با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گرفت؛

امضای پنج تفاهم‌نامه ایران هوشمند بر بستر اینترنت 5G

در مراسمی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از کاربست های 5G در ایران رونمایی شد.

آئین رونمایی از کاربست‌های 5G در ایرانبه گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح روز یکشنبه ۶ مهرماه، مراسم رونمایی از کاربست‌های 5G در ایران و «انعقاد تفاهم‌نامه های خودروی خودران و بیمارستان هوشمند» با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد. در ابتدای مراسم ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات با اشاره به اینکه توسعه فناوری‌های نوین همواره با مخالفت‌هایی رو به رو بوده است دو علت را برای پرداختن به فناوری نوین و 5G برشمرد و گفت: اسناد بالادستی و تکالیف قانونی بر این مهم تکیه دارند که ۱۰ درصد از ترافیک شبکه ملی اطلاعات بر بستر فناوری‌های نوین ارائه شود. مصوبه‌ای در افق ۱۴۰۴ تعیین شده است که ۱۴ درصد اقتصاد دیجیتال باید به 5G اختصاص داشته باشد.

نگاه ما به 5G زیست بوم فناوری است نه صرفا یه فناوری محض

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات اظهار داشت: فناوری 5G مزیت رقابتی دارد؛ زیرا این نسل برخلاف نسل‌های گذشته بیشتر بر نرم افزار مبتنی است تا سخت افزار. ما شاهد در هم تنیدگی 5G با سایر فناوری‌ها هستیم. هوش مصنوعی شرایط خوبی در داخل کشور دارد اما در بحث کاربست‌ها باید به صورت ویژه مورد توجه قرار بگیرد. فراگیری نسل ۵ تلفن همراه در سال ۲۰۲۵ اتفاق می‌افتد. ایجاد آمادگی جذب تکنولوژی باعث می‌شود که ما از امروز به فکر تشکیل جلسات باشیم.

هاشمی افزود: بحث بعدی حمل و نقل هوشمند و خودروی خودران است که  ۵ سطح دارد و ما باید به همه اینها بپردازیم. باید بررسی کنیم که صنعت ما همه قابلیت‌ها را داشته باشد. آخرین کاربست بحث آموزش است؛ در شرایط کرونا بحث برگزاری آزمایشگاه هنوز پیشرفت قابل توجهی نداشته است. آموزش‌ها مجازی شده است و این خوب است اما آیا واقعیت افزوده و واقعیت مجازی نمی‌تواند نقش مهمی داشته باشد؟ ما به دنبال بست عادلانه خدمات به تمامی مناطق کشور هستیم؛ 5G نه تنها یک فناوری لوکس محسوب نمی‌شود، بلکه می‌تواند به رعایت عدالت در لایه‌های مختلف شبکه ملی اطلاعات کمک کند.

منطقه ۴ آلوده‌ترین منطقه در تهران است

در ادامه مراسم علیرضا زالی، فرمانده ستاد کرونا در کلان‌شهر تهران، با گرامیداشت هفته دفاع مقدس اظهار داشت: مراتب تشکر را از وزیر ارتباطات دارم چرا که در همین دوره کوتاه بیماری کرونا تلاش خوبی داشتند. اولین گزارش ردیابی دیجیتالی و مانیتورینگ واقعی را در اِپی‌سنتر قم و گیلان انجام دادند و اولین ردیابی سفر ناقلان بیماری توسط آقای جهرمی و تیمش انجام شد. افزایش ظرفیت پهنای باند اینترنتی در بسیاری از دانشگاه‌های علوم پزشکی به سرعت تغییر کرد و افزایش یافت.  توسعه آموزش دیجیتالی برای اساتید دانشگاه‌ها از اقدامات دیگر وزارت ارتباطات بود. 

زالی در ادامه افزود: در تهران ۵۰ هزار بیمار را با همین سامانه ردیابی دیجیتال وزارت ارتباطات شناسایی کردیم. وی با اشاره به اینکه منطقه ۴ آلوده‌ترین منطقه در تهران است خاطرنشان کرد: دگردیسی دیجیتالی در زندگی اجتماعی ایرانیان موضوع مهمی است که وزارت ارتباطات در این حوزه به خوبی ورود کرده است.

بحث پزشکی از راه دور در کشور متحول شده است

فرمانده ستاد کرونا در تهران همچنین اظهار داشت: بحث پزشکی از راه دور در کشور متحول شده است و با پیشرفت‌هایی مواجه بودیم. در سال ۲۰۲۴ پیش‌بینی می‌شود که ۲۵ درصد از موارد پزشکی به از راه دور تبدیل شود. در این زمینه در دنیا با تاخیرهای زیادی روبرو بودیم و تنها ۱۰ درصد کارها از راه دور انجام شده است. بحث جراحی از راه دور جاه‌طلبانه‌ترین بخش پزشکی از راه دور است که مزایای زیادی دارد و ما با کمک وزارت ارتباطات به زودی این موضوع را در ایران هم شروع می‌کنیم. 

یکی از اهداف ما ساخت ربات جراحی است

زالی ادامه داد: سیستم جراحی از راه دور می‌تواند با مکانیزم‌های افزایش سرعت و با بهره‌گیری از ربات‌های جراحی در ایران صورت گیرد؛ روندی که از سال ۸۰ شروع شده است. مطمئنا با ظرفیت‌های 5G سبک زندگی ما تغییر خواهد کرد؛ سبک زندگی در 5G خصوصا در حوزه‎های  اقتصادی و اجتماعی بسیار متفاوت خواهد بود. اما این فناوری نیاز به آمادگی اخلاقی دارد و ما در خصوص اخلاق پزشکی و جراحی در این زمینه آمادگی داریم.

در ادامه مراسم رونمایی از کاربست های 5G در ایران، بیژن عباسی آرند مدیرعامل شرکت ایرانسل با اشاره به توسعه فناوری 5G در ایران خاطرنشان کرد: ما در ایرانسل بیش از یک سال پیش با رصد فناوری در دنیا سعی کردیم نیازمندی‌های این فناوری را در پیش بگیریم. در مجموع ایرانسل برنامه عملیاتی خوبی را برای ورود به این تکنولوژی انجام داد. در چند ماه گذشته ما با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات همکاری‌های خوبی داشتیم. ان‌شاءلله به زودی مرحله دوم راه‌اندازی چند نمونه سایت 5G در تهران عملیاتی می‌شود و در اختیار مردم و جامعه دانشگاهی قرار خواهد گرفت. 

همکاری همه اپراتورها با توجه به حجم سرمایه‌گذاری سنگین برای 5G و نرخ ارزش دلار الزامی است

عباسی آرند در ادامه افزود: همکاری همه اپراتورها با توجه به حجم سرمایه گذاری سنگین برای 5G و نرخ ارزش دلار و شرایط اقتصادی بسیار الزامی است. همه باید همکاری کنند تا از هزینه اضافه پرهیز شود.

مدیرعامل شرکت ایرانسل بحث بومی سازی را موضوع مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. او افزود: فناوری 5G در جهان در اختیار چند کشور محدود قرار دارد. ما می‌توانیم با کمک دانشگاه و تامین‌کننده داخلی دانش بنیان، بومی سازی تجهیزات را جلو ببریم. در دنیا شرکت‌های بزرگ در حال رصد  نسل بعدی اینترنت یعنی 6G هستند. دانشگاه‌های ما باید فضا را به این سمت ببرند تا این خلا پر شود. فرصت خوبی است برای دانشگاه‌ها که با کمک دانشجویان ارشد و دکترا نسل ۶ را رصد کنند.

ماهانه یک مشترک موبایل قریب به ۸ تا ۹ گیگ اینترنت مصرف می‌کند

در بخش دیگر مراسم، مهدی اخوان بهابادی، مدیرعامل شرکت همراه اول در سخنانی اظهار داشت: ماهانه یک مشترک موبایل قریب به ۸ تا ۹ گیگ اینترنت مصرف می‌کند.  پهنای باند مصرفی دانش آموزان از سامانه شاد ۲۱۵ گیگابیت بر ثانیه است و تقریبا  روزی ۱۵ تا ۲۰ گیگابیت رشد داریم. ترافیک مصرفی در همراه اول نسبت به یکسال گذشته بیش از ۸۰ درصد رشد داشته است.  به‌عنوان مثال با وجود گذشت سه هفته از شروع مدارس و استفاده از شبکه آموزشی شاد، پهنای باند به ۲۱۵ گیگ بر ثانیه رسیده است.

اخوان در ادامه خاطرنشان کرد:  اپراتورها فقط بستر انتقال محتوا هستند. در حوزه محتوایی باید فکر کرد نظام و کشور چطور ورود پیدا کند. متاسفانه حوزه های محتوایی به موقع عمل نمی‌کنند. ما در همراه اول مصمم هستیم با 5G  ظرفیت های کشور را جلو ببریم. در تلاشیم با هدف برقراری ارتباط با نهادهای علمی کشور، اولین نود 5G را به طور نمادین در دانشگاه های تهران، شریف و شهید بهشتی به بهره برداری رسانیم.

امضای پنج تفاهم‌نامه بر بستر 5G

در بخش دیگری از مراسم چهار تفاهم‌نامه همکاری بر بستر تکنولوژی نسل پنجم ارتباطات (5G) امضا شد. تفاهم‌نامه نخست بین معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی و شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول( باهدف توسعه زیست‌بوم فناوری‌های نسل پنجم شبکه‌های مخابراتی، اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی به امضا رسید.

معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول( مدیرعامل و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی هم توسعه زیرساخت‌ها، خدمات سلامت دیجیتال و پزشکی هوشمند با استفاده از فناوری نسل پنجم را امضا کردند.

تفاهم‌نامه دیگر باهدف توسعه فناوری‌ها، محصولات و راهکارهای حوزه شبکه‌های مخابراتی نسل پنجم و نسل‌های آینده به امضای معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) و دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف رسید.

تفاهم‌نامه پیاده‌سازی خدمات مشاوره جراحی از راه دور (telemedicine) با استفاده از قابلیت‌های فناوری 5G به امضای معاونت فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی و شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل رسید.

فراهم‌سازی زیرساخت دسترسی به تکنولوژی نسل پنجم ارتباطات سیار در مراکز درمانی؛ همکاری متقابل برای ارائه پایلوت مشاوره پزشکی، جراحی از راه دور در مراکز درمانی منتخب؛ همکاری درزمینهٔ تعیین و تعریف چارچوب‌ها و الزامات پیاده‌سازی خدمات پزشکی بر پایه فناوری نوین؛ بهره‌گیری از توانمندی‌های داخلی گسترش ارائه خدمات پزشکی از راه دور؛ حمایت از رشد ایده‌ها و کسب‌وکارهای مرتبط با پزشکی از راه دور و افزایش توان فنی و دانشی داخلی به‌منظور به‌کارگیری فناوری نوین ارتباطی در حوزه سلامت الکترونیک و پزشکی از راه دور؛ ازجمله محورهای تفاهم‌نامه ارائه مشاوره خدمات پزشکی از راه دور در بستر فناوری‌های نوین به‌ویژه نسل پنجم ارتباطات است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار