برگزاری کارگاه توجیهی طرح کوچ در شهرستان خفر

با حضور رئیس اداره سلامت و تندرستی آموزش و پرورش استان فارس کارگاه کنترل وزن و چاقی کودکان در آموزش و پرورش شهرستان خفر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدعلی زارعی رئیس اداره سلامت وتندرستی اداره کل آموزش وپرورش استان فارس شرایط کنونی کشور را به جهت شیوع ویروس کرونا بسیار خطرناک توصیف کرد و رسالت مهم آموزش وپرورش را در خصوص مقابله با این ویروس منحوس چنین عنوان کرد: از رسالت‌ها و وظایف مهم آموزش وپرورش آگاهی بخشیدن به دانش آموزان وخانواده‌های آن‌ها برای پیشگیری از ابتلاء به این ویروس خطرناک بوده که حفظ فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک و شستشوی مرتب دست‌ها با آب وصابون می‌تواند تا حدود زیادی خطر ابتلاء راکاهش دهد.

او افزود: ممکن است بیماری مذکور زمان زیادی بدون واکسن وجود داشته باشد که با تغییر سبک زندگی و تغذیه مناسب همچنین استفاده از ویتامین‌ها و مصرف میوه وسبزیجات می‌توان مقاومت بدن را در مقابله با این بیماری افزایش داد.

این مقام مسئول در خصوص نحوه تعطیلی و بازگشایی مدارس در ایام کرونا، اظهار داشت: در تمامی وضعیت‌های سفید، زرد وقرمز باید مطابق شیوه نامه بازگشایی مدارس عمل کنیم، ولی در موارد خاصی که ستاد پیشگیری از کرونا تصمیم می‌گیرد باید تابع دستورات ستاد مذکور باشیم.

رئیس اداره سلامت وتندرستی اداره کل آموزش وپرورش استان فارس بیان کرد: همانطور که بیماری‌های واگیر مانند کویید ۱۹ در جامعه خطر ناک است، بیماری‌های غیر واگیر دیگری نیز وجود دارد که در بلند مدت خطر مرگ و میر را برای انسان می‌تواند به همراه داشته باشد، مانند چاقی و اضافه وزن که بیماری‌هایی نظیر سکته و ناراحتی قلبی  را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

محمد علی زارعی بیان کرد: از آنجا که چاقی باید در کودکی درمان شود لذا اداره تربیت بدنی وسلامت وزارت آموزش وپرورش مبادرت به برگزاری طرحی به نام کنترل وزن وچاقی (کوچ) در تمامی دوره‌های تحصیلی کرده که با اجرای آن دانش آموزان در طول سال و با گرفتن مشاوره‌های مخصوص می‌توانند به وزن نرمال و طبیعی خود برسند.

او اظهار کرد: اجرای طرح کوچ اولویت اصلی حوزه تربیت بدنی وسلامت بوده که طی سه مرحله این طرح با غربالگری و تعیین BMI (شاخص توده بدنی) تمام دانش آموزان آغاز می‌شود که زمان آغاز این مرحله از امروز ۲۶ مهر ماه همزمان با هفته تربیت بدنی تعیین شده است و باید تا ۱۵ آبان ماه BMI تعیین شده در سامانه سناد دانش آموزی بارگذاری شود.

زارعی بیان کرد: در مرحله دوم بر اساس استاندارد‌ها و معیار‌های تعیین شده، دانش آموزان دارای اضافه وزن و چاق مشخص می‌شوند، که در مرحله سوم که مهمترین مرحله این طرح است، ضمن توجیه و آگاه سازی والدین نسبت به وضعیت وزنی فرزندشان، مشاوره‌های علمی و عملی لازم در حوزه‌های مختلف از جمله تغذیه، خواب کافی، ورزش روزانه، آشنایی با نحوه تعیین شاخص توده بدنی و موارد دیگر ارائه میشود و پس از حدود سه ماه غربالگری ثانویه یا سنجش شاخص توده بدنی مختص دانش آموزانی که در مرحله اول، چاق و دارای اضافه وزن تشخیص داده شده‌اند، به عمل آید تا میزان اثرگذاری مشاوره‌ها و اقدامات مرحله‌ای بر کاهش وزن مشخص شود.

شایان ذکر است مرحله اول طرح مذکور در مدارس خفر به میزان ۶۰ درصد انجام گرفته و اطلاعات قدی ووزنی دانش آموزان از طریق فضای مجازی و حضوری جمع آوری شده است.

درپایان این کارگاه دبیران وآموزگاران درس تربیت بدنی ومراقبان سلامت آموزش وپرورش شهرستان خفر به بررسی چگونگی اجرای طرح کوچ در مدارس پرداختند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار