قالیباف اصل در صحن علنی مطرح کرد؛

تدوین لایحه ارتقای قانون بازار سرمایه/ اگر بازارگردان‌ها در بازار سرمایه فعال شوند تعادل ایجاد می‌شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار از تدوین لایحه ارتقای قانون بازار سرمایه با ۱۰۰ ماده خبر داد.

لایحه ارتقای قانون بازار سرمایه با ۱۰۰ ماده تهیه شده است/ اگر بازارگردان‌ها در بازار سرمایه فعال شوند تعادل ایجاد می‌شودبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران در صحن علنی امروز مجلس و در جریان بررسی گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد بررسی وضعیت بازار سهام و عملکرد سازمان بورس و اورق بهادار و وزارت اقتصاد گفت: آزادسازی سهام عدالت پس از ۱۵ سال را توانستیم رقم بزنیم،سهامداران عدالت تا الان ۱۳ هزار میلیارد تومان سهام در بازار فروختند که عمدتاً قشر مستضعف کشور هستند، این یک اتفاق مهم بازار بود.

او ادامه داد: موضوع مثبت دیگر در بازار سرمایه، تقویت، تجهیز پس‌انداز و تأمین مالی از طریق بازار سرمایه است، در کل سال گذشته ۲۶۳ هزار میلیارد تومان تأمین مالی اتفاق افتاد، اما امسال ۳۵۰ هزار میلیارد تومان تنها در شش ماهه اول رخ داد که  از سال قبل بالاتر است. عرضه‌های اولیه در بازار سرمایه سال گذشته پنج هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود، اما امسال تا به الان، ۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است که پنج برابر سال گذشته است.

قالیباف اصل اظهار کرد: سال پیش، فروش سهام از طرف دولت در بازار سرمایه  صفر بوده است، اما امسال به ۳۲ هزار میلیارد تومان رسید. 

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران بیان کرد: تأسیس شرکت‌های سهامی عام از طرف سازمان بورس اتفاق افتاد، این رخداد برای اجرای پروژه‎‌ای بوده است که به صورت عمومی هم ابلاغ کردیم و در پی آن، شرکت پروژه تأسیس شده است. این شرکت‌ها از بازار سرمایه تأمین مالی کرده‌اند، در سال گذشته تأمین مالی نزدیک به صفر بود، اما آن را امسال به جد دنبال کردیم تا سرمایه گذاری غیرمستقیم در بازار سرمایه تقویت شود و مردم به صورت مستقیم وارد بازار نشوند؛ به همین دلیل مبلغ صندوق‌ها ابتدای امسال ۱۹۰ هزار میلیارد بود و الان به ۳۳۰ هزار میلیارد تومان رسید.

او درباره اقدامات سازمان متبوع خود توضیح داد: با پیگیری‌های فرابورس، سازمان بورس و بورس اوراق بهادار تهران، سهام شناوری در بازار افزایش پیدا کرده و از ۲۲ درصد ابتدای امسال به ۲۵ درصد کنونی رسیده است. همچنین شورای عالی فضای مجازی را برای موضوع بورس تشکیل دادیم تا در بخش‌های لازم، برخورد لازم انجام شود، این فعالیت در سال‌های گذشته وجود نداشت.

قالیباف اصل تصریح کرد: با توجه به توسعه فضای مجازی و تاثیر آن بر جامعه،  باید موضوع فضای مجازی را توسعه دهیم که در نتیجه، با همکاری سازمان صدا و سیما و شبکه‌های آموزش و ایران کالا، برای ارتقای سواد مالی و آموزش و فرهنگ‌سازی در مورد بازار سرمایه با شبکه آموزش برنامه‌هایی داریم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران گفت: پس از افت‌ در بازار سرمایه، موضوع بازارگردانی مورد توجه قرار گرفته است تا باید بازارگردان در جایی که عرضه زیاد است، تقاضا را تقویت کند و برعکس. این بازارگردانی در گذشته مقدماتش بود، اما عملی نشد و الان در بورس اوراق بهادار تهران از ۳۳۰ شرکت حدوداً ۱۸۰ شرکت قرارداد بازارگردانی امضا کرده‌اند و این قرارداد دنبال می‌شود. اگر بخواهیم بازار سرمایه تعادل برسد باید موضوع بازارگردانی را تقویت کنیم.

او افزود: بورس اوراق بهادار، شرکت‌هایی که قرارداد را امضا نکرده‌اند به سازمان بورس معرفی کرده است تا متخلفان مجازات شوند.

قالیباف اصل گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد بازار سرمایه را مناسب خواند و گفت: از نظر ما گزارش خوبی است و کمک رسان است. بازار سرمایه در دو سال اخیر افت زیادی کرده و توسعه روز افزونی در آن اتفاق افتاده است. یک عدم تطبیق در زیرساخت‌های این بازار و فعالان اتفاق افتاد، ما در زمینه توسعه زیرساخت ها و در شورای عالی بورس موادی را مصوب کرده‌ایم و چون ساختار سازمانی باید مصوب هیات وزیران باشد، دو هفته پیش مصوباتمان را به هیئت وزیران اعلام کردیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران اظهار کرد: بحث رتبه بندی شرکت‌ها از سوی سازمان بورس، تخصصی است و یک تقسیم کار انجام شده است؛ هیچ نهاد نظارتی در دنیا رتبه بندی نمی کند،  ضمن اینکه یک رتبه بندی ذاتی در بازار سرمایه وجود دارد. وقتی سرمایه‌گذار در شرکت پایه سرمایه‌گذاری و بیانیه ریسکش را هم امضا می‌کند، نوعی رتبه بندی را رقم می‌زند.

او بیان کرد: هر روز معاملات اشخاص حقوقی بالای یک درصد سهامدار در بازار سرمایه اعلام می‌شوند و خریداران با فلش سبز و فروشندگان با فلش قرمز اطلاع داده می شوند.

قالیباف اصل اظهار کرد: مجوز سبدگردان‌ها ابتدای امسال ۱۸ و الان به عدد سی رسیده است، ضمن اینکه مجوز جدید هم قرار صادر کرده‌ایم، موضوع افشای صورت مالی سازمان را در شورای عالی بورس مصوب کردیم و در تارنمای سازمان بورس این اطلاعات منتشر خواهد شد. ما لایحه ارتقای قانون بازار سرمایه را با صد ماده تهیه کردیم و در روزهای آینده به دولت خواهیم فرستاد. پیش‌بینی‌هایی انجام شده است و ضمانت های اجرایی و ابزارها وجود دارد،  به علاوه در پایگاه قوانین و مقررات بازار سرمایه مصوبات شورای عالی بورس منتشر می‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران گفت:  در مورد بند ۹ گزارش کمیسیون که ناظر بر تدوین دستورالعمل فعالیت فعالان مجازی است، موضوع فضای مجازی به جد دنبال می‌شود و در حال حاضر تعداد قابل توجهی از سایت‌های متخلف به عنوان اخلالگر بازار به مراجع ذیربط توسط معاونت حقوقی معرفی می‌شوند، اما در جاهایی کسانی که در بازار سرمایه اخلال ایجاد می‌کنند، جریمه‌هایی سازگار با اخلال و تخلفشان رخ نمی‌دهد؛ در نتیجه در لایحه خود همان این موضوع دیده شده است.

او تأکید کرد: پیشنهادی را به شورای عالی بورس در اردیبهشت‌ماه بردیم که ۵۰ درصد کارمزد سازمان بورس شرکت بورس تهران و فرابورس ایران و کارگزاری‌ها و شرکت فناوری و سپرده‌گذاری مرکزی کاهش پیدا کند و از ۵۰ درصد کاهش یافته، ۲۰ درصد برای سرمایه گذار و ۳۰ درصد در صندوق تثبیت بازار و صندوق توسعه بازار شارژ می‌شود تا در مواقعی که بازار به تعادل نیاز دارد، صندوق توسعه و تثبیت کمک کند. اما چون از ابتدای تیرماه این عمل انجام شد، عدد قابل توجهی به وجود نیامده است، ولی در آینده با انباشت مبالغ، این عدد می‌تواند به تعادل بازار کمک کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار