بدن ما برای بهبود سلامتی به چه موادی نیاز دارد؟

سلامتی اولویت تمام افراد در جهان است و برای تقویت آن باید برخی از مواد غذایی را مصرف کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سلامتی و داشتن جسمی سالم اولویت تمام افراد در جهان است و نبود آن باعث ایجاد بسیاری از مشکلات خواهد شد، از مهم‌ترین مواد مورد نیاز برای بهبود عملکرد و سلامت بدن می‌توان به نان، غلات، شیر، لبنیات، میوه، سبزی، گوشت و حبوبات اشاره کرد.

بر اساس نظر متخصصان افراد با استفاده نادرست از مواد غذایی ممکن است دچار حملات قلبی و عروقی شوند. یک رژیم غذایی مفید و مناسب باید شامل پنج گروه‌ غذایی اصلی از جمله نان، غلات، لبنیات، میوه ها، سبزیجات و پروتئین باشد.

میوه و سبزی مهم‌ترین منابع فیبر، ویتامین‌ها و املاح به شمار می‌آیند و در رشد و ترمیم بافت‌های بدن تاثیر فراوانی دارند. میوه و سبزی از انرژی و پروتئین فراوان تری نسبت به سایر گروه‌های غذایی برخوردار است.

پنج ماده غذایی ضروری برای بدن

پتاسیم

 پتاسیم از جمله موادی است که باعث هماهنگی ضربان قلب می‌شود. فقر پتاسیم موجب افزایش خطر ابتلا به بیماری فشار خون، پوکی استخوان، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود، استفاده از پتاسیم نه تنها  از این بیماری ها پیشگیری می کند،  بلکه  موجب تنظیم آب بدن، سیستم عصبی و عملکرد صحیح عضلات بدن خواهد شد.

فیبر

یکی از کربوهیدرات‌های غیر قابل هضم فیبر است، در واقع فیبر به هضم مواد غذایی و ایجاد یبوست کمک می‌کند و موجب کاهش سطح کلسترول خون می‌شود.

کلسیم

 کلسیم موجب سلامت بدن، جلوگیری از پوکی استخوان ها و استحکام آنها مانع از لخته شدن خون می‌شود.

ویتامین D

 ویتامین D تنها ویتامینی است که ما با خوردن تمام غذا‌ها موفق به دریافت آن می‌شویم، ویتامین D نقش چشمگیر و فراوانی در حفظ استخوان‌های بدن، تنظیم رشد سلول‌های بدن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی دارد.

آهن

کمبود آهن در بدن باعث خستگی ناشی از کم خونی، زوال حافظه، از دست دادن ماهیچه و همچنین مشکلات مربوط به تنظیم دمای بدن می‌شود.

بدن ما برای بهبود سلامتی به چه موادی نیاز دارد؟

انسان در طول زندگی خود برای داشتن انرژی باید از چربی‌ها استفاده کند. چربی‌ها را به طور کلی می‌توان به سه دسته چربی‌های اشباع شده، چربی‌های اشباع نشده‌ چند زنجیره‌ای و چربی‌های اشباع نشده‌ ساده تقسیم بندی کرد، گروه اول چربی از موادغذایی مانند شیر، لبنیات، تخم مرغ و گوشت جانوران به دست می‌آیند. چربی‌های اشباع نشده در روغن آفتاب گردان، روغن زیتون و لیمو شیرین یافت می شوند.

بر اساس توصیه متخصصان و پزشکان به طور جدی باید از استفاده از روغن جامد پرهیز و از حرارت دادن روغن‌ها با شعله‌های بالا اجتناب کرد. استفاده از شیرینی، قند، چاشنی‌ها و چربی‌ها را تا حد امکان کاهش داد.

باید نوشیدنی‌های سالم و مفید از قبیل آب، شیر، آب میوه تازه و دوغ بی نمک را جایگزین نوشیدنی‌های مضر کرد و توجه داشت که آب ساده از هر نوشیدنی دیگری برای رفع تشنگی مفید‌تر است. توصیه می‌شود از نمک‌های ید دار به جای نمک‌های معمولی استفاده کرد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار