مأموریت موفقیت آمیز اسپیس ایکس برای قراردادن ماهواره‌های اینترنتی در مدار زمین

شرکت اسپیس ایکس موفق شد ۶۰ ماهواره اینترنتی را با موفقیت در مدار زمین قرار دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت آمریکایی «اسپیس ایکس» روز گذشته موفق شد محموله‌ای حاوی ۶۰ ماهواره جدید اینترنتی استارلینک را بوسیله یک موشک در مدار زمین قرار دهد.

 موشک دو مرحله‌ای «فالکون ۹» از «مجتمع پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی» که متعلق به ناسا است، در ساعت ۸:۲۵ صبح یکشنبه به شرق آمریکا (۱۵:۵۵ بعد از ظهر به وقت ایران) و در حالی که حامل ۶۰ ماهواره استارلینک متعلق به شرکت اسپیس ایکس بود، به فضا پرتاب شد.

حدود ۹ دقیقه پس از پرتاب، اولین مرحله تقویت کننده (بوستر ماهواره بر) به زمین بازگشت و در یک برخورد آرام، بر روی یکی از کشتی‌های بدون سرنشین متعلق به شرکت اسپیس ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد.

این کشتی بدون سرنشین که «Of Course I Still Love You» یا به اختصار «OCISLY» نامیده می‌شود، یکی از دو کشتی در ناوگان شرکت اسپیس ایکس است که تقویت کننده‌های در حال سقوط را گرفته و آن‌ها را به بندر باز می‌گرداند.

مأموریت موفقیت آمیز اسپیس ایکس برای قراردادن ماهواره‌های اینترنتی در مدار زمین

تصویری از موشک فالکون ۹ در حال حمل ۶۰ ماهواره اینترنتی استارلینک

«کشتی هواپیمای بدون سرنشین مستقل از فضاپیما» (Autonomous spaceport drone ship) یک کشتی اقیانوس پیماست که مجهز به موتور‌های نگهدارنده ایستگاه و یک سکوی بزرگ فرود است و توسط یک ربات خودگردان کنترل می‌شود.

«اندی تران» (Andy Tran) سرپرست تولید در شرکت اسپیس ایکس در خصوص این پرتاب گفت: امروز چیزی جز آسمانی آبی بالای ساحل فضایی نبود. با تشکر از آسمان شفاف. تماشاگران می‌توانستند موشک را از مرحله پرتاب تا مرحله جداشدن دنبال کنند. این یک راه عالی برای شروع در روز یکشنبه بود.

گفتنی است اِستارلینک یک پروژه ماهواره‌ای است که از سوی شرکت اسپِیس‌ایکس (SpaceX) برای توسعه دسترسی ماهواره‌ای کم‌هزینه و با کارایی بالا در پیاده‌سازی اینترنت ماهواره‌ای در حال انجام است. تا کنون بیش از ۸۰۰ ماهواره استارلینک در مدار زمین قرار گرفته اند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.