رئیس دانشگاه علامه طباطبایی مطرح کرد؛

رشد به هم پیوستگی دانشگاه‌ها در بحران کرونا

سلیمی گفت: با شیوع کرونا فعالیت‌های جهانی در درون دانشگاه‌ها و به هم پیوستگی آن‌ها رشد پیدا کرده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی در یازدهمین نشست معاونان و مدیران بین الملل دانشگاه ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشی و فناوری اظهار کرد: در شرایط فعلی با پدیده‌ از جا کندگی اجتماعی رو به رو شده‌ایم؛ یعنی با وجود مستقر بودن شرایط جغرافیایی این پدیده‌ها از بند‌های ناشی از جغرافیا رها شده اند و آزاد‌تر در فضای بین المللی فعالیت می‌کنند.

سلیمی گفت: در عرصه فعالیت‌های جهانی در درون دانشگاه‌ها، شبکه جهانی دانش شکل گرفته و به هم پیوستگی دانشگاه‌ها تشدید شده است؛ این امر با شیوع کرونا رشد پیدا کرده است. 

او ادامه داد: دانشگاه علامه، جهش قابل ملاحظه‌ای در همکاری‌های علمی بین المللی در ۶ ماهه بعد از شیوع کرونا داشته است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: برای اولین بار پروژه‌های مشترکی با یونسکو و سازمان بهداشت جهانی انجام داده ایم و در حوزه مدیریت ارتباطات و روابط بین الملل به جذب اعتبارات بین المللی پرداخته ایم.

او ادامه داد: در عرصه آموزش‌های بین المللی در ایام شیوع کرونا تا حدودی فعالیت‌های دانشگاه‌ها مخصوصا دانشگاه‌های علوم انسانی در حوزه آموزش تسهیل شده است.

سلیمی تصریح کرد: ما همکاری‌های جدیدی با کشور‌های مختلف شروع کرده ایم. همچنین دوره‌های تازه‌ای را برای آموزش‌های مجازی کوتاه مدت، بلند مدت و رسمی را در آینده‌ای نه چندان دور ایجاد خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی درباره سایر اقدامات این دانشگاه در همکاری‌های علمی بین المللی گفت: تفاهم نامه‌ای بین دانشگاه علامه با دانشگاه «دی ۸» در زمینه همکاری‌های بین المللی انجام داده شده که به زودی اجرایی می‌شود. با مفهوم عدالت آموزشی برای محققان خارجی پروژه‌ای را طراحی کرده ایم. در ۶ ماه گذشته ۱۳۰ رویداد بین الملی برگزار کردیم و ۲۳۷ نشست علمی بین المللی برگزار شده که چند برابر دوره‌های گذشته است.

او بیان کرد: برنامه همکاری با ۲۰ کشور خارجی تدوین شده و در حال پیشبرد است. همچنین با ۱۵ دانشگاه بزرگ اسپانیا همکاری داریم و تا پایان سال، اجلاس دانشگاه‌های بزرگ ایران با دانشگاه‌های اسپانیا برگزار خواهد شد.

همکاری های علمی بین المللی و جذب دانشجویان خارجی تحت تاثیر کرونا، کاهش نیافت

در ادامه احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: مسائل بین المللی بیش از سایر مسائلی مانند آموزش و پژوهش با شیوع ویروس کرونا در معرض تهدید قرار گرفته است، زیرا علاوه بر کرونا در کشور با مسائل تحریم نیز رو به رو هستیم.

معتمدی افزود: از دل تهدید کرونا، فرصت‌های بزرگی برای تغییر و تحرک به‌وجود آمد تا فضای مجازی به عنوان محور‌های اصلی فعالیت بین المللی رشد و توسعه پیدا کند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: در دانشگاه امیرکبیر یک برنامه راهبردی تهیه و تدوین شده است تا در شرایط فعلی و بعد از رفع ویروس کرونا در فرآیند‌ها متناسب با شرایط موجود بازنگری صورت بگیرد. در شرایط فعلی، تولید محتوای آموزشی پژوهشی و فناوری به زبان انگلیسی نیز در این برنامه راهبردی در نظر گرفته شده است.

او افزود: در سال تحصیلی جدید، همکاری‌های علمی بین المللی همانند سال قبل در جریان است و کرونا منجر به کاهش آن‌ها نشده است. در جذب دانشجوی بین الملل نیز در سال تحصیلی جدید تفاوت زیادی نداشته ایم که نشان دهنده تاثیرگذاری کم شیوع کروناست.

معتمدی گفت: ایجاد زیر ساخت‌ها اصلاح مقررات ایجاد زمینه برای ارتباط با ارگان‌های بین المللی، ایجاد و زمینه برای ارتباط با استادان و دانشجویان خارجی از بحث‌های کلیدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.