ورزشکاران مبتدی به هیچ عنوان نیازی به مصرف مکمل‌های ورزشی ندارند

یک کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی با تاکید براینکه ورزشکاران مبتدی به هیچ عنوان نیازی به مصرف مکمل‌های ورزشی ندارند، گفت : ورزشکاران حرفه‌ای نیز تنها با دستور پزشک متخصص و رعایت کردن اصولی مجاز به مصرف مکمل‌ها هستند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ روح الله فریادی کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی مکمل‌ها را بهبود دهنده کارایی و عملکرد ورزشکاران خواند و گفت : گا‌ها برخی ورزشکاران حرفه‌ای به واسطه فعالیت‌های شدید بدنی که دارند از مکمل‌های ورزشی برای تکمیل برنامه غذایی خود استفاده می‌کنند.

او گفت : اگر ورزشکاری نتواند از طریق وعده‌های غذایی نیاز بدن خود را تامین کند می‌تواند از مکمل‌های ورزشی تائید شده توسط وزارت بهداشت استفاده کند.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی با بیان اینکه مکمل‌های ورزشی عموما به دو نوع غذایی و استروئیدی تقسیم می‌شوند، افزود: مکمل‌های استروئیدی مکمل‌هایی مضر برای بدن ورزشکاران هستند و حتی سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ هم مصرف این نوع از مکمل‌ها را برای ورزشکاران ممنوع کرده و اگر ورزشکاری در مسابقات بین المللی و جهانی استروئید مصرف کرده باشد، تست دوپینگش مثبت می‌شود و برایش محرومیت در نظر می‌گیرند.

او افزود: در مقابل ورزشکاران حرفه‌ای می‌توانند با شرایطی از مکمل‌های غذایی استفاده کنند، هرچند که مکمل‌های غذایی هم انواع مختلفی دارند که ورزشکاران بسته به اینکه در چه رشته ورزشی کار می‌کنند، بدن آن‌ها به چه مکمل‌هایی نیاز دارد و در چه سطحی از ورزش حرفه‌ای هستند، باید از آن استفاده می‌کنند.

مربی بدنسازی تیم ملی سپک تاکرای مردان ایران با تاکید براینکه مصرف مکمل‌های ورزشی به هیچ عنوان برای ورزشکاران مبتدی توصیه نمی‌شود، ادامه داد: این افراد می‌توانند با استفاده از برنامه غذایی مناسب نیاز بدنشان را رفع کنند و به مکمل‌ها روی نیاورند، چراکه اگر بدن ورزشکار به مکمل‌ها نیازی نداشته باشد، مصرف آن‌ها نه تنها کمکی به بهبود عملکردش نخواهد کرد، بلکه باعث آسیب رسانی به بدنش نیز می‌شود.

او افزود: برای ورزشکاران حرفه‌ای هم مصرف مکمل‌های ورزشی باید زیرنظر پزشک متخصص و یا مربی بدنساز دارای سطح آگاهی بالا باشد، درغیر اینصورت در این ورزشکاران هم مصرف خودسرانه مکمل‌های ورزشی عوارض منفی زیادی در بدن آن‌ها برجای خواهد گذاشت.

فریادی گفت: البته در برخی از باشگاه‌های بدنسازی هم تعدادی از مربیان برای اینکه شاگردان بیشتری را جذب کنند، برای ورزشکاران تازه کار خود مکمل‌های ورزشی را تجویز می‌کنند تا سریعتر عضلاتشان به فرم برسد که هرچند ممکن است عوارض مصرف آن خیلی سریع خود رانشان ندهد، اما در چندسال آینده به مرور این عوارض خودنمایی می‌کنند.

او افزود: همچنین مصرف مکمل‌ها باید با دقت و طبق اصولی خاص انجام گیرد، مثلا برخی از مکمل‌ها را باید قبل و برخی را باید بعد از انجام تمرینات ورزشی مصرف کرد، حال اگر ورزشکاری این اصول را رعایت نکند، ممکن است مصرف مکمل‌ها نه تنها کارایی‌اش را بالاتر نبرد، بلکه باعث افت سطح عملکردش هم شود.

فریادی به ورزشکاران درخصوص مصرف مکمل‌های تقلبی موجود در بازار هم هشدار داد و گفت: متاسفانه در حال حاضر مکمل‌های تقلبی زیادی در بازار موجود است که مصرف آن‌ها می‌تواند عوارضی همچون بیماری‌ها و ناراحتی‌های قلبی و عروقی، نارسایی کلیه، نارسایی کبد، دیابت و ... را به همراه داشته باشد.

او درخصوص چگونی تشخیص مکمل‌های اصلی از تقلبی هم گفت: تشخیص مکمل اصلی از تقلبی کاری سخت و تخصصی است، هرچند مربیانی که سال‌ها کار کرده اند و پزشکان متخصص می‌توانند از روی رنگ، بو، طعم، نوع بسته بندی، هولوگرام و ... آن‌ها را از هم تشخیص دهند، اما این کار برای ورزشکاران تاحدودی دشوار است.

این کارشناس ارشد فیزیولوژی ورزشی افزود: متاسفانه گران بودن مکمل‌های ورزشی باعث شده که بسیاری از ورزشکاران مکمل‌ها را از مراکز غیرمجاز تهیه کنند که اکثر آن‌ها هم تقلبی هستند، برای همین توصیه می‌کنیم حتما مکمل‌ها را از داروخانه‌ها تهیه کنند.

او وضعیت مصرف مکمل‌های ورزشی بین ورزشکاران را وحشتناک توصیف کرد و افزود: بسیاری از جوانانی که مدت بسیار کوتاهی از آمدن آن‌ها به باشگاه‌ها می‌گذرد، برای اینکه ره چندساله را یک شبه طی کنند به مصرف مکمل‌ها و بویژه استروئید‌ها روی می‌آورند و همین باعث شده تا مصرف استروئید‌ها بین ورزشکارانمان بیداد کند.

فریادی بزرگ شدن کبد، عقیم شدن و ریزش مو را از عوارض مهم مصرف استروئید‌ها دانست و گفت: از همه خانواده‌ها می‌خواهیم قبل از فرستادن فرزندانشان به باشگاه‌های بدنسازی تحقیقات کاملی درمورد باشگاه و مربیان آن‌ها انجام دهند تا در آینده گرفتار مشکلات نشوند.

او گفت: به همه ورزشکاران حرفه‌ای توصیه می‌کنیم تا جایی که ممکن است از مصرف مکمل‌ها پرهیز کنند و یا مصرف آن را ادامه دار نکنند، چراکه بدن آن‌ها به مرور به مکمل‌ها وابسته می‌شود و می‌تواند بعد‌ها برایشان مشکلاتی به همراه داشته باشد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار