کاهش قیمت گوجه فرنگی در مزارع بوشهر/ نقش موثر صادرات، در تعادل بازار

افزایش قیمت گوجه فرنگی در روز‌های گذشته خبرساز شد، اما حالا خبر می‌رسد که قیمت این محصول در مزارع کاهش یافته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبوشهر، استان بوشهر رتبه نخست تولید خارج از فصل گوجه فرنگی را در کشور دارد.

برداشت این محصول در بخش ارم دشتستان آغاز شده است و تا اواسط آبان گوجه بخش بوشکان این شهرستان، شهرستان جم و حتی بخشی از مزارع بُردِخون در شهرستان دیرهم وارد بازار می‌شود.

در روز‌های گذشته قیمت این محصول پرمشتری در بوشهر به ۱۵ هزار تومان هم رسید؛ در همان روز‌ها به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر قیمت گوجه فرنگی درمزارع ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان بوده، اما اکنون این میزان به ۶ تا ۷ هزار تومان کاهش یافته است.

خسرو عمرانی در گفت‌وگو با خبرنگار ما افزود: امسال با وجود سرما و بارندگی در مناطق مرکزی کشور کمبود گوجه فرنگی در بازار رخ داد که این موضوع باعث گرانی شد.

او گفت: به طورمعمول از زمان پایان برداشت محصول در دیگر نقاط کشور تا زمان آغاز برداشت در استان‌هایی مانند بوشهر، به علت کاهش مقدار گوجه فرنگی قیمت آن بالا می‌رود.


بیشتر بخوانید


معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه صادرات به عراق نقش موثری در بازار گوجه فرنگی دارد، ادامه داد: اگرچه ما به کشور‌های دیگرمانند قطر و افغانستان هم صادرات داریم، اما عمده صادرات به عراق است و به همین علت اگر صادرات به این کشور دچار مشکل شود بازار داخلی از آن تاثیر می‌گیرد.

عمرانی درهمین حال به افزایش هزینه‌های تولید محصول اشاره کرد و گفت: به طور معمول کشاورزان برای کشت هر هکتار گوجه فرنگی ۱۰۰ میلیون تومان هزینه کرده‌اند، یعنی برای هر کیلوگرم گوجه فرنگی در صورتی که عملکرد مزرعه خوب و در حد ۵۰ تن باشد، بیش از ۲ هزار تومان هزینه شده اما به طور معمول این میزان از مزارع برداشت نمی‌شود، بنابراین هزینه تولید بیشتر از این است.

او افزود: قیمت گوجه فرنگی باید به گونه‌ای باشد که کشاورز بتواند حاصل دسترنج خود را دریافت کند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: امسال ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع استان بوشهر زیر کشت گوجه فرنگی رفته است که پیش بینی می‌شود تا اوایل اردیبهشت که فصل برداشت پایان می‌یابد، ۵۸۰ هزار تن محصول روانه بازار شود.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۹ ۲۴ آبان ۱۳۹۹
اول که 100میلیون هزینه ندارد
دوم صادرات رو ممنوع کنید