تفسیر قرآن؛

خداوند پاداش صبر و شکیبایی را چه چیزی قرار داده است؟ + صوت

تفسیر اجمالی آیه ۷۵ سوره فرقان و همچنین تفسیر حضرت محمد (ص) از این آیه را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والا درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم می‌پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

أُولَٰئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَیُلَقَّوْنَ فِیهَا تَحِیَّةً وَسَلَامًا

چنین بندگان را به پاداش صبرشان (در راه عبادت)، عالی غرفه‌های جنّت و قصر‌های بهشتی دهند و در آنجا با تحیّت و سلام روبرو شوند.

فایل صوتی تلاوت آیه ۷۵ سوره فرقان

تفسیر آیه ۷۵ سوره فرقان

کلمه (غرفه) به طورى که گفته اند به معناى بنایى است ک ه بالاى بناى دیگر واقع شده باشد و از کف خانه بلندتر باشد؛ و در آیه شریفه، کنایه است از درجه عالى‌تر بهشت، و مراد از (صبر)، صبر بر طاعت خدا و بر ترک معصیت او است و این دو قسم صبر همان است و لیکن این دو صبر عادتا جداى از صبر قسم سوم، یعنى صبر در هنگام شدائد و مصائب نیست و قهرا کسى که بر طاعت خدا و بر ترک معصیت او صبر مى کند ممکن نیست در هنگام شدائد صبر نکند.

پیامبر در حدیثی فرمودند:‌ای پسر مسعود! همانا غرفه‌های بالایی بهشت برای علیّ‌بن‌ابی‌طالب (و شیعیانی است که ولایت او را قبول دارند و از دشمنانش بیزاری می‌جویند؛ و منظور از آیه‌ی أُوْلَئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَ یُلَقَّوْنَ فِیهَا تَحِیَّةً وَ سَلَامًا همین است؛ چراکه آنان در برابر آزار‌های دنیوی صبر پیشه کردند.


بیشتر بخوانید


همچنین در روایت دیگری پیامبر (ص) می‌فرمایند:‌ای پسر مسعود! آرامش دل و وقار داشته باش؛ سهل‌گیر و نرمخو، عفیف و پارسا، نیکوکار و راستگو، خالص و سالم، عاقل و شکیبا، شاکرو مؤمن، پاکدامن و عابد، زاهد و دلسوز و دانا و فهیم باش که خداوند می‌فرماید: چراکه ابراهیم، بردبار و دلسوز و بازگشت‌کننده [به‌سوی خدا]بود!. (هود/۷۵) بندگان [خاص خداوند]رحمان، کسانی هستند که با آرامش و بی‌تکبّر بر زمین راه می‌روند و هنگامی‌که جاهلان آن‌ها را مخاطب سازند [و سخنان نابخردانه گویند]، به آن‌ها سلام می‌گویند [و با بی‌اعتنایی و بزرگواری می‌گذرند].

کسانی که شبانگاه برای پروردگارشان سجده و قیام می‌کنند. (فرقان/۶۴۶۳) و به مردم نیک بگویید. (بقره/۸۳) و هنگامی‌که به لغو و بیهودگی برخورد کنند، بزرگوارانه از آن می‌گذرند؛ و کسانی که هرگاه آیات پروردگارشان به آنان گوشزد شود، کروکور روی آن نمی‌افتند. (فرقان/۷۳۷۲) وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً، أُوْلئِکَ یُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِما صَبَرُوا وَ یُلَقَّوْنَ فِیها تَحِیَّةً وَ سَلاماً، خالِدِینَ فِیها حَسُنَتْ مُسْتَقَرًّا وَ مُقاماً.

پیام‌های آیه ۷۵ سوره فرقان

۱- بهشت را به بها دهند، نه بهانه. «یُجْزَوْنَ ... بِما صَبَرُوا»

۲- بنده‌ی خدا شدن، به صبر و پشتکار نیاز دارد. «بِما صَبَرُوا»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
همشهری
۱۰:۳۹ ۱۶ مهر ۱۳۹۹
صبر در مقابل ظالم چه خارجی چه داخلی نتیجه اش همینی میشه که امروز داریم
آخرین اخبار