بررسی عملکرد پیشگیری از بیماری سل در خوزستان

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: بیماری سل نه فقط هنوز یک مشکل بهداشتی در کشور‌های در حال توسعه است بلکه در تاپ لیست کشور‌های توسعه یافته نیز وجود دارد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، سید محمد علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: بیماری سل نه فقط هنوز یک مشکل بهداشتی در کشور‌های در حال توسعه است بلکه در تاپ لیست کشور‌های توسعه یافته نیز وجود دارد وعوامل خطر متعددی زمینه را برای ابتلا به سل فراهم می‌کنند از جمله این عوامل سوء تغذیه است.

او افزود: در اغلب کشور‌های جهان حتی در کشور‌های توسعه یافته درصد بالایی از مردم با سوء تغذیه درگیر هستند که این مسئله رابطه تنگاتنگی با سل دارد. اعتیاد و مصرف دخانیات نیز از جمله عواملی هستند که زمینه را برای ابتلا به سل فراهم می‌کنند، عامل بعدی ابتلا به عفونت ایدز است.

علوی بیان داشت: انتظار می‌رفت بیماری سل ۲۰ تا ۳۰ سال پیش از جهان حذف شود، ولی دیده شد که بیماری نه تنها حذف نشد بلکه موارد ابتلا به آن افزایش یافت با انجام بررسی‌های جهانی متوجه شدند همزمانی بین افزایش سل و پاندمی جهانی اچ آی وی وجود دارد و ابتلا به اچ‌ای وی باعث افزایش ابتلا به سل می‌شود و بسیاری از عوامل اقتصادی و اجتماعی دیگر که باعث شده سل را در تاپ لیست یا راس بیماری‌های مهم عفونی دنیا قرار گیرد.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: کمتر بیماری را می‌شناسیم که مثل سل در همه ابعاد زندگی انسان دخالت داشته باشد. از نظر اقتصادی بیماری سل جزو بیماری‌هایی است که بر اساس گزارش بانک جهانی فشار اقتصادی که به دنیا وارد می‌آورد معادل تعطیلی ده کارخانه که کوچکترین آن‌ها کارخانه جنرال موتورز است از نظر فرهنگی کمتر بیماری را می‌بینیم که مانند سل در ابعاد مختلف مانند شعر، سینما، تئاتر و نقاشی اثر گذاشته باشد و این نشان می‌دهد.

این مقام مسئول ادامه داد: تا چه حد در اعماق وجود جامعه و اجتماع اثر گذاشته است، از نظر بهداشتی هم بیماری است که وفور بالا، شیوع بالا و مرگ و میر بالایی دارد بنابراین جا دارد به عنوان یک فوریت پزشکی به آن توجه کنیم خوشبختانه سازمان بهداشت جهانی سال‌ها قبل سل را به عنوان یک اورژانس پزشکی مطرح کرده است و نباید در کوران کار‌ها و مسائل مختلف بهداشتی و درمانی سل را فراموش کنیم.

اوگفت: همه ما درگیر کووید هستیم کووید الان برای ما یک فوریت است، کووید برای ما یک اولویت است، کووید اکثر وقت ما را گرفته، ولی نباید از سل، التور، واکسیناسیون و موارد بهداشتی که غفلت از هر کدامشان می‌تواند مشکلاتی برای ما ایجاد کند غافل شویم و این ایجاب می‌کند در برنامه‌ریزی‌هایمان کامل و جامع فکر کنیم، باید حداکثر استفاده را از حداکثر زمان و حداقل امکانات مالی و تجهیزاتی به عمل آوریم.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.