لاوروف: مداخلات خارجی در مناقشه قره باغ تنها به بی‌ثباتی منطقه می‌انجامد

وزیر خارجه روسیه خواستار توقف درگیری‌ها و توقف مداخله طرف‌های خارجی در مناقشه میان ایروان و باکو بر سر منطقه قره باغ شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه الجزیره، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه ضمن دعوت از ارمنستان و جمهوری آذربایجان به آتش بس، مداخلات خارجی در مسئله قره باغ را موجب دامن زدن به بی ثباتی در منطقه دانست.

سرگئی لاوروف روز پنجشنبه در گفت‌و‌گویی تلفنی با همتای ترک خود اعلام کرد بیانیه‌های ستیزه جویانه طرف‌های ثالث در مورد قره باغ غیرمسئولانه است و تنها به بی‌ثباتی بیشتر در قفقاز می‌انجامد.

لاوروف دو کشور همسایه جمهوری آذربایجان و ارمنستان را به خویشتنداری و توقف درگیری‌ها دعوت کرد.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد حل و فصل مناقشات و صلح هیچ جایگزین دیگری ندارد.

وزرای خارجه روسیه و ترکیه در این مکالمه تلفنی آخرین تحولات در منطقه قره باغ و نیز اوضاع در لیبی را مورد بحث و رایزنی قرار دادند.

رئیس جمهور فرانسه روز چهارشنبه مواضع شبه جنگ دولت ترکیه در خصوص مناقشه قره باغ را خطرناک ارزیابی کرد. امانوئل مکرون که خود نیز دستی در مداخله در امور داخلی دیگر کشور‌ها دارد، گفت اظهارات سیاسی ترکیه [به نفع آذربایجان] بی ملاحظه و خطرناک است.

پیش از این وزیر خارجه ترکیه ضمن اعلام حمایت کشورش از جمهوری آذربایجان، به مکرون برای مواضع خود در خصوص مناقشه قره باغ تاخت. چاووش اوغلو گفت اگر رئیس جمهور مکرون نگران سرزمین‌های جمهوری آذربایجان نیست، همبستگی این کشور با ارمنستان به معنای حمایت از اشغالگری آنهاست.

از ابتدای دور تازه درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان در روز یکشنبه، ترکیه صراحتا در حمایت از دولت باکو اعلام موضع کرده است. از آغاز تنش و درگیری نظامی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، مقامات دو کشور درباره اعزام مزدور از سوریه و کشور‌های خاورمیانه‌ای اتهاماتی را علیه هم مطرح کرده‌اند.

گفتنی است، تنش‌های چند دهه‌ای بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره باغ اخیرا باز هم اوج گرفته است. قره باغ کوهستانی جدا شده در داخل جمهوری آذربایجان است، اما به دست ارامنه قومی اداره شده و ارمنستان این منطقه را پشتیبانی می‌کند. قره باغ طی جنگی در دهه ۱۹۹۰ از جمهوری آذربایجان جدا شد، اما از سوی هیچ کشوری به عنوان جمهوری مستقل شناخته نمی‌شود. در دور جدید درگیری‌ها، ده‌ها نفر کشته و صد‌ها تن نیز زخمی شده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار