بافت‌های تاریخی شهر کرمانشاه را احیا می‌کنیم

مرکز اسناد و مطالعات تاریخی شهر کرمانشاه که بخشی از تاریخ ۱۳ هزار ساله این شهر و فراز و نشیب‌های آن را به تصویر کشیده است، روز یکشنبه در فرهنگسرای گل‌نرگس کرمانشاه افتتاح و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ مرکز اسناد و مطالعات تاریخی شهر کرمانشاه با همکاری معاونت فرهنگی شهرداری کرمانشاه و دانشگاه رازی افتتاح شد، نمایشگاهی از تاریخ ۱۱۴ ساله مطبوعات کرمانشاه هم در معرض دید عموم قرار گرفت.

شهردار کرمانشاه در آیین افتتاح این مرکز در جمع خبرنگاران گفت: کمتر شهری هویت تاریخی مانند کرمانشاه دارد و باوجود اینکه بسیاری از مستندات را نداریم، اما در این زمینه سعی می‌کنیم هویت تاریخی این شهر را بیش از پیش به دنیا معرفی کنیم.

سعید طلوعی ادامه داد: برای معرفی اثار تاریخی کرمانشاه به جهان شروع خوبی داشتیم و اگر امروز دچار شیوع کرونا نبودیم این جاذبه‌ها می‌توانست گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به این شهر بکشاند طوری که هتل‌های ما همه پر می‌شد.

او  بر احیای بافت‌های تاریخی کرمانشاه تاکید کرد و اظهارداشت: باید بافت‌های تاریخی شهر را همگون و همسان کنیم بطوریکه که نگاه ما را به زمان‌های دور ببرد.

شهردار کرمانشاه از نبود مدیریت یکپارچه شهری در کشور گلایه کرد و گفت: امروز این مسئولیت را ارگان‌های دیگر هم بر عهده دارند، اما نمی‌توانند کاری انجام دهند و اگر صفر تا صد این موضوع را شهرداری انجام دهد می‌تواند به خوبی هویت تاریخی شهر کرمانشاه را بازگو کند.


هویت تاریخی شهر کرمانشاه المان‌سازی می‌شود

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه هم در این مراسم گفت: افتتاح این مرکز یکی از اتفاقات ویژه برای حفظ اسناد هویتی و تاریخی کرمانشاه است که در قالب تفاهم‌نامه بین شهرداری، دانشگاه رازی و انجمن تاریخ ایران امروز امضا می‌شود.

مهدی عبدالمالکی با اشاره به اینکه این تفاهم‌نامه در چهار بخش طراحی شده است، گفت: در مرحله اول ساختار جمع‌آوری اسناد تاریخی کرمانشاه طراحی و در مراحل بعد گردآوری داده‌ها، سامان‌دهی این اسناد از نگاه تخصصی و علمی و در مهمترین بخش داده‌پردازی آن‌ها است که اثرات ماندگاری از هویت کرمانشاه را رقم می‌زند.

او یکی دیگر از مفاد این تفاهم‌نامه را طراحی المان‌های تاریخی کرمانشاه دانست و افزود: با همکاری دانشگاه رازی چگونگی المان‌سازی هویت شهری کرمانشاه انجام می‌شود و علاوه بر این موضوعات نشست تاریخ شهر کرمانشاه در فرهنگسرا‌ها برای عموم مردم علاقهَ‌مند هم برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.