شیرابه زباله‌های مرکز محمدآباد، معضلی زیست محیطی

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت : شیرابه‌ زباله‌های مرکز دفن زباله محمدآباد باید تصفیه شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین، عباس نژاد مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین با بیان اینکه آب ناشی از تصفیه شیرابه‌های زباله‌ها می‌تواند در بخش کشاورزی استفاده شود ، گفت : در حال حاضر شیرابه‌های زباله‌ها در مرکز دفن زباله  محمدآباد در استخر‌های پیش بینی شده جمع آوری می‌شود، ولی به دلیل هزینه بالای احداث تصفیه خانه، این شیرابه‌ها تصفیه نمی‌شوند و به معضل زیست محیطی تبدیل شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: روش‌های مختلفی برای مدیریت شیرابه وجود دارد و یکی از راهکار‌های مورد استفاده در کشورمان، برگرداندن شیرابه بر روی زباله‌های جدید است و این روند علیرغم مشکلات زیست محیطی در حال انجام است.

عباس نژاد افزود: با توجه به بازدید رئیس کل دادگستری استان، دادستان، استاندار و سایر مسئولان از سایت محمدآباد بر ایجاد تصفیه خانه برای تصفیه شیرابه‌ها تأکید شده است، ولی هزینه‌های احداث آن بسیار سرسام آور است و باید از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان برای تصفیه شیرابه‌ها استفاده کرد.

عباس نژاد تصریح کرد: اگر برنامه تفکیک زباله به درستی اجرا شود، عمر مفید لندفیل افزایش یافته و از سوی دیگر، میزان شیرابه‌های تولیدی، کنترل می‌شود.

وی افزود: ۷۰ درصد زباله‌های استان قابلیت تبدیل شدن به کمپوست را دارند و باید با تفکر جدید وارد موضوع تفکیک زباله و تبدیل آن به کمپوست شد.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، بر اساس قانون وزارت کشور موظف است برای آموزش مدیریت پسماند اقدام کند و باید با همکاری دستگاه‌های متولی، آموزش نحوه جمع آوری و بی خطرسازی پسماند ارائه شود.

عباس نژاد افزود: سازمان حفاظت محیط زیست شناسایی واحد‌های صنعتی دارای پسماند را در دستور کار قرار داده است و بر اساس قوانین تعریف شده واحد‌های صنعتی مختلف مورد پایش قرار می‌گیرند.

وی افزود: هرگونه نقل و انتقال پسماند صنعتی از طریق این سامانه صورت می‌گیرد و با هر گونه پسماندی که در این سامانه ثبت نشده باشد و قصد انتقال و امحای آن را دارند، برخورد می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان خاطرنشان کرد: به واسطه این سامانه اگر پسماندی قرار است از استانی به استان دیگر برود، در مسیر انتقال، کنترل و رصد می‌شود.

عباس نژاد افزود: نظارت اولیه بر روی پسماند‌های بیمارستانی بر عهده دانشگاه علوم پزشکی است و سازمان حفاظت محیط زیست هم بر فرایند بی خطر سازی و حمل این زباله‌ها نظارت دارد.

ذوالفقار پور، مدیر یکی از شرکت‌های دانش بنیان نیز گفت: در استان قزوین شاهد تمرکز مدیریت پسماند در یک نقطه هستیم که این موضوع بر مدیریت پسماند عادی یکپارچه اثر مفنی گذاشته است و تنها بین ۵ تا ۸ درصد از زباله‌های موجود تفکیک و بازیافت می‌شود.

وی افزود: هم در موضوع تفکیک از مبدأ و هم تدوین استراتژی‌های مهم در حوزه بازیافت، کمپوست ودفن در لندفیل مشکل داریم که این مسائل دست در دست هم داده و مشکلات زیست محیطی را رقم زده است.

مدیر یکی از شرکت‌های دانش بنیان هم گفت: بو و شیرابه دو مشکل اصلی مرکز دفن زباله محمدآباد است که قابل حل هستند و شرکت ما آمادگی دارد با شهرداری و محیط زیست در زمینه رفع مشکل بو با استفاده از سیستم جمع آوری گاز و تصفیه شیرابه همکاری کند.

ذوالفقار پور افزود: تصفیه هر متر مکعب شیرابه ۲۰۰ هزار تومان هزینه در بردارد و با توجه به دستورالعمل ستاد کرونا، تفکیک زباله هم برای جلوگیری از شیوع کرونا صورت نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: سیستم تصفیه شیرابه، ترکیبی است و این قابلیت از سوی شرکت ما برای تصفیه شیرابه‌هایمرکز دفن زباله  محمدآباد وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.