مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری:

آگاهی‌بخشی کارکرد محیط زیستی غارها، ضامن حفاظت از آنهاست

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: آگاهی بخشی تنوع زیستی غار‌ها به حفظ زیستمندان آن کمک کرده و در نهایت ضامن بقای زنجیره غذایی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، نشست هماهنگی برگزاری روز غار پاک با حضور مدیرکل و مسئولان حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در شهرکرد برگزار شد.

شهرام احمدی مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری در این نشست با برشمردن نقش غار‌ها در اکوسیستم کوهستانی استان گفت: وابستگی غذایی همه موجودات زنده به یکدیگر را می‌توان به حلقه‌های زنجیر تشبیه کرد و موجودات غار زی حلقه رابطی در این زنجیره محسوب می‌شوند.


بیشتر بخوانید


او افزود: عدم توجه به تنوع زیستی غار‌ها باعث حذف یک حلقه زنجیره شده و می‌تواند کل زنجیره غذایی را دچار اختلال کند.

احمدی اضافه کرد: لازمه بقا جانداران، حفظ زیستگاه آنهاست و آگاهی‌بخشی تنوع‌زیستی غار‌ها به حفظ زیستمندان آن کمک کرده و در نهایت ضامن بقای زنجیره‌ی غذایی است.

او در ادامه سمندر‌های غارزی را مثال زد و ادامه داد: این موجودات علاوه بر تعدیل جمعیت برخی حشرات و دفع آفات گیاهی به عنوان گونه‌هایی منحصر به فرد در اکوسیستم مطرح هستند.

احمدی گفت: در اجرای ماده هفت آیین نامه مورخ ۲۹ فروردین ۸۹ هیئت وزیران دستورالعمل تشکیل کارگروه غارشناسی استان مورد تایید کارگروه غارشناسی ایران قرار گرفت.

او افزود: این کارگروه به ریاست معاون استاندار و دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست، با حضور حداقل ۱۲ عضو مسئولیت شناسایی، بررسی، پژوهش، حفاظت و بهره مندی پایدار از غار‌های استان را به عهده دارد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار