سفر وزیر خارجه فرانسه به مصر برای آرام کردن اعتراضات

وزیر امور خارجه فرانسه یکشنبه برای دیدار‌هایی با هدف مماشات با جهان عرب در خصوص کاریکاتور پیامبر اسلام (ص) به قاهره سفر کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، یک منبع دیپلماتیک اعلام کرد ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه یکشنبه برای دیدار‌هایی با هدف مماشات با جهان عرب در خصوص کاریکاتور پیامبر اسلام (ص) به قاهره سفر کرد.

لودریان قرار است با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و سامح شکری، وزیر خارجه این کشور و همچنین احمد الطیب، امام جماعت مسجد الازهر که به شدت از فرانسه برای دفاع از آزادی بیان انتقاد کرده بود، دیدار کند.

وزارت امور خارجه فرانسه با انتشار بیانیه‌ای پیش از رسیدن لودریان به قاهره اعلام کرد وزیر امور خارجه کار ارائه توضیح و آرام کردن را که رئیس جمهور فرانسه آغاز کرد ادامه خواهد داد.

الطیب در سخنرانی در اواخر اکتبر اعلام کرد اهانت به مذاهب و حمله به مقدسات آن‌ها به نام آزادی بیان یک استاندارد فکری مضاعف و نفرت پراکنی است. السیسی هم در سخنرانی به مناسبت ولادت پیامبر اسلام (ص) در ۲۸ اکتبر از ارزش‌های اسلامی دفاع کرد و توهین به پیامبر (ص) را رد کرد.

سفر لودریان به قاهره همچنین فرصتی برای رایزنی در مورد پرونده لیبی و روند صلح خاورمیانه خواهد بود.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه در مراسم یادبود ساموئل پاتی معلمی که ۱۶ دسامبر به دلیل نشان دادن کاریکاتور پیامبر (ص) در کلاس درس سربریده شده بود از آزادی کشیدن کاریکاتور دفاع و تاکید کرد فرانسه از کشیدن کاریکاتور‌ها صرف نظر نخواهد کرد.

در سراسر جهان مسلمانان با خشم نسبت به اظهارات مکرون واکنش نشان دادند و در اعتراضات گسترده عکس‌های او را به آتش کشیدند. کارزاری هم در بسیاری از کشور‌های مسلمان برای تحریم محصولات فرانسوی به راه افتاد.

در مصر فراخوان این تحریم در صفحه‌های اجتماعی منتشر شد، اما پیامد‌های ملموس چندانی نداشت. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار