کرد: مسئله تامین واگن سال هاست که از کانال‌های مختلف همچون اتحادیه صادرکنندگان، کمیسیون حمل و نقل اتاق مشهد و ... در حال پیگیری است، اما همچنان این مشکل به قوت خود باقیست. این موضوع در کمیسیون حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد در دستور کار قرار گرفت و اعضای کمیته ریلی آن را مورد بررسی قرار دادند. جمع بندی ما به عنوان یک پیشنهاد این است که کمیسیون‌های تجارت و حمل و نقل و ترانزیت اتاق مشهد، باید شرکتی را برای تامین واگن فراهم کنند.

زمانیان از چالش محدودیت‌های مرزی برای عبور کامیون‌های تجاری نیز سخن به میان آورد و اظهار کرد: مرز‌های ترکمنستان همچنان بر روی کامیون‌های ایرانی بسته است. ۲ الی ۳ ماه پیش توافقاتی صورت گرفت و ترکمنستان به طور آزمایشی در یک بازه زمانی مرز را برای تعداد محدودی ناوگان حمل و نقل جاده‌ای باز کرد تا کامیون‌های ایرانی در نقطه صفر مرزی تریلی و بار‌های خود را به کامیون‌های ترکمن تحویل دهند و تخلیه کنند. این بحث از ماه‌ها قبل مطرح بود و ما به این موضوع اعتراض داشتیم، چرا که نگرانیم این اقدام به یک رویه تبدیل شود.

او افزود: اخیرا ترکمنستان اعلام کرد که علاوه بر سرخس، مرز‌های لطف آباد و اینچه برون را نیز بدین صورت باز می‌کند تا کالای ایرانی را بر روی ماشین ترکمن بار کرده و حمل توسط ترکمن‌ها انجام بگیرد. در این خصوص از بخش خصوصی نظرخواهی صورت گرفت ما با این قضیه به شدت مخالفت کردیم البته عنوان کردیم این مسئله برای مدت محدود ایرادی ندارد، اما رویه شدن آن قابل قبول نیست، چون ضربه بزرگی به شرکت‌های حمل و نقل ایرانی وارد می‌آورد.

انتهای پیام//ف. ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار