نخست وزیر ارمنستان: تنش با جمهوری آذربایجان بر اساس امتیاز‌های متقابل قابل حل است

نخست وزیر ارمنستان طی مصاحبه‌ای بر این موضوع تاکید کرده که تنش‌های این کشور با جمهوری آذربایجان بر سر منطقه ناگونو قره‌باغ باید بر اساس امتیاز‌های متقابل حل شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان، در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه بر حل تنش با جمهوری آذربایجان بر اساس امتیاز‌های متقابل تاکید کرد.

پاشینیان گفت: حل اختلافات باید بر اساس مصالحه باشد، ارمنستان و قره‌باغ برای دریافت امتیاز آماده هستند همانگونه که جمهوری آذربایجان آماده دریافت امتیاز است.

وی افزود: مطمئن هستیم که در صورت بروز تهدید برای امنیت ارمنستان، روسیه بر اساس توافق‌های صورت گرفته کمک لازم را به ما خواهد کرد.

نخست وزیر ارمنستان در ادامه این مصاحبه ضمن انتقاد از موضع‌گیری ترکیه در قبال تنش‎ها بر سر ناگورنو قره‌باغ گفت: حمایت جمهوری آذربایجان از سوی ترکیه و تجدید این حمایت عامل درگیری‌ها بر سر تنش ناگورنو قره‌باغ است.

درگیری‌های نظامی میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از روز یکشنبه ۲۷ سپتامبر آغاز شد. جمهوری آذربایجان گفته است نیرو‌های مسلح ارمنستان به سوی مناطق مسکونی در خط تماس در جمهوری قره باغ شلیک کرده اند و سبب شده اند تا چندین نفر از غیرنظامیان جان خود را از دست بدهند. این در حالی است که ارمنستان و مقامات جمهوری قره باغ، جمهوری آذربایجان را متهم می‌کنند که حملات هوایی و موشکی به این منطقه انجام داده است.

گفتنی است وخامت روابط میان آذربایجان و ارمنستان به پایان دوران شوروی سابق باز می‌گردد؛ زمانی که «کشتار سومقاییت» (که در آن ساکنان ارمنی شهرک ساحلی سومقاییت در جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان یکی از جمهوری‌های تشکیل‌دهنده اتحاد جماهیر شوروی آن زمان، در اواخر فوریه ۱۹۸۸ هدف گرفته شدند) به وقوع پیوست. پس از آن بحرانی در حدود منطقه کوهستانی قره باغ در فوریه سال ۱۹۸۸ شکل گرفت که در نتیجه آن مقامات اقلیم خودمختار قره باغ (که بیشتر ساکنان آن را جمعیت ارمنی تشکیل می‌داد) تصمیم گرفتند تا از قیمومیت جمهوری شوروی سوسیالیستی آذربایجان خارج شوند. مقامات قره باغ همچنین در سال ۱۹۹۱ با نام «جمهوری قره باغ کوهستانی» اعلام استقلال کردند. این مسئله سبب آن شد که جمهوری آذربایجان کنترل خود را بر این منطقه از دست بدهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سیدعطا
۰۸:۲۳ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
مثل اینکه بعضیا سر عقل نیومدن پس بیشتر تلفات بدین تا سر عقل بیاین. آدما تو موضع قدرت مذاکره نمیکنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۷ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
کدام امتیاز هیچ امتیازی در کار نیست اول سرزمینهای اشغال شده را تخلیه کنید بعد در باره امتیاز حرف زده خواهد شد واگر حسن نیت خود را ثابت کنید شاید در طرحهای اقتصادی پر سود نفتی شما هم شریک شوید اما شرط فقط تخلیه مناطق اشغالی هرچه زودتر وبدون خونریزی بیشتر است.
آخرین اخبار