معاون اداره دامپزشکی شهرستان قم خبر داد؛

آغاز طرح مایه‌کوبی تب برفکی در جمعیت دام سبک قم

معاون اداره دامپزشکی شهرستان قم از اجرایی شدن طرح مایه‌کوبی تب برفکی در جمعیت گوسفند و بز استان ظرف دو ماه خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم، بختیاری زاده،معاون اداره دامپزشکی شهرستان قم گفت: طرح مایه‌کوبی تب برفکی در جمعیت گوسفند و بز استان از دیرو ز آغاز شده است و تا ۶۰ روز ادامه دارد.

او افزود: همه دامداران استان نسبت به اجرای این طرح همکاری لازم را با اکیپ‌های عملیاتی اعزامی از سوی مراکز مایه‌کوبی داشته باشند تا ایمنی نسبی در جمعیت دامی استان علیه بیماری تب برفکی ایجاد شود.

بختیاری اضافه کرد: این طرح در ۹ مرکز مایه‌کوبی دامپزشکی قم و ۲۲ اکیپ عملیاتی انجام می‌شود.

معاون اداره دامپزشکی شهرستان قم با بیان این‌که استان قم دارای بیش از ۳۰۰ هزار راس گوسفند و بز داشتی و بیش از ۱۱۰ هزار گوسفند و بز پرواری در هر دوره پروار است، تاکید کرد: دامداران باید پس از واکسیناسیون، از جابه‌جایی و خرید و فروش دام تا ۲ هفته خودداری نمایند.

بختیاری زاده از دامداران درخواست کرد: علاوه بر رعایت مقررات بهداشتی قرنطینه‌ای در واحد دامداری، با انجام واکسیناسیون به‌موقع و پوشش حداکثری آن، از بروز و شیوع این بیماری در دام‌های خود جلوگیری کنند تا خسارات اقتصادی  را به کمترین حد ممکن کاهش دهند.

بیماری تب برفکی از مهم‌ترین بیماری‌های دامی واگیردار شایع در کشور است که تردد، تراکم دام و قرار گرفتن دام واکسینه شده در کنار دام واکسینه نشده نقش مهمی در شیوع این بیماری دارد.

دامداران می‌توانند در طرح‌های مایه‌کوبی، ضدعفونی و سم‌پاشی با مراجعه به پایگاه اینترنتی اداره کل دامپزشکی استان قم به نشانیqom.ivo.ir از شرایط و اطلاعات این طرح مطلع شوند؛ همچنین ضمن همکاری با اکیپ‌های دامپزشکی، در خصوص زمان واکسیناسیون با مراکز مایه‌کوبی دامپزشکی در هر منطقه تماس بگیرند.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار