تماشای زیبایی های نجومی در آبان

استادیار نجوم و اختر فیزیک دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: از امشب تا یکشنبه چهارم آبان ماه، می‌توان رویداد‌های زیبای نجومی را در آسمان به تماشا نشست.

سعید دوست محمدی، استادیار نجوم و اختر فیزیک و عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه شهید باهنر کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان گفت: از امشب اول آبان  تا یکشنبه چهارم آبان ماه، می‌توان رویداد‌های زیبای نجومی را در آسمان به تماشا نشست.

او با بیان اینکه آسمان در اولین شب آبان‌ماه، صحنه‌ هم‌نشینی ماه و مشتری را به تصویر می‌کشد که می‌توان با چشم غیرمسلح هم آن را دید، افزود: صبح جمعه دوم آبان، ملاقات کیوان و ماه رخ می‌دهد و عصر آن روز نیز ماه به تربیع اول می‌رسد.

دوست محمدی تصریح کرد: دو روز بعد یعنی یکشنبه چهارم آبان نیز ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه مقارنه‌ داخلی سیاره تیر خواهد بود.

او با اشاره به رخداد‌های نجومی هفته اول آبان ماه در تشریح آن ها افزود: اولین رویداد نجومی آبان ماه که از جمله رخداد‌های جذاب نجومی برای رصدگران آسمان است؛ در ساعت ۲۰ و ۴۰ دقیقه شبانگاه پنج‌شنبه اول آبان رخ می دهد و آن هم‌نشینی ماه و مشتری است که با چشم غیرمسلح در افق جنوب‌ غربی قابل مشاهده خواهد بود؛ در این زمان، غول سامان خورشیدی برجیس، دو درجه (به اندازه قطر یک انگشت در فاصله‌ یک دست کشیده از چشم) شمال هلال زیبای افزاینده ماه خواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشکده فیزیک دانشگاه شهید باهنر کرمان بیان داشت: این هم نشینی در صورت فلکی کمان (قوس) رخ خواهد داد؛ صورت فلکی کمان به سمت مرکز کهکشان راه شیری قرار دارد؛ بدیهی است از درون تلسکوپ جزئیات بیشتری از دهانه‌های سطح ماه و اقمار گالیله‌ای برجیس و علائم سطحی این سیاره مشاهده خواهد شد؛ در نجوم قدیمی مشتری را سعداکبر می‌دانستند و قِران ماه و مشتری را به فال نیک گرفته و انجام امور را در این زمان مبارک می‌دانستند، اما امروزه از نظر علمی اثر اجرام آسمانی بر زندگی ساکنان کره زمین مردود است و مورد تایید نیست.

او تصریح کرد: ساعت ۷ و ۱۹ دقیقه صبح جمعه دوم آبان ۹۹، سیاره حلقه بر گردن کیوان (زحل)، ۲.۶ درجه شمال ماه خواهد بود و با توجه به نور روز و غروب این اجرام در شب بهتر است پس از تاریکی هوا در شامگاه این روز اقدام به مشاهده و عکاسی از همراهی این اجرام کنید، هر چند که در آن زمان ماه در سمت چپ سیاره کیوان قرار گرفته است.

استادیار نجوم و اختر فیزیک دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: ساعت ۱۶ و ۵۳ دقیقه عصر جمعه دوم آبان ماه به تربیع اول می‌رسد و نیمی از سطح روشن ماه به سمت ناظران زمینی قرار خواهد گرفت.

دوست محمدی افزود: دو روز بعد یعنی یکشنبه چهارم آبان نیز سیاره تیز پای تیر (عُطارد) ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه به مقارنه‌ داخلی می‌رسد و میان زمین و خورشید قرار می‌گیرد، سیارات داخلی تیر و ناهید به دلیل آنکه مدارشان نسبت به زمین به خورشید نزدیک‌تر است، در گردش به دور خورشید در دو وضعیت مقارنه‌ داخلی و خارجی قرار می‌گیرند.

او بیان داشت: سیاره تیر پس از مقارنه‌ داخلی از افق شامگاهی به افق صبحگاهی می‌رود و طی شب‌های قبل و بعد از این تاریخ در آسمان قابل مشاهده نخواهد بود.

انتهای پیام/ م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.