«پیتر کوئینگ» در یادداشتی برای باشگاه خبرنگاران جوان:

راه تقویت اقتصاد ایران «دلارزدایی» است/ تمایل تجاری به غرب برای ایران مضر است

تحلیلگر مسائل اقتصادی می‌گوید تنها راه تقویت اقتصاد ایران و مقابله با تحریم‌های آمریکا، «دلارزدایی» و تقویت رابطه تجاری با شرق است.

براساس توافقی که بین ایران و ۵+۱ در خصوص برنامه هسته‌ای ایران در سال ۱۳۹۵ حاصل شد، اروپایی‌ها هم همچون سایر طرف‌های برجام متعهد شدند تا اقداماتی را درباره تسهیل روابط اقتصادی با کشورمان در دستور کار قرار دهند. به گفته وزیر خارجه کشورمان، اروپا در چارچوب توافق برجام متعهد شد تا در راستای منافع تهران و بروکسل ۱۱ اقدام معنادار و ملموس را انجام دهد.

کانال مالی که اروپایی‌ها به تازگی آن را تاسیس کردند و نام «اینستکس» را بر آن نهادند، حتی جزء آن ۱۱ بند هم نبوده است. بلکه تنها مقدمه‌ای برای تعهدات اروپایی‌ها است. این تعبیر از رفتار این روز‌های اروپا که، «بروکسل می‌خواهد به تعهدات برجامی خود عمل کند، ولی تحت فشار آمریکا نمی‌تواند» را بسیار شنیده‌ایم. اما شاید جزئیات این محدودیت پیش از این خیلی هم تشریح نشده باشد. به طور کلی می‌دانیم که وابستگی اقتصادی اتحادیه اروپا به آمریکا بسیار زیاد است و همین مسئله بروکسل را به طور کامل نسبت به دستورات واشنگتن مطیع ساخته است.

«پیتر کوئینگ» کارمند سابق بانک جهانی و از جمله کارشناسان برجسته اقتصادی کشور سوئیس است. یادداشت نویسنده کتاب‌های «۳۰ دروغ مصطلح درباره پول» و «انفجار، هیجانات اقتصادی جنگ» برای گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان را در ادامه می‌خوانید:

راه تقویت اقتصاد ایران «دلارزدایی» است/تمایل به غرب به اقتصاد ایران آسیب می‌زند

وابستگی اروپا به واشنگتن، مانع از اجرای تعهدات برجامی بروکسل می‌شود

در خصوص رابطه آمریکا_اتحادیه اروپا و تاثیرات آن بر عدم اجرای بند‌های برجام از سوی بروکسل، می‌توان این فرضیه را مطرح کرد که کشور‌های اروپایی از ترس فشار گسترده آمریکا و همچنین بیم اعمال تحریم‌های ثانویه، از ارتباط با شرکت‌ها و نهاد‌های ایرانی طفره می‌روند. تاکنون هم وضعیت به همین شکل بوده و هر شرکت اروپایی که با ایران یک ارتباط اقتصادی برقرار کند، فورا تحت تحریم واشنگتن قرار می‌گیرد.

موضوع دیگر مهم که حتما بی‌تاثیر نیست، نظارت کامل ناتو بر فعالیت اتحادیه اروپا است. مخصوصا اینکه مقر اصلی هر دو نهاد در بروکسل واقع شده است.

آمریکا در ناتو صاحب نفوذ است و ارتباط تنگاتنگ ناتو و اتحادیه اروپا، موجب می‌شود هرگونه طرحی که کشور‌های اروپایی در خصوص برقراری ارتباط تجاری با ایران تدارک ببینند، مورد نارضایتی واشنگتن قرار بگیرد و در نهایت از دستور کار خارج شود.

اقتصاد اروپا فی‌نفسه به آمریکا اتکایی ندارد، اما سطح تجاری اتحادیه اروپا با واشنگتن در سطح بسیار بالایی قرار دارد. هدف اروپا باید کاهش این میزان از تجارت باشد، این موضوع را بار‌ها و بار‌ها طی مقالات متعدد ذکر کردم.

کاهش وابستگی به دلار یک شبه رخ نمی‌دهد

کاهش سطح روابط تجاری بین آمریکا و اتحادیه اروپا موضوعی نیست که به راحتی اتفاق بیفتد و نیاز به زمان دارد. چراکه در غیر این صورت منافع اروپا به خطر می‌افتد، هم منافع سیاسی و هم منافع اقتصادی. همچنین لابی‌ها و فشار‌های سیاسی قدرتمند و حتی تهدیداتی وجود دارد که مانع از تحقق این موضوع می‌شود.

اصطلاحا آمریکازدایی یا به عبارت بهتر دلارزدایی در حوزه اقتصادی یک شبه رخ نمی‌دهد. به هرحال مطمئنا کاهش سطح اتکای اقتصادی اتحادیه اروپا به آمریکا اتفاق می‌افتد، اما درباره زمان آن نمی‌توان حدسی زد. شاید بتوان گفت که موضوع شیوع ویروس کرونا به این موضوع سرعت بخشد.

فشار آمریکا به اروپا و ترس از تحریم، به علاوه تهدیدات مستقیم واشنگتن علیه بروکسل، از جمله مهترین عواملی است که مانع عملیاتی شدن توافق برجام از سوی اروپایی‌ها شده است. هرچند که این توافق به تنهایی راهکاری برای خلاصی از تحریم‌های وابسته به دلار نیست. همانطور که می‌دانید، یورو برادر کوچک دلار به حساب می‌آید، یا به عبارت دقیق‌تر می‌توان آن را فرزند خوانده دلار خطاب کرد.

چرخش ایران از غرب به شرق موجب رشد اقتصادی می‌شود

موضوعی مشابه در رابطه با ارتباط ایران و آمریکا وجود دارد. همانطور که پیش از این در مصاحبه‌ها و یادداشت‌هایم بیان کردم ایران باید ارتباط خود با غرب را کاهش دهد و ارتباط موثر با شرق را جایگزین آن کند. چراکه آینده به هر ترتیبی در شرق رقم خواهد خورد. این مسئله حتی باعث می‌شود که ایران از شر تحریم‌های آمریکا نیز رها شود. دلارزدایی، استفاده از ارز ملی و یوان واحد پول چین، برای اقتصاد ایران مفید است. عضویت در سازمان همکاری شانگهای هم موضوع دیگری است که می‌تواند برای ایران تعیین‌کننده باشد.

چرخش ایران از سوی غرب به شرق هرچند که در جریان است، اما با سرعت بسیار کمی رخ می‌دهد. علت عمده این موضوع هم حضور برخی از افراد در داخل ایران است که من آن‌ها را «ستون پنجم» می‌خوانم. این افراد تمایل بسیار زیاد به حوزه اقیانوس اطلس (آمریکا و اروپا) دارند و با توجه به قدرتی که در دست دارند، روند دلارزدایی اقتصاد ایران را بسیار کُند کرده‌اند.

شاید خواننده تصور کند که چنین ستون پنچمی در اروپا هم وجود دارد که مانع از کاهش دادوستد اتحادیه با آمریکا می‌شود. چنین فرضی درست است و حضور ناتو در اروپا همچون ستون پنچم علیه منافع اروپا عمل می‌کند، که اتفاقا نهادی قدرتمند هم به حساب می‌آید.

اینکه حدس بزنیم، ناتو تا چه زمانی وجود خواهد داشت کمی دشوار به نظر می‌رسد. امیدوارم که اروپا به تدریج در حوزه تجارت و اقتصاد، به سمت شرق حرکت کند و با کشور‌هایی نظیر روسیه، چین و اعضای سازمان همکاری شانگهای بیشتر همکاری کند. ببیند این سرزمین بسیار بزرگ که اوراسیا نام دارد، بخشی از اروپا، آسیا و خاورمیانه را در بر می‌گیرد. با وجود چنین بازار پهناوری، چه کسی دیگر به آمریکا محتاج خواهد ماند؟

البته همانطور که گفتم این تغییرات یک روزه رخ نمی‌دهد. از طرف دیگر، من فقط می‌توانم آنچه را که قبلا بار‌ها گفته ام تکرار کنم. توافق هسته‌ای را فراموش کنید و راه جدیدی را آغاز کنید. برجام می‌توانست زمینه خوبی برای تجارت، سرمایه گذاری و ارتباط سیاسی بین ایران و اروپا باشد، اما با ساختار فعلی در حوزه جغرافیایی سیاسی جنگیدن برای حفظ آن تنها موجب اتلاف وقت می‌شود.

علاوه بر این بسیار مهم است که بدانیم توافق هسته‌ای حتی اگر فعال هم شود، اقتصاد ایران را به «دلار» وابسته نگه می‌دارد. ایران اکنون به تدریج در حال از بین بردن وابستگی اقتصاد ایران به دلار است. عقد تفاهم‌نامه جدید بین ایران و چین گام بسیار بلندی در همین رابطه است.

تنظیم: محمدحسن نیک‌بین

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
یک راه حل عملی بدین تا اینکار انجام بشه الکی حرف نزنین وقتی کل شرق از ترس تحریم های آمریکا میزارن و از ایران میرن جوری روابط گسترش بدیم آخه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۴۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
یوان هم سایه به سایه با دلار بالا رفته پس فرقی بین دلار و یوان نیست فقط در صورت حذف کامل دلار از چرخه و توافق اساسی با چین و استفاده از یوان به عنوان پول بین الملل که امکانپذیر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
تا وقتی پولمون شده به دلار هر روز بدبخت تر میشیم
Iran (Islamic Republic of)
دانشجو
۰۷:۴۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
سال ها هست که این موضوع کنار گذاشتن دلار و عدم وابستگی به یک ارز خاص را در گوشه و کنار میگیم ولی برخی مسئولین اجرایی بعد از بیش از 40 سال از انقلاب چقدر تلاش کردند که این وابستگی را کم کنند آخرش هم میشه همین وضعیت کشور . حالا این مقاله ای هم که آوردید خوبه و باید بیشتر و بیشتر روی این موضوع تاکید کنید تا برخی دست از نادانی و جهالت بردارند .
Iran (Islamic Republic of)
منتقد
۰۷:۴۴ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
به قول یکی از اساتید: "دلار کالای داخل ویترین مغازه ی دولت است، هرچه گرانتر، دولت خوشحالتر!"
Netherlands
ناشناس
۰۰:۵۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
اصلاح دیگه فایده نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
روند اشتباه و عجولانه خصوصی سازی تو کشور ما باعث این وضعیت نابسامان اقتصادی شد باید این روند قطع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
خصوصی سازی یعنی حیف ومیل شدن اموال و املاک دولت و بیکار شدن طیف عظیمی از ایرانیان ، خصوصی سازی خوب وبد هم ندارد ودر همه نوع آن اقتصاد کشور را به عقب می برد و خود غربی ها هم با احتیاط به این وادی وارد شدند مثلا در زمان مارگارت تاچر که شدیدترین نوع آن در انگلیس اجراء شد بعد از مدتی بعضی از بخش ها مجددا به دولت برگردانده شد . مانند قسمتهایی از مخابرات BT .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
اینا هم فهمیدن ولی مسولین خائن ما نخواستن بفهمن....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
سفره مردم به دلار وصل کرده دولت، چرا نباید نهادهایی دامی تو کشور تولید شود، چرا نخود وارد می شود هر چی مربوط به سفره مردم هست به دلار ربط دادان، مقصر صددرصد دولت بی رگ و ریشه است خدا کند یه روز خوش نکنند در زندگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۲ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
95 درصد نیازهای اقتصادی مردم از داخل کشور قابل تامین است ، فقط باید دولت بخواهد که متاسفانه مافیای واردات اجازه استقلال اقتصادی را نمی دهد .
شما خبرنگاران با درج مکرر مطالب و مصاحبه با اقتصاددانان فهیم می توانید ریال را به جایگاه واقعی اش برگردانید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
تا آمریکا اجازه نده چینم نمی تونه کارکنه
Iran (Islamic Republic of)
.
۲۳:۲۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
شما که نه شرقی نه غربی می کردید، چی شد دنبال چسبیدن به یه طرفی هستید حالا؟ مشکل نه از شرقه، نه غرب؛ زالوهای داخلی رو دریابید؛ خائنین داخلی رو دریابید؛ مسئولین بی کفایت رو دریابید. ایران نیازی به چین و روسیه نداره اگه دست دزدهای داخلی رو از اقتصاد ایران کوتاه کنید...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
در دوره آقای احمدی نژاد هم همین بحث ها بود که به جای دلار از معاملات پا یا پای استفاده کنیم در آن زمان مجلس اصول گرا و دولت هم اصول گرا بود ، اما مشاهده کردید، کار اساسی صورت نگرفت الان هم 7 سال است علنا دولت توسط اصلاح طلبان اداره میشود ، اینها هم هیچ کاری نکردند، اصلا اراده واقعی در کشور برای دلار زدایی نیست و همه این حرفها شعر و ور است و سر کاری است اگر اراده واقعی بود حداکثر ظرف 5 سال عملی میشد، فرض کنید یک گروه ذینفع و خائن هم در سیستم باشد پس بقیه که سالم هستند چکار دارند می کنند این حرفها توجیح است مگر از پول بیت المال حقوق کارکنان سازمان بازرسی دیوان محاسبات برنامه و بودجه بانک مرکزی داده نمی شود که این کارها را انجام دهند چرا فقط حرف می زنند و کاری نمی کنند مگر آدمی زاد چند سال عمر می کنند، خوب خودشان جاشون راحت است هی می آیند شعار می دهند یک گروه نادان هم براشون هورا می کشند به نظر من از این آدم ها انتظار تغییر داشتن جهالت است مردم هم که کاری ازش بر نمی آید و خدا بمان کمک کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
یه جاسوس جدید پیدا شد!!
Iran (Islamic Republic of)
توقف وابستگي به دلار
۲۱:۱۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
هر تويلد كننده داخلي قيمت كالاي خود را با كالاي خارجي و با قيمت دلار مقايسه ميكند و باطبع هر كالايي از هر كشوري وارد ميشود باز هم با قيمت دلار مقايسه و معادل آن در كشور تعيين قيمت ميشود و هر محصول داخلي كه صددرصد آن توسط منابع داخلي و دانش و تخصص داخلي و با دستمزد ريالي تكميل ميشود با قيمت دلار مقايسه و تعيين قيمت ميشود اين وابستگي به دلار كشور را در مسير سقوط قرار ميدهد در صورتي كه ما بايد هر كالاي توليدي داخلي را به ميزان درصد وابستگي محاسبه كنيم و بقيه به ريال در نظر گرفته شود تا قيمت متاثر از قيمت ارز نباشد . بنابراين بااين روش ما ميتوانيم مستقل و با اعتماد با نفس بيشتري توليد كننده قاطع بسياري از كالا در كشور باشيم .
Netherlands
ناشناس
۲۰:۴۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
متاسفانه تا زمانی که ترس از دست دادن صندلی و مقام و جایگاه وجود نداشته باشه و قانون “مسئولین نه خود بخود بوجود میایند و نه خود به خود از بین میروند ، فقط از صندلی ای به صندلی دیگر منتقل میشوند” در کشور ما جریان داره کسی تمایلی برای مبارزه با این قیمت های نامنصفانه نداره چون طی سالیان اخیر به وضوح به همگان ثابت شده ابتدای صف کسانی که از این به اصطلاح “حباب ها” منفعت میبرند همین دوستان ایستاده اند ، به عنوان مثال میتونم به اون ممنوعیت یک شبه ی واردات گوشی بالای 300 دلار و قیمت های نجومی که روز بعدش برای اون دسته گوشی ها درنظر گرفته شد و موجب سود بردن یه عده افراد خاص شد.
Netherlands
ناشناس
۲۰:۴۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
کشور سوریه عضو FATF نیست، لیتوانی که بزرگترین پولشویی ها در این کشور رخ میده ولی ثبات اقتصای داره عضو FATF نیست، FATF کلا 38 عضو داره که میتونین با یک جست و جو ساده اسامی این کشورها رو مشاهده کنین. خیلی از کشورهایی که ثبات دارن عضو نیستن. مشکل از داخله و ربطی به این چیزها نداره.
سیستم بانکی سوریه تحریم هست، هم توسط اتحادیه اروپا هم توسط آمریکا.
پس لطفا چیزی اطلاع ندارین و سرتون مثل کبک زیر برف هست الکی حرفی به زبون نیارین لطفا.
پاسخ
Germany
ناشناس
۲۲:۳۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
سوریه که اقتصادش نزدیک به ویران شدنه؛ لاقل یه مثال خوب می گفتی!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
درودبرایشان وخبرنگاران اقتصاد عقل وسواد ونبودن دزد دردولت ومسعولین میخاد که نیست ونداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
شعار
Canada
ناشناس
۲۰:۱۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
کو گوش شنوا
دولتمندان ما عاشق west. هستند
ممکنه اقامت و پاسپورت هم داشته باشند
برای موقعه فرار از دست قانون
از دست خدا خاوری و امثالم به کجا در خواهند رفت
از گلویتون پایین نرود .امین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
راه تقویت اقتصاد دزدی زدایی هست راه تقویت اقتصاد قطع کردن دست دولت از بنگاه داری و کارخانه داری هست مشکل اول از داخل حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
معلومه این بابا نه از ایران چیزی حالیشه و نه اقتصادش
هزار ماشالله مسئولین اینقدر به بیت المال حریص و نسبت به خوردنش خوش اشتها هستند که هیچ چیز اشتهای سیری ناپذیر و معده اونها رو پر نمیکنه و در مقام مسئولیت و خدمت به مردم هم که دیگه نگم میشه
با این همه فضاحت انتظار بهبودی اقتصاد آرزویی دور دست و دست نیافتنی و محال برای مردم ایران هست والا همچی تو این مملکت روشنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
دوتاکشوراستعمارگر شرق، که برای حفظمنافع خود، ازتح یم هذی ایران خوشحال وراضی هستند، برای همین هست که با ادامه ی حکومت ترامپ، خوشنودند وراضی!! حتی مسؤلین ما هم باادامه تحریم ها خشنودند، زیرا به بهانه تحریم به خواسته های خود می رسند وتاحالا خیلی هم سود کردند!؟! پس دیگه جلو مردم باریا ودورویی، حرف از مخالفت باتحریم ها نزنید وقیافه حق به جناب نگیرید!!!!
Canada
ناشناس
۲۰:۰۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
والله پول و منابع خدا داده برای همه است اگر
جلوی دزدی .اختلاس .احتکار .زد و بند .پارتی بازی .نورچشمی
گرفته شود
اصلا نباید تمام توپ هایت را توی یک سبد ریخت
مشکل دولت روحانی اینه که west. را مشکل گشا میبیند
و 7 سال را برای مذاکره هدر داد و
چشم بر تحریم کنندگان داخلی بست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
راه تقویت اقتصاد دزدی زدایی هست راه تقویت اقتصاد قطع کردن دست دولت از بنگاه داری و کارخانه داری هست مشکل اول از داخل حل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
کشور ما از نظر منابع به نسبت جمعیت اولین کشور جهان است یعنی دلار ربطی به اقتصاد ما و ریال می تواند نداشته باشد به عبارت دیگر تاثیر دلار به ریال حداکثر ۵ درصد است .
این در حالی است کشور ترکیه نمی تواند چنین ادعایی را داشته باشد و هر تکان دلار ، لیر ترکیه را متاثر می کند.
فقط باید مسئولان به تولید داخلی توجه کنند و دست وارد کنندگان را قطع کنند آنوقت شاهد کشوری مستقل از همه جهت خواهیم بود.
Iran (Islamic Republic of)
madman
۰۰:۰۰ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
مسئولان همان واردکنندگان هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۵ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
دنیا دنیای تعامل هست. بهتر نیست جای گرفتن جلوی واردات رقابت کرد؟ بطور مثال کی بدش میاد بجای برنج هندی، ایرانی بخوره؟ چون پول نداریم مجبوریم برنج هندی بخوریم. حالا فرض کن جلوی واردات برنج هندی ام گرفته بشه. قیمت برنج ایرانی ده برابر میشه چون رقیب ارزون قیمت هم نداره و مردم مجبورن برنج گرون قیمت ایرانی رو بخرن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۰۶ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
************صحبت درست و دقیقی است .
**** ای کاش صدا وسیما برنامه های وسیعی در این خصوص که دلار چقدر به ریال وابسته است برگزار می کرد و قطعاً ظرف 30 روز 80 درصد مشکلات اقتصادی برطرف خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۳ ۰۶ مهر ۱۳۹۹
در یکی از پاسخ ها ایجاد "رقابت " مطرح شده است!!!
خوب است بدانیم "رقابت کردن" صرفاً مفهومی در اقتصاد نظری که هیچ گاه در عمل اتفاق نمی افتد و فقط عوام پسند است .
رقبا در " صبحانه کاری " به تفاهم می رسند و خوب می دانند در سایه تفاهم درآمد سرشاری نصیب شان خواهد شد و رقابت باعث نابودی شان می گردد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
شعار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
قربون ادم چیزفهم تنها راهی که ایران درست بشه مشکلات حل بشه مردم به رفاه برسن دلال زدایی هست ولی ی عده ای که خیلیم کله گنده هستن نمیخان ونمیزارنم چه چنین باشه
Iran (Islamic Republic of)
رضاا
۱۹:۱۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
اقتصاد مقاومتی شکوفا شد اقتصاد گرونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
در حال حاضر مثلث (معاونت محترم اقتصادی ، رئیس محترم کل بانک مرکزی ، رئیس محترم برنامه و بودجه ) با محوریت رئیس محترم دفتر ، در حال زیال زدایی از اقتصاد ایران هستند .
Germany
ناشناس
۱۷:۵۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
اقتصادی نمونده بخوای تقویتش کنی اقتصاد ما فروپاشیده ملت انداختن روی سگشون والا هیچ کشوری نمیتونه با این شرایط کنار بیاد مرسی جمهوری اسلامی که فاصله ی طبقاتی رو داری کم میکنی هم میرن زیر خط فقر خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
دلار زادیی برای مردم ویا نور چشمی ها ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
نه ، از مردم دلار زدایی به ژن خوبها دلار زایی !!! متوجه شدید ؟
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
آرمان
۱۷:۲۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
تمایل به چین کره شمالی آیا الان اقتصاد کره شمالی قوی کرد ؟ یا ارتباطش با همه جهان قطع شده !؟
Iran (Islamic Republic of)
حبیب
۱۸:۱۹ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
سلام
چی شد؟کره شمالی از کجا اومد؟؟!!واقعیت اینه اقتصاد چین میره به سمت جهانی شدن حالا هی آمریکا آمریکا بگین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
سوال ساده از آدم ساده لوح آقای دکتر فرض کنیم خواستیم دینار عراق یا افغانی افغانستان بگیرم بر مبنای چی حساب کنم هر دینار عراق چطور حساب کنم مرجع چیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
مصیبت همین جاست که فکر می کنیم دلار همه چیز است فقط باید توجه به ظرفیت های داخلی کنیم آنوقت کشورمان گلستان می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
راه حل سادهاست باورهم نمیکنید هزارراهدارد برای انسان ازاد بودن ویک راه هست که به جهنم وبرذکی خزانهداری امریکا منتهی میشود هزاررانمیبینی یک راهرا فقط میبینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
پس دلار هارا بردن بفکر مملکت بودن ؟!!میخواستن دلار زدایی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
سلام تلاش کنیم که قوی بشویم.خدا با ماست. صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
سلام تلاش کنیم که قوی بشویم.خدا با ماست. صلوات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
شرق هم بدون اجازه غرب با ایران معامله نمی کند.
Iran (Islamic Republic of)
حبیب
۱۸:۲۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
فعلا که داریم با شرق معاملات با پول ملی دو کشور انجام میدن اگه ستون پنجم دشمن در داخل اجازه بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
شرق کمونیست ازتحریم های ایران دارند اقتصادشون وتأمین می کنند، کجای کاری!!؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۶:۴۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
کو‌ گوش شنوا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!
متاسفانه از ایرانیان غرب پرست انتظار بیشتری نمیرود ،این اقتصاد وابسته به غرب ماست!!!!!!!؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۰ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
بله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
حالا چین برای ما چیکار کرده
Iran (Islamic Republic of)
باقر
۱۶:۳۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
ای بابا نه شرقی نه غربی چی شد سگ زرد برادر شغاله جلوی بخور بخور اقا زاده ها بگیرین اگه مرد ش هستن که نیستن بسه شعار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۶ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
در اولین مرحله باید ارزش پول ملی حفظ بشود تا کشورهای اوراسیا تمایلی به معامله با ریال داشته باشند. داد وستد با پول های محلی در منطقه راه حل مناسبی برای شکست تحریم ها به نظر می رسد.
عزم جدی برای حل مشکلات و رفاه اقتصادی مردم لازم است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
لطفا برای افراد بی سوادی مثل این بنده حقیر مشخص کنید کشورهای اوراسیا چه کشورهایی هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
همان طور که تو گزارش اشاره شده منطقه اورآسیا کشورهایی از آسیا، خاور میانه و بخش هایی از اروپا رو شامل میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
بر عکس میان با دلار خوب ایران میخورن چرا که ریال ارزشی نداره پس کلی به نفع اون ها میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
موازنه ی قدرت در حال تغییر تدریجی به نفع شرق است و این به دلیل تلاش بی وقفه ی چین و تک روی های ایالات متحده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۷ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
ایران و روسیه و چین باید متحد بشن و یه واحد جدید پول ایجاد کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
طرفداراستعمارشرق هستی!؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
البته به شرط اینکه دولت ها برای جبران کسری بودجه روی گرون کردن ارز حساب باز نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
ساده هرکی پول جهانی داشته باشه ابر قدرت میشه
Iran (Islamic Republic of)
هم وطن
۱۵:۴۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
خوش میاد حتی یک فرد خارجی که کیلومترها ازخاک ما دور هست و احتمالا شناخت کاملی از جزئیات داخلی ایران نداره هم متوجه شد عذابی که امروز هم وطنانم دارند متحمل می‌شود ناشی از خیانت عده ای خواص داخل کشور است که منفعت شخصی شان را به رنج و درد و عذاب اکثریت مردم ترجیح می‌دهند و درنهایت هم ژست های انسان دوستانه و میهن پرستانه می‌گیرند....
هم وطن عزیزم خواهشاً بصیرت وآگاهی خود را افزایش بده وگول ظاهر و حرفهای فریبنده را نخور.....
Iran (Islamic Republic of)
هم وطن
۱۵:۴۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
خوش میاد حتی یک فرد خارجی که کیلومترها ازخاک ما دور هست و احتمالا شناخت کاملی از جزئیات داخلی ایران نداره هم متوجه شد عذابی که امروز هم وطنانم دارند متحمل می‌شود ناشی از خیانت عده ای خواص داخل کشور است که منفعت شخصی شان را به رنج و درد و عذاب اکثریت مردم ترجیح می‌دهند و درنهایت هم ژست های انسان دوستانه و میهن پرستانه می‌گیرند....
هم وطن عزیزم خواهشاً بصیرت وآگاهی خود را افزایش بده وگول ظاهر و حرفهای فریبنده را نخور.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
حرفاش کاملا درسته
اما ستون پنجم تو ایران نه تنها نمیذارن دلارزدایی بشه
-
ناشناس
۱۵:۳۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
ایکاش دولتمردان ما گوش می کردند و بدان عمل می نمودند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۸ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
حالا فهمیدیم چرا دلار ها رامیبرند اونور اب وکانادا نیخواهند کشور دا دلار زدایی کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۳ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
مرگ بر غرب گرا و غرب گدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
مگه الان با غرب و آمریکا چقدر مراوده داریم؟! اکثر مراودات دولت با چین است و وضعمان همینی است که می بینید. تنها را ما نه تکیه بر شرق، بلکه تکیه بر خود است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
برو بابا این حرفا جدید نیست اگر میشد و میخواستند الان وضع کشور این نبود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
براستی ایران کی خود را از شر دلار رها خواهد ساخت تا تمام مشکلات اقتصادی ما حل شود ... ما این معما را نمی‌فهمیم که از یک سو آمریکا دشمن ماست که هست و از سوی دیگر چرا اقتصاد مان به دلار آمریکا وابسته است ؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
كو گوش شنوا جناب اقتصاددان.دل خوش كردن به انتخابات آمريكا.والا دل رهبر عزيز از دست اين جماعت خونه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
دست بردارید مردم رو به روز سیاه نشاندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۴ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
دست بردارید مردم رو به روز سیاه نشاندید
Pakistan
ناشناس
۱۴:۴۵ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
این کار نشدنی است تا وقتی که دلار مورد قبول همه کشور هاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
چرا راه حلی برای مشکلات مردم از لحاظ اقتصادی نمیکنن وقتی راه حل هایی حتما هست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۰۵ مهر ۱۳۹۹
کاملا درسته ولی متاسفانه کسانی که برای آمریکا دم تکون میدن نمیگذارن این اتفاق بیفته.
آخرین اخبار