رونق ورزش سوارکاری در آباده

ورزش سوارکاری در شهرستان آباده رونق گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، روح الله عبداللهی  رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان آباده، با اشاره به اینکه آموزش، پرورش، نگهداری و آماده سازی اسب برای شرکت در کورس ها در این باشگاه های ورزشی انجام می شود، گفت: مردم آباده در سنین مختلف ۸ تا ۵۰ سال در این ورزش فعالیت می کنند.

او، ایجاد پیست ویژه اسب سواری و نیز توسعه باشگاه ها را از مهمترین زیرساخت های این رشته برشمرد و بیان کرد: در حال حاضر این شهرستان پیست ویژه مسابقات سوارکاری ندارد و همین امر توسعه این رشته را با مشکل مواجه می کند.

سوارکاری و فعالیت صنعتی

علیرضا محمدی، یکی از فعالان در زمینه نگهداری اسب در شهرستان آباده است که چندین اسب در نژادهای مختلف دارد.

او، با  اشاره به اینکه باید به سوارکاری علاوه بر یک ورزش، به عنوان یک فعالیت صنعتی نگاه شود، تصریح کرد: صنعت اسب یکی از صنایع پول ساز با گردش مالی بالا است زیرا افراد بسیاری به نگهداری و پرورش اسب علاقه مند هستند و در آن سرمایه گذاری می کنند و از طرف دیگر هم  به عنوان یک رشته ورزشی هیجان انگیز می توان برای سرگرمی و اشتغال زایی به آن نگاه کرد.

این فعال حوزه صنعت اسب، ادامه داد: قیمت یک اسب از ۸۰ میلیون تومان شروع می شود و گاهی به میلیاردها تومان نیز افزایش می یابد که این موضوع به نژاد اسب بستگی دارد و با احتساب هزینه نگهداری و خوراک اسب می توان این رشته را یکی از پرهزینه ترین رشته های ورزشی دانست.

محمدی، افزود: ایجاد یک مکان تخصصی برای پرورش اسب با نژادهای مختلف می تواند به رونق این رشته در آباده کمک کند.

اسب های باشگاه‌های سوارکاری ؛ تحت نظارت دامپزشکی

همچنین علیرضا فرخی، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آباده، اضافه کرد: ۳۰۰ رأس اسب موجود در باشگاه‌های سوارکاری برای پایش بیماری مشمشه تست شده اند و همگی علیه این بیماری واکسینه شده اند.

او، اظهار کرد: با توجه به اهمیت بهداشت دام در باشگاه‌های سوارکاری، با اقدام به موقع و نظارت‌های مستمر واحد مبارزه با بیماری‌های مشترک اداره دامپزشکی شهرستان آباده، از تعداد ۳۰۰ رأس موجود در باشگاه و واحدهای پرورش و نگهداری اسب در سطح این شهرستان ، خونگیری برای انجام تست سرمی مشمشه به عمل آمده است.

فرخی، تاکید کرد: بیماری مشمشه از بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و دام است که با انجام عملیات تست سرمی مشمشه، موردی از بیماری در تست‌های انجام شده مشاهده نشد.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان آباده، گفت: این عملیات در سال دو بار بر روی اسب‌ها انجام شده و واکسیناسیون کزاز نیز هر ساله در اسبداری‌های تحت پوشش  آباده اجرا می‌شود.

حمایت از صنعت اسب و ورزش سوارکاری

زین العابدین نیک مرام فرماندار آباده نیز با بیان اینکه از ورزش سوارکاری و صنعت اسب در این شهرستان حمایت ویژه می شود، بیان کرد: استقبال مردم از این ورزش بسیار خوب بوده است و می توان با تقویت و حمایت از این رشته ورزشی امید داشت که آباده بزودی به یکی از قطب های مهم پرورش و نگهداری اسب در این استان تبدیل شود.

او، تصریح کرد: توجه به صنعت اسب در آباده می تواند رونق اقتصادی و اشتغالزایی را به همراه داشته باشد که در این خصوص نیز اقداماتی برای تخصیص زمین و ارائه تسهیلات انجام شده است.

نیک مرام، ادامه داد: رونق گرفتن هر چه بیشتر صنعت اسب در شهرستان در گرو برطرف کردن مشکلات زیرساختی است.

فرماندار آباده، خواستار حمایت و توجه جدی فدراسیون سوارکاری کشور به ظرفیت قوی سوارکاری در این شهرستان شد.

آباده از شهرستان های شمالی استان فارس است که مرکز آن با شیراز حدود ۲۷۶ کیلومتر فاصله دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار