خط آهن هرات – خاف به زودی به بهره برداری می رسد

رئیس اداره خط آهن هرات گفت: به زودی در چند ماه دیگر پروژه عظیم اقتصادی خط آهن هرات – خاف از سوی مقام های ایرانی و افغانستان افتتاح خواهد شد.

خط آهن هرات – خاف به زودی به بهره برداری می رسدبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس اداره خط آهن هرات گفت: تمام تلاش‌ها برای اتمام مراحل باقی مانده پروژه خط آهن هرات – خاف صورت گرفته و به زودی در چند ماه دیگر این پروژه عظیم اقتصادی از سوی مقام‌های ایرانی و افغانستان افتتاح خواهد شد.

خط آهن هرات – خاف از کمک‌های بلاعوض جمهوری اسلامی ایران برای شهروندان افغانستان در ولایت هرات ساخته خواهد شد.

این خط آهن در خاک ایران تا مرز شمتیغ با هزینه‌های ایران ساخته شده و اکنون در خاک افغانستان کار ساخت آن تا منطقه روزنک ولسوالی غوریان ۹۵ درصد پیش رفته است و به گفته مسوولان تا پایان سال جاری به بهره برداری خواهد رسید.

«سعید عزیزی» رئیس خط آهن هرات – خاف در گفتگو با فارس گفت: پس از آخرین سفر هیئت مسوولان خط آهن ایران و افغانستان و بازدید از پروژه خط آهن هرات - خاف، تاکید بر افزایش نیروی کار برای تسریع روند ساخت تاسیسات و خطوط ریلی شد که در حال حاظر قطعه سوم این پروژه در ولسوالی غوریان با عملی کردن دستورات مسوولان مرکزی ۹۵ درصد تکمیل شده است.

وی افزود: ۵ درصد باقی مانده این پروژه در قطعه سوم هم به زودی تکمیل خواهد شد و این پروژه تا آخر سال جاری با حضور مسوولان ارشد جمهوری اسلامی ایران و افغانستان افتتاح و به بهره برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان کرد: قراراست پس از اتمام قطعه سوم، کار ساخت قطعه چهارم این پروژه آغاز شود که در حال حاضر در فاز اول به طول ۴۳ کیلومتر تمام مراحل تدارکاتی و بررسی‌ها صورت گرفته و به زودی کار ساخت این فاز آغاز خواهد شد و پس از آن کار ساخت فاز دوم قطعه چهارم به طول ۴۴ کیلومتر از منطقه رباط پریان ولسوالی زنده جان هرات آغاز می‌شود و به شهرک صنعتی هرات ختم خواهد شد و هزینه فاز نخست آن از سوی کمک‌های کشور ایتالیا و فاز چهارم آن نیز از سوی بودجه حکومت افغانستان تامین خواهد شد.

از سوی دیگر جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات در این مورد گفت: با پایان کار ساخت قطعه سوم خط آهن هرات – خاف تاسیسات کامل از جمله ایستگاه مسافران و گمرک در منطقه روزنک ولسوالی غوریان ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: تمامی چالش‌های امنیتی در این مسیر رفع شده و با ایجاد گروه‌های خاصی از نیرو‌های امنیتی برای تامین امنیت این مسیر در زمان کوتاه هرگونه چالش و نگرانی در زمینه امنیت رفع خواهد شد.

عبدالرحیم صالحی عضو شورای ولایتی هرات، اما تاکید کرد که پس از آنکه پروژه خط آهن هرات – خاف از سوی جمهوری اسلامی ایران در ایران و قسمتی از خاک افغانستان در ولایت هرات تکمیل شد و حکومت افغانستان باید ادامه این پروژه را به زودترین فرصت آغاز می‌کرد تاکنون نتوانسته تا به خوبی کار ساخت آن را عملی کند و سبب شده تا افتتاح این پروژه با تاخیر همراه باشد.

وی با اشاره به اهمیت خاص این پروژه عظیم اقتصادی گفت: متاسفانه حکومت نتوانسته وعده‌های خود را عملی کند و در راستای تکمیل کردن این پروژه سهل انگاری کرده است.

گفتنی است که بار‌ها مسوولان ایرانی و افغان با بازدید از روند ساخت پروژه خط آهن هرات – خاف و تاکید بر تسریع روند ساخت این پروژه مهم اقتصادی پس از گذشت ماه‌ها تاکنون این پروژه حتی در قطعه سوم تکمیل نشده است.

مسوولان خط آهن در هرات می‌گویند که تا اخر سال جاری قطعه سوم خط اهن تکمیل خواهد شد و کار ساخت قطعه چهارم پس از آن آغاز خواهد شد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.