مشاور نظامی فرمانده کل قوا:

عملیات شکست حصر آبادان در کمال تدبیر، علم و حکمت انجام شد

مشاور نظامی فرمانده کل قوا گفت: عملیات ثامن الائمه(ع) و شکست حصر آبادان در سایه حضرت امام خمینی(ره) در کمال تدبیر، علم جنگ و حکمت انجام شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، امیر سرتیپ ناصر آراسته مشاور نظامی فرمانده کل قوا در مراسم گرامیداشت عملیات ثامن الائمه (ع) و شکستن حصرآبادان در مشهد گفت: در نبرد‌های انسانی "برای چه جنگیدن" با تدبیر پاسخ داده می‌شود، "چگونه جنگیدن" با علم نظامی و این که "چرا نیرو باید بجنگد" بر اساس حکمت پاسخ داده می‌شود و در عملیات ثامن الائمه (ع) این سه به درستی و بدون کمترین خلل انجام شد.

او طراحی این عملیات را کاری جمعی توصیف کرد و افزود: رعایت و استفاده کامل از تدبیر، علم و حکمت در این عملیات موجب شد این حرکت نظامی بدون کمترین خللی به سرانجام برسد لذا هیچ نکته شبهه برانگیزی در این عملیات موفق وجود ندارد.

مشاور نظامی رهبر معظم انقلاب ادامه داد: به واسطه این موضوع است که عملیات شکست حصر آبادان شروعی برای دیگر موفقیت‌های ایران در جنگ و سایر عملیات‌های دفاع مقدس شد.

امیر آراسته بیان کرد: بر اساس اسناد نظامی و اظهار اسرای عراقی در ابتدای جنگ صدام به دنبال پیروزی برق آسای چند ساعته بود که با پاسخ سریع نیروی هوایی ارتش مواجه شد سپس به جنگ سریع و یک ماهه روی آورد که با زمینگیر شدن ارتش عراق در جنوب این راهبرد نیز متوقف شد.
بیشتربخوانید


او تصریح کرد: پس از این شکست‌ها صدام نیرو‌های خود را برای نبردی ۶ ماهه سازماندهی کرد که پس از شکست عراق در عملیات هفتم آذر ۵۹، این راهبرد نیز کنار گذاشته شد لذا راهبرد ماندن در مناطق اشغالی مانند خرمشهر را پی گرفت که با عملیات حصر آبادان در پنجم مهرماه ۶۰ این برنامه جنگی نیز ناتمام ماند و در ادامه نیز در خرداد ماه سال ۶۱ عملیات پیروزمند بیت المقدس به وقوع پیوست.

مشاور نظامی رهبر معظم انقلاب به همراهی ده‌ها کشور با عراق در جنگ هشت ساله اشاره کرد و تاکید کرد: پس از عملیات ثامن الائمه (ع) راهبرد نظامی ما به تعقیب دشمن تغییر یافت و با همین راهبرد، جنگ سال‌ها بعد به پایان رسید، اما اکنون برخی می‌گویند راهبرد تعقیب دشمن پس از عملیات موفق ثامن الائمه (ع) و فتح خرمشهر نتیجه نداد چرا که در نهایت آتش بس را پذیرفتیم که اعلام می‌کنم این عقیده غلط است.

آراسته اظهار کرد: همین راهبرد صحیح تعقیب دشمن پس از ارتکاب جنگ، موفقیت ما را امروز در پی داشته است اگر امروز آمریکا و اسرائیل به ما حمله کنند می‌دانند که تا خانه شان آن‌ها را تعقیب می‌کنیم لذا این راهبرد بازدارنده اکنون به راهبردی نظامی ما تبدیل شده است و این را دشمن می‌داند که ما به شکلی که آن‌ها دوست ندارند به جنگ ادامه خواهیم داد.

او افزود: بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، دفاع مقدس مظهر مقاومت، علم، عرفان و تدبیر است و باید این رویداد‌ها در کتب آموزش جنگ وارد شود.

مشاور نظامی رهبر معظم انقلاب با استناد به مطالعات خود در حوزه تاریخ جنگ ادامه داد: طی پنج هزار سال تاریخ بشر، چهار میلیارد نفر کشته شده‌اند و طی مطالعات صورت گرفته در ۱۰۰ سال اخیر نیز ۳۲۰ جنگ رخ داده که تلفات آن‌ها ۲۵۰ میلیون نفر بوده است.

آراسته بیان کرد: بر اساس مطالعاتی که انجام داده‌ام طی تاریخ، ۱۳۰ جنگ با مدیریت معصومان (ع) و یا نمایندگان آن‌ها صورت گرفته که دفاع مقدس یکی از این ۱۳۰ جنگ بوده است.

 
انتهای پیام//ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.