وزیر خارجه عراق: مشکلات داخلی و خارجی با گفتگو حل خواهند شد و نه با خشونت

فواد حسین با بیان اینکه در حملات موشکی نه تنها هیئت‌های دیپلماتیک بلکه مردم عراق نیز هدف قرار گرفته می‌شوند، خواستار حل و فصل مشکلات داخلی و خارجی از طریق گفتگو شد.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری ناس، «فواد حسین» وزیر خارجه عراق، در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد حملات موشکی تنها هیئت‌های دیپلماتیک را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه مردم عراق نیز از این حملات آسیب می‌بینند و گروهی از افرادی که در این خصوص متهم شناخته شده بودند، دستگیر شده‌اند.

او گفت: آمریکا به بستن سفارت خود تهدید نکرده است، اما حملات به هیئت‌های دیپلماتیک و فرودگاه باعث شد به خروج از سفارت بیاندیشد.

فواد حسین افزود: مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا نگرانی دولت این کشور از افرایش حملات به منطقه سبز و فرودگاه بین‌المللی بغداد را به اطلاع ما رساند و در تماسی تلفنی دیدگاه واشنگتن درباره اوضاع امنیتی و نحوه تعامل با سفارت را بیان کرد.

فواد تاکید کرد که این حملات تنها سفارت‌ها را هدف قرار نمی‌دهد، بلکه مردم عراق نیز از این حملات آسیب دیده‌اند و همچنین اراضی عراق هدف قرار گرفته شده و مردم قربانی شده‌اند.

وزیر خارجه عراق با بیان اینکه خروج آمریکا از منطقه سبز بر روابط عراق با بیشتر هیئت‌های اروپایی و عربی تاثیر خواهد گذاشت، گفت: برخی کشور‌ها با جانبداری از آمریکا این کشور را به ترک نکردن سفارت خود در بغداد ترغیب کرده‌اند. همه کشور‌های غربی و اروپایی درباره این تصمیم آمریکا نگران هستند. بسته شدن سفارت آمریکا بر اعتماد بین‌المللی به عراق تاثیر منفی خواهد داشت.

او افزود: چند نسل از مردم عراق بهای به حاشیه راندن شدن و عزل بین‌المللی را پرداخته‌اند و دولت عراق باید برای سفارت آمریکا و سایر هیئت‌های دیپلماتیک تدابیر امنیتی و سیاسی ویژه اتخاذ کند.

فواد حسین درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از این کشور اعلام کرد: ۱۵۰۰ سرباز آمریکایی از کشور خارج شده و برنامه‌ای نظامی و امنیتی، ویژه خروج نیرو‌های آمریکا از کشور تنظیم شده است.

او تاکید کرد: راه حل مشکلات داخلی و خارجی خشونت نیست بلکه با گفتگو می‌توان به این منظور دست یافت. نمی‌توان رسیدن به اهداف سیاسی با استفاده از خشونت را قبول کرد و طرف‌هایی که مخالف دولت هستند می‌توانند از طریق انتخابات پیش رو یا پارلمان دولت را تغییر دهند.

وزیر خارجه عراق در پایان تاکید کرد که این وزارتخانه بر اساس سیاست توازن در روابط فعالیت می‌کند و سفر نخست وزیر به عربستان در دستور کار است و قرار است او در هفته آتی به مصر سفر کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار