رئیس انجمن اسپوکس: این رشته ره آوردی نو برای جهانیان است

بنیانگذار ورزش اسپوکس درباره این رشته ایرانی و اهداف آن توضیحاتی داد.

محمدرضا هاشم پور پاشاکی، رئیس انجمن و بنیانگذار ورزش اسپوکس، در گفت وگو با خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: ورزش مهیج اسپوکس ره آوردی نو برای جهانیان است که توسط من با هدف معرفی و پاس‌داری از فرهنگ ایرانی و تاریخ مستند ورزش‌های جنگی، روحیه جنگاوری، صلح طلبی و پهلوانی ایرانیان در سطح ملی و فراملی در سال ۱۳۹۰ پایه گذاری شد.

نام اسپوکس برگرفته از لغات فارسی است

هاشم پور ادامه داد: اصول و آموزه‌های ورزش اسپوکس بر چابکی، هوشیاری و انعطاف پذیری در پاسخ به نیروی مهاجم تاکید دارد. نام اسپوکس برگرفته از مخفف کلمات فارسی ورزش، سریع تـر، باهوش تـر و قوی تـر است. کلمه لاتین SPOQCS، اسم تجاری این ورزش است و مخفف لاتین ورزش سریع تر، باهوش‌تر و قوی‌تر است.

بازی های آسیایی به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شد

هاشم پور گفت: تا به حال ۳ دوره لیگ اسپوکس برگزار شده است. مسابقات قهرمانی کشور در اردبیل ۱۳۹۸، در واقع انتخابی تیم ملی بود. قرار بود پس از برگزاری اردو، مسابقات و اعزام به بازی‌های آسیایی و جهانی ۲۰۲۰ را داشته باشیم که متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا لغو شد.

برای فرا ملی کردن ورزش اسپوکس تلاش های زیادی شده است

بنیانگذار انجمن اسپوکس تصریح کرد: برای فرا ملی کردن ورزش اسپوکس انجمن این رشته ورزشی با هماهنگی فدراسیون انجمن‌های ورزشی، کمیته ملی المپیک و وزارت کشور، میزبانی تشکیلات آسیایی اسپوکس، (مجمع عمومی کنفدراسیون اسپوکس آسیا) را در سال ۱۳۹۶ در منطقه آزاد انزلی عهده دار و ۳ کرسی ریاست کنفدراسیون، دبیر کلی و نایب رئیسی نصیب ایران شد. فدراسیون بین المللی اسپوکس در سال ۲۰۱۷ به عضویت TAFISA (انجمن بین المللی ورزش همگانی) درآمد. عضویت در سازمان‌های دیگر ورزشی مورد تایید IOC (کمیته بین المللی المپیک) از برنامه‌های راهبردی فدراسیون بین المللی اسپوکس است. اسپوکس دارای چندین مسابقات رسمی مورد تایید مجامع بین المللی ورزش است.

در ۲ حوزه قهرمانی و همگانی سرمایه گذاری کرده ایم

او اظهار کرد: انجمن اسپوکس در ۲ حوزه قهرمانی و همگانی فعالیت چشمگیری داشته است. مهم‌ترین آن‌ها ایجاد ایستگاه‌های ورزشی اسپوکس در پارک‌ها، مراکز عمومی و مدارس است.

ویروس کرونا تهدیدی برای ورزش دنیا است

او ویروس کرونا را تهدیدی برای ورزش دانست و بیان کرد: ویروس کرونا تهدید بزرگی برای ورزش جهان محسوب می‌شود، اما می‌توان از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد. در این خصوص انجمن اسپوکس دست به اقدامات اساسی زده و فرصت‌های مفیدی را ایجاد کرده است. به عنوان مثال، استانداردسازی آیین نامه‌های آموزشی، برگزاری کلاس‌های آموزشی آنلاین برای عموم علاقه مندان، برگزاری دوره‌های توجیهی و باز آموزی داوری و مربیگری آنلاین را در این شرایط برگزار کرد.

بهمن ماه مسابقات کشوری و مجازی اسپوکس را برگزار خواهیم کرد

هاشم پور در پایان بیان کرد: در نظر داریم در صورت ادامه قرنطینه و برگزار نشدن مسابقات به صورت حضوری، در بهمن ماه مسابقات کشوری را به صورت آنلاین برگزار کنیم. در حال حاضر اسپوکس در جامعه کارگری (فدراسیون کارگری) فعال است. برای فعالیت در حوزه دانش آموزی و دانشگاهی با فدراسیون‌های مربوطه مذاکراتی صورت گرفته است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار