حمایت دانشگاه تهران از پایان نامه‌های دانشجویی چگونه است؟

مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران درباره نحوه حمایت این دانشگاه از پایان نامه‌های دانشجویی توضیحاتی را ارائه کرد.

مهدی پورفتح، مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: پژوهش‌ها یا پایان نامه‌ها به دو دسته بنیادی و کاربردی تقسیم بندی می‌شوند.

او افزود: پژوهش‌های بنیادی دارای ارقام بالایی نیستند و با توجه به محدویت بودجه، مبلغی که دانش اقتصاد بابت فراهم سازی مواد، تجهیزات و خدمات این حوزه در اختیار ما قرار می‌دهد در مقطع دکتری حدود ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در مقطع کارشناسی ارشد ۸۰۰ هزار تومان است.

پورفتح تصریح کرد: بودجه‌ مورد نظر برای پژوهش‌های بنیادی به سختی تامین می‌شود. امسال ۹۰ میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم که این عامل باعث ایجاد معضل جدی در دانشگاه شده است.

مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران ادامه داد: خرید تمام تجهیزات آزمایشگاهی و مواد تابع قیمت ارز است که به علت افزایش آن بودجه لازم برای پژوهش‌های بنیادی تامین نمی‌شود.

او با بیان اینکه حوزه پژوهش‌های کاربردی توسط ما به صورت جدی دنبال می‌شود، تاکید کرد: پژوهش‌های کاربردی در اولویت کار ما قرار گرفته و در این خصوص با وزارت علوم طرحی را تحت عنوان «پارسه‌های کاربردی» یعنی پایان نامه‌ها و رساله‌های دکتری که متقاضی آن‌ها صنعت یا نهاد‌های اجتماعی هستند، امضا کرده ایم و آن‌ها پشتیبان پایان نامه‌ها خواهند شد.

افتتاح هسته معاملاتی بورس در دانشگاه تهران

پورفتح با بیان اینکه هسته معاملاتی بورس در دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران ایجاد شده است، تاکید کرد: ثبت یک شرکت مشترک توسط اداره بورس و دانشگاه تهران باعث شده است تا سهام همه در آن وجود داشته باشد و افراد فعالیت‌های سودمندی انجام دهند. 

او ادامه داد: کارآفرینی یکی از مهم‌ترین عوامل شراکت در طرح پژوهش‌های کاربردی است که توجه به آن باعث جلوگیری از ادامه تحصیل یا فعالیت دانشجویان ایرانی در کشور‌های خارجی خواهد شد. از آنجایی که این مدل برای صنایع ما جدید است زمان زیادی می‌خواهد تا روی آن به نحو درست کار شود و باید فرهنگ سازی در این زمینه هم به خوبی انجام شود.

مدیرکل امور پژوهش‌های کاربردی دانشگاه تهران تصریح کرد: یکی از مشکلات ایرانیان در حوزه دانشگاه و صنعت این است که صد در صد هیچی را به ۵ درصد همه چیز ترجیح می‌دهند و زمان کوتاهی می‌کشد که برای این موضوع باید فرهنگ سازی درستی صورت بگیرد، در غیر اینصورت نتیجه موثری نمی‌توانیم از آن بگیریم، اما باز هم نسبت به ۱۰ سال پیش پیشرفت خوبی در این حوزه داشته ایم.

پورفتح گفت: طرح پژوهش‌های کاربردی در کشور‌های صنعتی مانند آمریکا به خوبی در حال انجام است و تیم‌های دانشجویی به عنوان یک نیروی محرکه جهت ادامه پژوهش در نظر گرفته می‌شود؛ چراکه یک دانش فنی و محصول موجود زنده است و باید آن را به منظور جلوگیری از آسیب جدی به روز رسانی کرد و توسعه و پیشرفت در این حوزه عامل موفقیت پایان نامه‌ها خواهد بود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار