در کنفرانس ویدئویی مطرح شد؛

توسعه همکاری‌های مشترک بنادر لاگان روسیه با کاسپین و انزلی

مدیران بندر لاگان روسیه به توسعه همکاری‌های مشترک با بنادر کاسپین و انزلی ابراز تمایل کردند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، در جلسه ویدئو کنفرانس روز گذشته بنادر منطقه آزاد انزلی با سفارت ایران در روسیه و مدیران بندر لاگان روسیه ابراز تمایل مدیران این بنادر به توسعه همکاری‌های مشترک مطرح شد.

روابط عمومی و اموربین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی اعلام کرد: امین افقی، عضو هیأت مدیره و معاون امور بندری و حوزه خزر این سازمان در این جلسه ویدئو کنفرانسی به اهمیت نقش بنادر کاسپین و انزلی در توسعه تجاری دریایی با کشور‌های حاشیه خزر به ویژه روسیه و رشد شاخص‌های بندری و لجستیکی در سال‌های اخیر در این بنادر اشاره کرد.

او با بیان اینکه بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی با هدف توسعه تجارت دریایی با روسیه و حوزه خزر ایجاد شده است، گفت: بندرگاه انزلی نیز به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و فعالترین بنادر شمال کشور در محدوده منطقه آزاد انزلی قرار دارد.

عضو موظف هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به بهره مندی هر ۲ بندر از مزایا و معافیت‌های قانونی مناطق آزاد کشور افزود: بنادر منطقه آزاد انزلی در مقایسه با سایر بنادر ایرانی حوزه خزر نزدیکترین بنادر ایران به بنادر روسیه هستند و بیش از ۷۰ درصد مبادلات کالایی این بنادر با بنادر روسیه انجام می‌شود.

افقی تأکید کرد: با اتصال بنادر کاسپین و انزلی به راه آهن سراسری در سال آینده و همچنین اتمام ساخت اسکله رو-رو، حلقه نهایی راه اندازی کریدور شمال - جنوب با روش حمل و نقل ترکیبی از مسیر منطقه آزاد انزلی تکمیل می‌شود.

او با اشاره به مزایای فعالیت کشتی‌های لاینر در بندر کاسپین با بنادر حاشیه دریای خزر به ویژه روسیه و همچنین برنامه‌های این سازمان برای رشد تجارت کانتینری و ترانزیتی در این بندر اظهار داشت: ۲ بندر لاگان و کاسپین می‌توانند در حوزه توسعه مبادلات تجاری، همکاری‌های همه جانبه و متقابل داشته و از ظرفیت سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه زیرساخت‌های بنادر ۲ کشور بهره‌مند شوند.

معاون امور بندری و حوزه خزر سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به مزایای پیمان اقتصادی اوراسیا در توسعه مراودات کالایی کشور‌های عضو یادآور شد: منطقه آزاد انزلی تجربه خوبی از اجرای تفاهم نامه‌های دو جانبه با بنادر آستراخان و اکتائو قزاقستان دارد و زمینه‌های خوبی برای توسعه همه جانبه روابط و مناسبات اقتصادی فراهم شده است.

افقی با اعلام آمادگی برای انعقاد تفاهمنامه خواهر خواندگی بین بنادر کاسپین و لاگان تصریح کرد: با توجه به استقرار شهرک صنعتی شماره ۲ این منطقه در پسکرانه عملیاتی بندر کاسپین و آغاز احداث شهرک شماره ۳ در پسکرانه پشتیبان این بندر نسل سوم ایران در دریای خزر، ظرفیت مناسبی برای پردازش کالا و صادرات مجدد کالا‌های تولیدی کشور روسیه به کشور‌های منطقه با بهره مندی از مزایای قانونی منطقه آزاد انزلی فراهم است.

در این نشست مدیرانی از اداره کل بنادر و دریانوردی گیلان، اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه، سفارت ایران در روسیه، سازمان بنادر و دریانوردی، بندر لاگان روسیه و فعالان بندری و سرمایه گذاران بخش خصوصی ۲ منطقه حضور داشتند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.