اقتداری که بلای جان شد!

برخی معتقدند که عامل اصلی سقوط و مرگ تیمورتاش در زندان که طبق روایت مشهور، توسط پزشک احمدی به انجام رسید، بیش از آن‌که جاسوس‌بودن وی باشد، اقتدارش بود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روز نُهُم مهرماه سال ۱۳۱۲، خانواده تیمور تاش، وزیر دربار قدرتمند رضاشاه که چند صباحی را به جرم جاسوسی برای شوروی در زندان گذرانده بود، خبر مرگ او را دریافت کردند. جنازه همان روز به خانواده آن‌ها تحویل داده شد. به‌این‌ترتیب، پرونده زندگی یکی از طرفداران سرسخت رضاخان میرپنج و از عوامل به قدرت‌رسیدن او را، مختومه اعلام کردند. اما یک ابهام تاریخی باقی ماند؛ آیا تیمورتاش واقعاً جاسوسی کرده‌بود؟ آیا آن‌طور که برخی منابع گزارش داده‌بودند، انگلیسی‌ها ماجرای انتقال اسناد محرمانه به شوروی را، به رضاشاه اطلاع دادند و باعث شدند تیمورتاش به مخمصه بیفتد؟ حسین فردوست، دوست و ندیم محمدرضا پهلوی در خاطراتش به ارتباطات آشکار تیمورتاش با روس‌ها اشاره کرده و معتقد است که به احتمال زیاد، موضوع جاسوسی صحت داشت.


بیشتر بخوانید


اما ازآن‌طرف، برخی دیگر معتقدند که عامل اصلی سقوط و مرگ تیمورتاش در زندان که طبق روایت مشهور، توسط پزشک احمدی به انجام رسید، بیش از آن‌که جاسوس‌بودن وی باشد، اقتدارش بود. رضاشاه، تقریباً از نیمه دوم دوران سلطنتش، آشکارا به اطرافیان و دوستان قدیمی خود ظنین بود. به‌زعم او، هر شخصی که به لحاظ شهرت اجتماعی یا اقتدار مالی و نظامی، بالاتر از وی قرار می‌گرفت، می‌توانست درجهت حذف پهلوی گام بردارد. در این سال‌ها، در وجود رضاشاه این توهم که می‌تواند بدون استفاده از مشاوران قدرتمند، کار‌ها را یک‌تنه اداره کند، اوج گرفته بود.

به همین دلیل، بسیاری از کسانی را که در ابتدای کار با وی همراهی کرده و برای دوام حکومتش کوشیده بودند، مانند محمدعلی فروغی، علی‌اکبرخان داور، نصرت‌الدوله فیروز و البته، عبدالحسین تیمورتاش را، مخل آسایش خود تشخیص داد و به‌تدریج به حذف سیاسی و عمدتاً فیزیکی آن‌ها مبادرت ورزید. ماجرای جاسوسی عبدالحسین تیمورتاش، چه واقعیت داشته باشد و چه نه، درست به‌موقع بهانه را به دست رضاشاه داد تا از شر یک نظامی تحصیل‌کرده که موردتوجه سفارتخانه‌های خارجی بود و بالقوه می‌توانست رقیب قدرتمندی برای او باشد، راحت شود.

منبع: خراسان

انتهای پیام/

برچسب ها: رضا شاه ، جاسوسی ، روس ها
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.