پاسخ سوالات شرعی درباره احکام «خرید و فروش با غیر مسلمان»

پاسخ سوال‌های شرعی خود درباره احکام «خرید و فروش با غیر مسلمان» را در گزارش زیر بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، در دنیایی که با شتاب به سوى دهکده بزرگ جهانى پیش مى رود و روابط انسان‌ها با یکدیگر بسیار نزدیک شده؛ تنظیم قوانین حاکم بر روابط ملّت‌ها کاری ضرورى و دشوار است. ما مسلمانان نیز از این قاعده جدا نیستیم و باید به تنظیم قوانین دینى و شریعت خویش در زمینه ارتباط با دیگران بپردازیم.

روابط اقتصادى مسلمانان با دیگر ادیان به دو شاخه تقسیم می‌شود؛ روابط فردى و روابط دولتى؛ یعنى گاه بحث درباره روابط اقتصادى فرد مسلمانان با غیر مسلمانان است و گاهى سخن درباره روابط اقتصادى دولت هاى مسلمان با دیگر دولت‌هاست.

اهمیت این امر باعث شده تا موضوع سوال شرعی این هفته را در همین باب مطرح کنیم که آیا معامله با افراد غیر مسلمان جایز است یا خیر؟ ارز و پولی که از این داد و ستد به دست می‌آید حلال است یا خیر؟ کافر ذمی و کافر حربی چه کسانی هستند، آیا می‌شود با آنان معامله کرد؟ و آیا با کافر می‌توان معامله کرد؟

حجت الاسلام و المسلمین آذری طوسی به سوالات شما  پاسخ داده است که می‌توانید در ادامه بخوانید.

اینجانب مبلغ زیادی قطعه صنعتی از یک بهایی خرید کردم و چند ماه بعد از خرید متوجه شدم بهایی هست. حکم چیست؟ آیا اجناسی که الان دارم حلال است؟

خرید و فروش با افرادی که اهل فرقه باطل بهائیت هستند به هیچ عنوان جایز نیست و اگر بر فرض مذکور پس از انجام معامله از اینکه طرف فروشنده اهل بهائیت است، اطلاع پیدا کردند در این صورت اگر قصد تملک کرده باشد از آن کالا‌هایی که به دست آورده در این فرض صحیح است و حکم غصب را برای او ندارد و مالک آن کالا شده است.

حکم شرعی خرید و فروش با غیر مسلمان چیست؟

خرید و فروش با غیر مسلمان باطل نیست، اما از آن جهت که مراوده با غیر مسلمان موجب سستی در اعتقادات می‌شود از این جهت صحیح نیست این کار انجام شود.

کافر حربی و کافر ذمی چه کسانی هستند ؟

غیرمسلمانانی که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند و تابعیت دولت اسلامی را پذیرفته و به قواعد شهروندی تن داده‌اند، کافر ذمّی نامیده می‌شوند. همچنین از واژه کافر حربی تعریف‌های متنوعی ارائه شده است، برخی آن را به معنای کافری می‌دانند که مطیع اسلام نبوده و معاند با حکومت اسلامی باشد و این تعریف در مقابل کافر ذمی است.

استفتاء از آیت الله خامنه‌ای درباره احکام خرید و فروش با غیر مسلمان

آیا وارد کردن کالاهاى اسرائیلى و ترویج آن‌ها جایز است؟ در صورتى که این کار هر چند بر اثر اضطرار صورت بگیرد، آیا فروش آن‌ها جایزاست؟

باید از معاملاتى که به نفع دولت غاصب اسرائیل که دشمن اسلام و مسلمین است، خوددارى شود و وارد کردن و ترویج کالاهاى آنان که از ساخت و فروش آن سود مى برند، براى هیچکس جایز نیست و همچنین براى مسلمانان هم خرید آن کالا‌ها به خاطر مفاسد و ضررهایى که براى اسلام و مسلمین دارد جایز نیست.

آیا خرید تولیدات شرکت هاى یهودى یا آمریکایى یا کانادایى با وجود این احتمال که شرکت هاى مزبور به تقویت دولت اسرائیل می پردازند، جایز است؟

اگر خرید و فروش این تولیدات موجب تقویت دولت حقیر و غاصب اسرائیل شده و یا در راه دشمنى با اسلام و مسلمین بکار می روند، خرید و فروش آن‌ها براى هیچکس جایز نیست و الا اشکال ندارد.

اگر کالاهاى اسرائیلى وارد کشورهاى اسلامى شود، آیا جایز است تاجران بخشى از آن‌ها را خریده و به مردم بفروشند و آن‌ها را ترویج کنند؟

این کار براى آنان به علت مفاسدى که دارد، جایز نیست.


بیشتر بخوانید


اگر کالاهاى اسرائیلى در فروشگاه هاى عمومى یک کشور اسلامى عرضه شود، آیا خرید آن‌ها توسط مسلمانان در صورتیکه تهیه کالاهاى غیراسرائیلى مورد نیاز که از کشورهاى دیگر وارد شده‏ اند، امکان داشته باشد، جایز است؟

بر آحاد مسلمین واجب است که از خرید و استفاده از کالاهایى که منفعت تولید و خرید آن‌ها عائد صهیونیست‏ ها که محارب با اسلام و مسلمین هستند، می شود، اجتناب کنند.

خرید و فروش کالاهاى آمریکایى چه حکمى دارد و آیا این حکم شامل همه کشورهاى غربى مثل فرانسه وانگلستان هم می شود؟ و آیا آن حکم مخصوص ایران است و یا در همه کشور‌ها جارى است؟

اگر خرید کالاهاى وارداتى از کشورهاى غیراسلامى و استفاده از آن‌ها باعث تقویت دولت هاى کافر و استعمارگر که دشمن اسلام و مسلمین هستند، شود و یا قدرت مالى آن‌ها را براى هجوم به سرزمین‌هاى اسلامى یا مسلمین در سرتاسر عالم، تقویت نماید، واجب است که مسلمانان از خرید و بکارگیرى و استفاده از آن‌ها اجتناب کنند، بدون اینکه فرقى بین کالایى با کالاى دیگر و دولتى با دولت دیگر از دولت هاى کافرى که دشمن اسلام و مسلمین هستند، وجود داشته باشد و این حکم هم اختصاصى به مسلمانان ایران ندارد.

کسانى که در کارخانه ‏ها و مؤسساتى کار می کنند که سود آن‌ها به دولت هاى کافر می رسد و باعث استحکام و تقویت آن‌ها می شود، چه تکلیفى دارند؟

کسب درآمد با کارهاى مشروع فی نفسه اشکال ندارد هرچند از امورى باشد که درآمد آن به دولت غیراسلامى می ‏رسد مگر زمانى که آن دولت در حال جنگ با اسلام و مسلمین باشد و از نتیجه کار مسلمانان در این جنگ استفاده کند.

استفتاء از آیت الله مکارم درباره احکام خرید و فروش با غیر مسلمان

برای معامله کردن خریدار و فروشنده چه شرایطی باید داشته باشند؟

براى خریدار و فروشنده چند چیز شرط است: ۱- بالغ بودن ۲- عاقل بودن ۳- ممنوع ‏التّصرّف در اموال نبودن (مانند کسانى که به خاطر ورشکستگى از طرف حاکم شرع از تصرّف در اموالشان جلوگیرى شده‏اند). ۴- طرفین قصد جدّى براى معامله داشته باشند، پس اگر به شوخى بگوید مالم را فروختم اثرى ندارد. ۵- کسى آن‌ها را مجبور نکرده باشد. ۶- جنسى را که خرید و فروش میکنند ملک آن‌ها باشد یا از طرف مالک وکیل بوده، یا ولىّ صغیر.

اگر بر ما معلوم باشد که صاحبان برخی مشاغل که به تولید مواد غذایی مشغول هستند مسلمان نبوده و جزو اهل کتاب هم نیستند. در این صورت خرید و فروش و مصرف محصولات آن‌ها چه حکمی دارد؟

خرید و فروش مواد غذایی غیر گوشتی آن‌ها اشکالی ندارد، ولی در صورتیکه یقین داشته باشید دست آن‌ها را رطوبت با آن مواد تماس داشته احتیاط اجتناب است مگر در مواردی که خارج از کشور‌های اسلامی زندگی می‌کنند.

خرید از مغازه‌های که گوشت خوک و یا شراب می‌فروشند جایز است یا نه؟

خرید چیز‌های حلال از آن‌ها جایز است. مگر این که ترک این کار نهی از منکر محسوب شود که در این صورت باید ترک شود.

آیا خرید و فروش با بهائیان حرام می‌باشد؟

شک نیست که آن‌ها افراد منحرفی هستند و اساس مذهب ساختگی آن‌ها از سوی دولت‌های استعماری انگلستان و آمریکاست و جزء کفّار حربی هستند و هیچ گونه همکاری با آن‌ها جایز نیست.

معامله با کشور‌های کفار یا افراد کافر و گرفتن سود از آن‌ها چه حکمی دارد؟

معامله با کفار و گرفتن سود از آن‌ها اشکالی ندارد.

استفتاء از آیت الله سیستانی درباره احکام خرید و فروش با غیر مسلمان

هیچ مسلمانی نمیتواند از محصولات یک کشور غیر اسلامی که در حال جنگ با مسلمین است مثل اسرائیل بخرد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۵:۴۵ ۰۹ تير ۱۴۰۱
سپاس‌گزارم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۴۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
جواب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۸ ۱۷ آبان ۱۳۹۹
اگر این جوری که همین چین و روسیه هم مسلمون نیستن یا هوایپماها یه پردازنده ای دارن که تحت انحصار اسرائیل هستش بخوایم حساب کنیم خیلی چیزها هستش این موارد دخیل توش روسیه
United States of America
ناشناس
۲۳:۴۴ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
با چین ؟
حرام
یا حلال
United States of America
ناشناس
۲۳:۴۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
با چین چی؟
انها که بی دین و خدا ناباور هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
خرید و فروش و مراوده با چین که مسلمانان اویغور را سلاخی میکنن از نظر شرعی چه حکمی دارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
ای خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
هر کس که انسانیت داشته باشه قابل احترامه فرقی نداره چه آئینی داشته باشه
کمک به هم نوع و صادقانه عمل کردن دوری از کلک و ریا و حقه بازی و کم فروشی و گران فروشی هرکس رعایت کند اهل بهشت است چرا که اصل دین همین است
Netherlands
ناشناس
۱۹:۳۳ ۱۶ آبان ۱۳۹۹
واردات کالا از چین که مردمش حتی خدا رو هم قبول ندارن چه حکمی داره؟
وارداتی که با موجب نابود کردن بازار و بدبخت کردن مسلمان می شود
آخرین اخبار