در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

سرامیک در اقتصاد و ارزآوری کشور چقدر نقش داشته است؟

دبیر دوسالانه ملی سرامیک ایران، به نقش این هنر در چرخه اقتصاد و ارزآوری کشور اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، این روز‌ها اگر بخواهید سری به فرهنگسرای نیاوران بزنید، ابتدا باید از از روی پل سرامیکی که زیرپای شما صدا میکند و در دوطرف آن سرو‌هایی سبز ایستاده اند، عبور کنید.

داخل راهرو نگارخانه که می‌شوید از کنار استکان‌های سرامیکی که روی سینی‌های بزرگ قرار گرفته اند به راحتی رد نشوید، زیرا هم میتوانید یکی از این استکان‌های زیبا را با خودتان ببرید و یا آن را شکسته و در سبد بیندازید، خلاصه اینکه اختیار این بخش دست شماست.

وارد فضای نگارخانه که شوید یکباره چشمانتان از دیدن رنگ و نقش‌های متعدد برق میزند. کوزه، شطرنج، دارت، ظروف، ساز موسیقی، تابلو‌های سه لت، دست نوازشگر، غده‌های سرطانی، بطری شیری که خون از آن می‌چکد و... آثاری هستند که با متریال سرامیک و به دست هنرمندان سرامیست کشورمان تولید و در یازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران به نمایش گذاشته شده اند.

همچنین اثری غول پیکر از به صلیب کشیدن حضرت مسیح (ع)، در گوشه‌ای از این نمایشگاه قرار گرفته که برای دیدن آن باید کل فضای گالری را با دقت سیر کنید.

سرامیک در اقتصاد و ارزآوری کشور چقدر نقش داشته است؟

۹۴ اثری که از ۸۷ هنرمند سرامیست در نمایشگاه یازدهمین دوسالانه سرامیک ایران به نمایش درآمده اند، نشانگر ظرفیت‌ها و خلاقیت‌های کم نظیری هستند که در وجود هنرمندان ایرانی به چشم میخورد. با دیدن این نمایشگاه میتوان با خود گفت «با اینکه ۹ است این دوسالانه برگزار نمی‌شود، اما باز جای شکر دارد که بعد از این مدت، حداقل آثار با کیفیت می‌بینیم.»


بیشتر بخوانید؛


هیربد همت آزاد دبیر دوسالانه سرامیک ایران در حاشیه بازدید از نمایشگاه این بینال، درباره پیشینه و جایگاه هنر سرامیک ایران به خبرنگار ما گفت: هنر سرامیک با قدمتی بیش از ده هزار سال، در فرهنگ و تمدن بشریت وجود داشته است. از اولین زمانی که نقش مایه‌ها روی ظروف کاربردی، آجر‌ها یا فرم‌هایی که در مراسم‌های آئینی استفاده میشدند ظهور پیدا کرده است. البته این حکایت از پیدایش مرحله جدیدی در تمدن بشر داشته که انسان فراتر از زندگی روزمره خود، به جایگاهی از فرهنگ و تمدن میرسد که زیبایی شناسی، آئین، نقش و فرم در ساخته‌ها و زندگی اش جریان پیدا میکند.

وی افزود: اوج تکامل این نقش ها، فرم‌ها و تزئینات را می‌توانیم در سفالینه ها، آجر‌ها و فرم‌های آئینی ببینیم. تکامل این هنر حدودا ۱۰ هزار سال پیش، تا دوره انقلاب صنعتی و ظهور مدرنیسم ادامه پیدا میکند. در این مرحله با ظهور انقلاب صنعتی، تفکیکی بین هنر‌های کاربردی، هنر‌های تزئینی و تجسمی به وجود می‌آید. اما میتوانیم بگوییم که هنر سرامیک مهجور واقع میشود و کمتر مورد توجه قرار میگیرد.

همت آزاد توضیح داد: امروزه با ظهور مجدد خرده روایت‌های فرهنگی و بازشدن بستر گفتگو میان هنرمند و مخاطب، می‌توانیم سرامیک را باتوجه به ابزار‌ها و امکانات بسیار زیادی که دارد، رسانه بسیار قابلی در انتقال پیام و محتوا به مخاطبان بدانیم. گستره وسیعی از تکنیک و بازه بسیار بزرگی از روایت‌های فرهنگی، میتواند این قابلیت را برای این رسانه داشته باشد که در تمام رویکرد‌های هنر تجسمی به ایفای نقش بپردازد.

سرامیک در اقتصاد و ارزآوری کشور چقدر نقش داشته است؟

وی ادامه داد: هنر سرامیک در زندگی روزمره مردم در قالب هنر‌های کاربردی و تزئینی، حضور داشته، دارد و خواهد داشت. تمام آجر‌های استفاده شده در بناها، ظروف‌های کاربردی که نقش روی آنهاست و همچنین فرم‌ها و مجسمه‌هایی که از گذشته تا امروز وجود داشته اند، گونه‌ای از کاربرد سرامیک در جامعه محسوب می‌شوند.

دبیر دوسالانه سرامیک ایران با بیان اینکه امروز میتوانیم شاهد جلوه‌های متفاوتی از هنر سرامیک یعنی سرامیک در فضای تجسمی باشیم گفت: در این فضای تجسمی، سرامیک از رویکرد‌های فرمالیستی تا ناب، هنر‌های مفهومی و هنر‌هایی که به دیالکتیکی بین هنرمند و مخاطب می‌پردازند دیده می‌شود.

وی در ادامه در خصوص نقش سرامیک در فضا‌های شهری اظهار کرد: آجر یکی از مهمترین ظهور‌های هنر سرامیک در فضای شهری است. همچنین در تمام مساجد و بنا‌هایی که مربوط به مشاهیر و بزرگانمان هستند، حتی در مقرنس زیر میدان آزادی، کاشی ایرانی قابل مشاهده است.

رئیس انجمن سرامیک ایران در پاسخ به اینکه در حال حاضر وضعیت صادارت و ارزآوری آثار سرامیکی ایران در بخش صنایع دستی چگونه است گفت: وظیفه هنرمند تولید اثر هنری است؛ بنابراین نهاد‌های دیگری را لازم داریم تا بتوانیم دست سازه‌های هنرمندان را به عنوان شاخصه‌هایی از فرهنگ و هنر کشور در عرصه‌های جهانی مطرح کنیم. فراتر از ارزآوری، چیزی که میتواند اهمیت داشته باشد، آشنایی و گفت وگوی تمدن هاست؛ شناسایی فرهنگ و صنایع دستی ایرانی در جوامع بین المللی در عین اینکه بسیار مهم است، اما وظیفه هنرمند نیست، بنابراین باید نهاد‌های حامی برای این هدف وجود داشته باشند، کمااینکه الان هم هستند، اما بحث اینکه در چه مرحله‌ای از کار قراردارند، کاملا جداست.

وی تاکید کرد: سرامیک ایران این پتانسیل را دارد که خیلی بیشتر از اکنون، جایگاه خوبی در صادرات و یا چرخه اقتصادی کشور پیدا کند.

سرامیک در اقتصاد و ارزآوری کشور چقدر نقش داشته است؟

همت آزاد در پایان با بیان اینکه دوسالانه‌ها نمایشی از آخرین دستاورد‌های ساختاری یک رسانه هستند، عنوان کرد: بنابه دلایل متعددی از سال ۱۳۹۰ تا الان موفق به برگزاری دوسالانه سرامیک نشدیم. دوسالانه‌ها رویداد‌هایی هستند که زیرساخت‌های رسانه را درست می‌کنند. در این دوسالانه علاوه بر نمایش آخرین دستاورد‌های هنر سرامیک، لزوم گسترش مرز‌های زبانی این رسانه را هم در نظر گرفته ایم. در این دوسالانه سعی شد که هنرمندان بتوانند قابلیت‌هایی را از رسانه سرامیک نمایش دهند که میتواند ابزاری برای گفتگو و انتقال پیام بین هنرمند و مخاطب خودش باشد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.