جنگ قدرت در فدراسیون جهانی وزنه برداری

کارشناس وزنه برداری کشورمان در خصوص اتفاقات اخیر در فدراسیون جهانی وزنه برداری صحبت‌هایی را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، فدراسیون جهانی وزنه برداری در چند روز اخیر تغییرات و اتفاقات عجیبی را تجربه کرده است. بعد از استعفای "تاماش آیان" از سمت ریاست فدراسیون جهانی به علت اتهام فساد مالی و دوپینگ سیستماتیک، هیئت اجرایی این فدراسیون "پاپاندرئا" را به عنوان سرپرست انتخاب کرد تا انتخابات ریاست فدراسیون جهانی وزنه برداری برگزار شود.

اما پیش از برگزاری انتخابات، هیئت اجرایی در تصمیمی عجیب "پاپاندرئا" را از سمت خود برکنار کرد و "اینتارانات" تایلندی که کشورش به علت دوپینگ از شرکت در مسابقات المپیک محروم است را به عنوان سرپرست جدید فدراسیون جهانی وزنه برداری انتخاب کرد.

"اینتارانات" بعد از ۲ روز از سمت سرپرستی فدراسیون جهانی استعفا داد و اینبار هیئت اجرایی "مایکل ایرانی" که یک پزشک بریتانیایی است را به عنوان سومین سرپرست ریاست این فدراسیون جهانی انتخاب کرد تا در فروردین سال ۱۴۰۰ انتخابات این فدراسیون برگزار شود.

این اتفاقات در حالی رخ داده است که کمیته بین المللی المپیک نسبت به شرایط موجود در فدراسیون جهانی وزنه برداری نگران است و به مسئولان این فدراسیون اخطار داده است و این احتمال وجود دارد که این رشته از المپیک حذف شود.

"پاپاندرئا" در نامه استعفای خود، تصمیمات هیئت اجرایی را براساس منفعت شخصی دانسته و عنوان کرده که در حال تحقیق بر روی برخی از اعضای هیئت اجرایی است که احتمالا در تخلفات تاماش آیان حضور داشته اند و سعی داشته برخی از آن‌ها را برکنار کند که با کنار گذاشتن ناگهانی او از ریاست، مانع این کار شده اند. او در بخش دیگری از نامه استعفای خود اشاره کرده هیئت اجرایی نسبت به هشدار‌های کمیته بین المللی المپیک مبنی بر وجود نابسامانی در فدراسیون جهانی بی توجهی کرده است.

شاهد یک جنگ قدرت در فدراسیون جهانی وزنه برداری هستیم

کوروش باقری کارشناس وزنه برداری کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار ما در مورد حواشی به وجود آمده در فدراسیون جهانی وزنه برداری اظهار داشت: با توجه به اتفاقاتی که در فدراسیون جهانی وزنه برداری با استعفای تاماش آیان بعد از مدت بسیار طولانی رخ داد، شاهد یک جنگ قدرت در این فدراسیون هستیم. از طرفی ترس‌هایی از کمیته بین المللی المپیک وجود دارد که همه‌ی موضوعات مطرح نمی‌شود و پنهان کاری صورت می‌گیرد. همین موضوعات باعث شده شاهد تغییر و تحولات در فدراسیون جهانی باشیم.

امیدوارم مسئولان وزنه برداری کشور‌های دنیا حساسیت این موضوع را درک کنند

او ادامه داد: امیدوارم این اتفاقات در نهایت به نفع وزنه برداری تمام شود، اما شواهد نشان می‌دهد مشکلات این رشته سر دراز دارد. اعلام شده است که انتخابات ریاست فدراسیون جهانی وزنه برداری در فروردین سال ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد. امیدوارم مسئولان وزنه برداری کشور‌های دنیا حساسیت این موضوع را درک کنند و اگر دوست دارند این رشته ورزشی همچنان در المپیک حضور داشته باشد یک تصمیم عقلانی بگیرند. تصمیمی که به نفع وزنه برداری باشد نه شخص یا گروه خاصی.

اگر می‌خواهند به مشکل نخورند باید قانونی که گذاشته شده است درست یا غلط اجرا شود

باقری در پاسخ به این سوال که آیا این تغییرات امکان دارد باعث تغییر شرایط کسب سهمیه المپیک شود؟ گفت: مسابقات کسب سهمیه المپیک در یک بازه‌ی زمانی طولانی برگزار شده است و ادامه دارد. بعید می‌دانم در زمان کمتر از ۱۰ ماه مانده به آغاز المپیک تغییری در این مورد صورت گیرد. این امکان دارد که تغییرات جزئی صورت گیرد، اما در کل بعید است اتفاقی بیفتد. موضوع این است که اگر تغییراتی صورت گیرد افرادی که از این اتفاق ضرر می‌کنند صدایشان در خواهد آمد. اگر می‌خواهند به مشکل نخورند باید قانونی که گذاشته شده است درست یا غلط اجرا شود و مشکلی برای حضور وزنه برداری در المپیک توکیو به وجود نیاید.


بیشتر بخوانید


وزنه برداری یک رشته‌ی انفرادی است و ورزشکاران می‌توانند به تنهایی خودشان را آماده کنند

او در مورد شرایط وزنه برداران کشورمان برای ادامه مسابقات کسب سهمیه و برگزاری اردوی تیم ملی در آذر ماه بیان کرد: وزنه برداری یک رشته‌ی انفرادی است و ورزشکاران می‌توانند به تنهایی خودشان را به شرایط آمادگی لازم برسانند. این موضوع که اردو‌ها تاثیر مثبتی خواهد داشت را نمی‌توان انکار کرد و خوشبختانه در این دوران وزنه برداران تمرینات خود را رها نکرده اند و شرایط خوبی دارند.

علی داوودی و علی هاشمی برای گرفتن سهمیه شرایط خوبی دارند

باقری ادامه داد: علی داوودی و علی هاشمی برای گرفتن سهمیه شرایط خوبی دارند، اما سهراب مرادی و کیانوش رستمی به علت اتفاقاتی که در یک سال اخیر برایشان رخ داده است، یعنی کتف آسیب دیده مرادی و ثبت نشدن امتیازات رستمی در یک دوره از مسابقات کسب سهمیه، باعث شده کارشان سخت شود. کسب سهمیه برای این ۲ ورزشکار غیر ممکن نیست، اما بسیار سخت خواهد بود.

او گفت: ما باید کسانی را به المپیک اعزام کنیم که شانس کسب مدالشان بیشتر از باقی نفرات باشد. این موضوعات شرایط را کمی برای ما پیچیده می‌کند. امیدوارم هر اتفاقی که رخ می‌دهد به نفع وزنه برداری کشورمان باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار