گام برجسته دانشگاه یزد در حوزه معماری

مدیر طرح‌های عمرانی دانشگاه یزد گفت: پروژه سقف متحرک اجراشده در دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد، جایزه اول چهارمین دوسالانه ملی معماری و شهرسازی ایران را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد،  سید منصور بیدکی مدیر طرح‌های عمرانی دانشگاه یزد با اشاره به پروژه سقف متحرک حیاط کتابخانه دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد گفت: این سازه به سفارش دفتر طرح‌های عمرانی دانشگاه یزد و با طراحی حسین پورمهدی قائم مقامی به اجرا در آمد و فرآیند ساخت آن به صورت کارگاه آموزشی پویا با حضور دانشجویان دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد انجام شد.

او افزود: پوشش متحرک حیاط علیین دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد طاقى شکل و از اتصال ١٨ تیر چوبى قوس دار با دهانه ١٤ متر تشکیل شده است. همچنین ١٨ تیر که در قالب دو قطعه بزرگ به هم متصل شده اند، روى یک ریل به نحوى می‌لغزند که قطعه کوتاه‌تر زیر قطعه بزرگتر قرار گرفته است و به این طریق پوشش حیاط کنار میرود.

بیدکی ادامه داد: براى ساخت تیر‌ها از سیستم "چوب‌های فشرده چسب خورده" (laminated glued timber) استفاده شده است.

مدیر طرح‌های عمرانی دانشگاه یزد اظهار کرد: از جنبه‌های نوآورانه این طرح، پوشش دهانه ۱۴ متری آن است که صرفا به وسیله چوب که از جمله مصالح سبک و دوستدار طبیعت به شمار می‌رود ساخته شده است.

او افزود: در ایران به جز نمونه حاضر، تا کنون سقف محدب چوبی باز و بسته شونده، احداث نشده است لذا نیاز بود که قبل از ساخت نمونه اصلی، تیر‌های چوبی با دهانه مورد نظر به صورت آزمایشی ساخته شده و به لحاظ پاسخ‌دهی در برابر تحمل نیرو‌های جانبی و بار وزن خود محاسبه و آزمون شوند. همچنین برای ضد آفتاب و ضد آب شدن تیر‌ها مواد متعددی از تکنولوژی نانو مورد بررسی و آزمون قرار گرفتند که در نهایت یکی از آن‌ها برای روکش کردن چوب‌ها استفاده شد.

بیدکی ادامه داد: پروژه سقف متحرک اجرا شده در دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد، جایزه اول چهارمین دوسالانه ملی معماری و شهرسازی ایران در بخش سازه‌های خاص و المان را به خود اختصاص داد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار