در واکنش به اظهارات اسلام ستیزانه مکرون:

ترکیه: کسی نمی‌تواند به بهانه روشنگری، اسلام را در معرض رویکردهای غلط قرار دهد

وزارت امور خارجه ترکیه در بیانیه‌ای قانون جدید مکرون مبنی بر تجزیه طلبی اسلامی به بهانه روشنگری را محکوم کرد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از میدل ایست آی، ترکیه فرانسه را به دلیل برنامه‌های خود برای تصویب قانونی در مورد آنچه که مقامات فرانسه «تجزیه طلبی اسلامی» توصیف می‌کنند، محکوم کرده و آن را یک ذهنیت تاریک و تحریک علیه مسلمانان در سراسر جهان خواند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته برنامه‌های خود را برای جلوگیری از قبیله سازی در جوامع مسلمان و افزایش اسلام‌گرایی رادیکال بیان کرد.

قانون جدید اختیارات قانونی بیشتری را به مقامات محلی برای کنترل بیشتر مساجد می‌دهد. بر اساس این قانون روحانیون باید در فرانسه آموزش دیده و گواهی تایید اخذ کنند.

همچنین طبق این فانون انجمن‌هایی که ایده‌های مخالف عقاید جمهوری منتشر کنند، منحل خواهند شد. ایالات نیز حق ندارند برای افرادی که به فرائض دینی خود عمل می‌کنند، خدماتی در نظر بگیرند.

توصیف مکرون از اسلام به عنوان دینی که در سراسر جهان دچار بحران شده است، با واکنش‌های تندی از سوی کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. منتقدان او را به اسلام هراسی و هدف قرار دادن مسلمانان برای رجوع به رای دهندگان راست متهم کردند.

مکرون مدعی شده که دولت او اسلامی روشن می‌خواهد که بتواند با جمهوری در صلح باشد.

وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به این قانون مکرون در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیچ کس نمی‌تواند دین اسلام به معنای صلح را به بهانه روشنگری در معرض رویکرد‌های غلط و تحریف شده قرار دهد.


بیشتر بخوانید


در این بیانیه آمده است: اینکه فکر کنیم آن‌ها می‌توانند جوامع مهاجر را با معرفی مفاهیمی مانند اسلام اروپایی و اسلام فرانسوی به بهانه روشنگری دین اسلام و عمل در جهت مخالف ملاحظات بشردوستانه، فریب دهند، ساده انگارانه است. دولت‌ها حق ندارند طبق قانون خدمات دینی را که هر شخص برای انجام فرائض دینی خود دریافت می‌کند، حذف کنند.

عمر چلیک، سخنگوی حزب حاکم ترکیه گفت: اظهارات مکرون بی احترامی به قانون و آزادی دینی است. این قانون برگرفته از یک ذهنیت تاریک بوده و حاکی از آن است که  «اسلام فرانسه» به یک رویکرد دیکتاتوری و جهل مطلق اشاره دارد.

بسیاری در ترکیه معتقدند که سرکوب فزاینده مکرون علیه جامعه مسلمان فرانسه تماماً مربوط به سیاست‌های راست گرایانه پوپولیستی است.

حزب جمهوری میانه مکرون در اوایل امسال نتوانست موفقیت قابل توجهی در نظرسنجی‌های محلی به دست آورد و مجبور شد وزرای کابینه‌اش را از احزاب راست برگزیند تا به این ترتیب موقعیت خود را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده تقوبت کند. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار