آغاز همایش ملی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی در مشهد

همایش ملی ابعاد نظری و کاربردی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی با رویکرد آمایشی در مشهد آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، هادی اعظمی دبیر علمی همایش ملی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی روز چهارشنبه در نشست آغاز به کار آن گفت: ایران با ۱۵ کشور همسایه است و ۱۰۶ شهرستان مرزی دارد و پس از روسیه و چین بیشترین همسایه را در مقایسه با دیگر کشور‌های جهان دارد.

او افزود: به واسطه نگاه مرکز ، پیرامون و برخی از عوامل دیگر متاسفانه مناطق مرزی ایران کمتر توسعه یافته است.

دبیر علمی همایش ملی توسعه و امنیت پایدار مناطق مرزی ادامه داد: عدم توسعه در این مناطق به مهاجرت از مناطق مرزی به داخل کشور انجامیده است و خالی شدن جمعیت از مناطق مرزی موجب شده چالش‌هایی برای کشور ایجاد شود.

اعظمی بیان کرد: همه این موضوعات اکنون به اهمیت پرداختن به توسعه پایدار مناطق مرزی افزوده است و در پایان این همایش  نتایج حاصله به مسوولان کشور ارسال خواهد شد تا برای چاره اندیشی در خصوص آمایش مرزی مورد استفاده قرار گیرد.

او تصریح کرد: ۱۲۰ مقاله به دبیرخانه همایش رسیده است که ۳۰ مقاله به شکل سخنرانی است و در قالب فضای مجازی امروز و فردا پنجشنبه ارائه خواهد شد.

محمد کافی رئیس دانشگاه فردوسی مشهد هم در سخنانی بر اهمیت برگزاری این گونه همایش‌ها برای سروسامان دادن به مناطق مرزی تاکید کرد و گفت: انسان آرمان گرا باید آرزوی جهان بدون مرز داشته باشد، اما اکنون با واقعیتی غیر از آن رو به رو هستیم.

او به تفاوت در شکل مرز‌های آسیا و اروپا و مناطق مختلف اشاره کرد و افزود: با توجه به شرایط متفاوت مرز‌ها باید انتظار توسعه متفاوتی در داخل مرز‌ها داشت در برخی نقاط وجود مرز‌ها ملموس نیست و توسعه یافتگی کاملا متفاوت است.

رئیس دانشگاه فردوسی مشهد مساله مرز در ایران را بسیار مهم عنوان کرد و ادامه داد: مرز‌ها را می‌توان به زور ایجاد کرد، اما آنچه می‌تواند امنیت مرز را تامین کند رضایت و شادمانی مرزنشینان است.

 کافی بیان کرد: امید است بتوان از ظرفیت‌های متمرکز در مرز‌ها و حواشی ایران استفاده کرد چرا که مرکز ایران، کویری است که محل آبادانی نیست و بالعکس ثروت‌ها در مناطق مرزی کشور است و همه این‌ها نشان دهنده اهمیت توسعه مرز‌ها در ایران است.
 
انتهای پیام// ف.ک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار