آغاز برداشت سیب‌زمینی در تربت‌جام

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام گفت: برداشت سیب‌زمینی از ۲۳۰ هکتار مزارع کشاورزی این شهرستان آغاز و پیش‌بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از هشت هزار تن از این محصول برداشت و روانه بازار مصرف شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علیرضا عرفانی مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام میانگین عملکرد محصول سیب‌زمینی این شهرستان را ۳۵ تن در هر هکتار ذکر کرد و گفت: این میزان محصول نسبت به پارسال بیش از ۳۰ درصد کاهش دارد.

او افزود: یکی از مهمترین علل کاهش سطح زیرکشت سیب زمینی در تربت جام افزایش هزینه‌های تولید و کاهش قیمت خرید این محصول در فصل برداشت می‌باشد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام با اشاره به اینکه بیشترین محصول سیب‌زمینی تربت‌جام در بخش نصرآباد این شهرستان کشت می‌شود ادامه داد: با هدف کاهش مصرف آب و هزینه کارگر، افزایش عملکرد، کاهش تراکم علف‌های هرز و صرفه‌جویی در هزینه سمپاشی و کود پاشی، کشت این محصول در بیش از ۳۰ هکتار از کشتزار‌های این محصول به روش آبیاری "تیپ" انجام می‌شود.

عرفانی بیان کرد: کشت سیب‌زمینی در این منطقه علاوه بر درآمدزایی برای کشاورزان منطقه، منبع خوبی برای درآمد کارگران است به طوری که کار برداشت در هر هکتار سیب‌زمینی ۶۰ کارگر در روز نیاز دارد.

او باتوجه به اینکه عملیات برداشت سیب‌زمینی این منطقه از اواخر مهر ماه به تدریج آغاز و تا اواخر آبان ماه ادامه دارد تصریح کرد: ۷۰ درصد محصول سیب‌زمینی تربت‌جام برای فرآوری به کارخانه‌های سراسر خراسان رضوی ارسال و ۳۰ درصد این محصول در این شهرستان به مصرف می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌جام تاکید کرد: در سال زراعی جاری در هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع این محصول مبارزه با آفات و بیماری‌ها انجام و در راستای حمایت از کشاورزان به ازای هر هکتار از مزارع سیب زمینی این شهرستان ۴۰۰ کیلوگرم کود توزیع شده است.

عرفانی اظهار کرد: محصول سیب زمینی در تربت جام ۷۵ خانوار بهره بردار دارد.
 
انتهای پیام// ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.