امسال ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار به باغات چهارمحال و بختیاری افزوده می‌شود

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: امسال براساس ابلاغ وزارتخانه، ۲ هزار و ۱۰۰ هکتار توسعه باغات در برنامه کاری داریم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ابراهیم شیرانی مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: در سال زراعی ۹۹-۹۸ حدود دو هزار و ۷۵۰ هکتار باغ در اراضی شیبدار استان ایجاد شد.

او با اشاره به وسعت بیش از ۴۵ هزار هکتاری باغات در استان افزود: بیشتر باغات استان در سطوح شیبدار هستند به گونه‌ای که در شهرستان‌های بن و سامان ۱۷ تا ۱۸ هزار هکتار باغ در سطوح شیبدار احداث شده است.

شیرانی با بیان اینکه سطوح مسطح برای زراعت به کار برده شده است اضافه کرد: توسعه باغات در اراضی شیبدار شامل اراضی شیبداری که تامین آب شده‌اند و اراضی دیم مستعد است.


بیشتر بخوانید


او یکی از شروط توسعه باغات به صورت دیم در اراضی شیبدار را بارندگی بیش از ۳۰۰ میلیمتر در سال بیان کرد و گفت: به طور تقریبی به جز بخش‌های مرکزی شهرستان‌های بروجن، شهرکرد و سامان سایر نقاط استان این ویژگی را دارا هستند.

شیرانی اضافه کرد: گونه‌های مورد استفاده در این طرح‌ها درختان مقاوم به کم آبی مانند بادام، انگور و درختچه‌های گیاهان دارویی مانند گل محمدی و در نواحی جنگلی گونه‌هایی مانند انار و انجیر هستند.

او ادامه داد: امسال براساس ابلاغ وزارتخانه دو هزار و ۱۰۰ هکتار توسعه باغات در برنامه داریم.

شیرانی هزینه احداث هر هکتار باغ را بیش از ۲۰۰ میلیون ریال برشمرد و افزود: چنانچه طرح‌ها عمومی یا عام‌المنفعه باشند اعتبارات بیشتری به سمت آن‌ها سوق داده می‌شود، ولی طرح‌هایی که به صورت شخصی باشند خود متقاضی باید پیگیری‌های لازم برای آن‌ها را انجام دهد.

او با تاکید بر اینکه در بحث باغات دیم در اراضی شیبدار بیشتر به سمت مناطق با بارش بالا حرکت می‌شود اضافه کرد: یکی از مزایای اجرای این طرح کاهش شخم و شیار و در نتیجه کاهش رواناب و فرسایش خاک است چرا که در احداث باغات برخلاف زراعت نیازی به شخم و شیار سالانه نیست.

شیرانی با بیان اینکه باید نوع گونه و درختی که کاشته می‌شود براساس سنجش مناطق انتخاب شود گفت: این طرح با توجه به درآمد بیشتری که در مقایسه با زراعت دارد در صورت انجام در مناطق محروم می‌تواند درآمد ساکنان آن مناطق را افزایش و یا حتی سبب مهاجرت معکوس شود.

او افزود: البته باید ترویج و آموزش کشاورزی نیز در این مساله ورود و بهره‌بردارن و باغداران را آموزش دهد تا در آینده دچار مشکل نشوند.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار