۱۲۰ هزار درخت در دانشگاه رازی کاشته شده است

مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی گفت : طی دوسال گذشته ۱۲۰ هزار درخت در دانشگاه رازی کاشتیم که نسبت به ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته هزار درصد رشد داشته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ هادی عبادی مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی بااشاره به گذشت دو سال از راه اندازی مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی، گفت : در قوانین ابلاغی از سوی وزارت علوم به دانشگاه‌ها درخصوص راه اندازی مراکز مدیریت سبز، به آن‌ها این اختیار داده شده بود که یک درصد از کل بودجه خود را صرف مدیریت سبز دانشگاه کنند.

او گفت : خوشبختانه طی دو سال گذشته با همکاری مسئولین دانشگاه رازی، حدود پنج درصد از کل بودجه دانشگاه معادل حدود شش تا هفت میلیارد تومان به مرکز مدیریت سبز اختصاص داده شد.

مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی راه اندازی واحد درس "زندگی سبز" را یکی از نخستین اقدامات این مرکز در دانشگاه رازی دانست و افزود: دانشگاه رازی پارسال به عنوان اولین دانشگاه دنیا درس "زندگی سبز" را برای آموزش توسعه پایدار و مدیریت سبز در سه قالب پایداری محیط زیست، پایداری اجتماعی و پایداری اقتصادی راه اندازی کرد و طی این مدت ۳۰۰ دانشجو این دو واحد اختیاری را گذراندند.

او ادامه داد: این اقدام دانشگاه رازی با استقبال وزارت علوم مواجه شد و حتی اخیرا دیگر دانشگاه‌ها از این کار ما الگوبرداری کرده اند و امیدواریم در آینده‌ای نزدیک در همه دانشگاه‌های کشور این درس تدریس و به جای واحد اختیاری به یک واحد اجباری در دانشگاه‌ها تبدیل شود.

عبادی با بیان اینکه کتاب درس "زندگی سبز" نیز درحال تالیف است، گفت: تاکنون مکاتباتی را هم با سنجش سبز جهانی داشته ایم و در تلاشیم تا بتوانیم این واحد درسی را در دیگر دانشگاه‌های دنیا راه اندازی کنیم.

او دومین گام مرکز مدیریت سبز دانشگاه را پس از راه اندازی، توسعه فضای سبز اعلام کرد و گفت: هرچند ۹ سالی می‌شد بحث توسعه فضای سبز در دانشگاه رازی مطرح شده بود، اما با توجه به اقلیم مناسبی که داریم و از سوی دیگر قدمت زیاد دانشگاه، میزان فضای سبز ایجاد شده کافی نبود و دراین حوزه موفق نبودیم.

۷۰ هکتار فضای سبز داریم

مدیر مرکز مدیریت سبز دانشگاه رازی افزود: در این راستا در دو سال گذشته فعالیت‌هایی را در دستور کار قرار دادیم و در این مدت توانستیم ۱۲۰ هزار درخت و درختچه از ۸۴ گونه متفاوت گیاهی را در دو پردیس مرکزی و پردیس کشاورزی دانشگاه کشت کنیم که انقلابی سبز در دانشگاه بشمار می‌رفت.

او افزود: این حجم از فعالیت ما در توسعه فضای سبز دانشگاه درحالی بود که در ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته کمتر از ۱۲ هزار درخت در دانشگاه کاشته بود که با فعالیت‌های این دو سال هزار درصد در کاشت درخت و ۳۵۰ درصد در فضای سبز رشد داشتیم.

 این مسئول گفت: سطح فعلی فضای سبز در دانشگاه رازی هم اکنون به ۷۰ هکتار رسیده است.

عبادی ادامه داد: در توسعه فضای سبز دانشگاه تلاش کردیم تا گونه‌هایی را بکاریم که با شرایط آب و هوایی ما سازگار، میزان مصرف آب آن‌ها کم و اکسیژن و سایه گستری بیشتری داشته باشند.

او گفت: همچنین برای اینکه فعالیت‌های خود را توسعه دهیم و رویکرد سیستماتیک داشته باشیم، طرح "جامع توسعه پایدار" دانشگاه را مبتنی بر سه شاخص توسعه پایدار محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی تدوین کردیم تا با برنامه پیش برویم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار