مقامی: فدراسیون وزنه برداری بودجه خود را در مسیر درستی هزینه نکرده است/ در بحث مالی ابهامات بسیار زیادی وجود دارد

دبیر سابق فدراسیون وزنه برداری کشورمان در رابطه با مسائل مختلف صحبت‌هایی را مطرح کرد.

حسین مقامی رئیس هیئت وزنه برداری استان قزوین و دبیر سابق فدراسیون وزنه برداری در گفت‌وگو با  خبرنگار گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص برگزاری مجمع سالیانه این فدراسیون به شکل وبینار گفت: در مجمع سالیانه فدراسیون وزنه برداری حضور نداشتم. درست است که نکات و شیوه نامه های بهداشتی باید رعایت شود، اما سوال من این است که چگونه مجمع‌های استانی در فدراسیون برگزار می‌شود؟ حتی مجمع انتخابی چند فدراسیون در وضعیت قرمز کرونا در استان تهران برگزار می‌شود و حال که نوبت به مجمع سالیانه فدراسیون وزنه برداری رسید فدراسیون نشین‌ها به فکر سلامتی اعضای مجمع افتادند و تصمیم بر آن شد تا مجمع غیر حضوری برگزار شود.

آقایان از کرونا به عنوان یک بهانه برای کم کاری‌های خودشان استفاده می‌کنند

او ادامه داد: زمانی که قرار است موضوع صورت وضعیت مالی مورد بررسی قرار گیرد اعضا حتما باید در آن مکان حضور داشته باشند، چون بحث یک ریال و ۲ ریال نیست و باید اهمیت بیشتری برای این مجمع قائل می‌شدند و آن را به صورت حضوری برگزارمی کردند. درحال حاضر در استان تهران تمام جلسات و نشست‌ها در ارگان‌های مختلف برگزار می‌شود، اما متاسفانه وقتی نوبت به فدراسیون وزنه برداری که رسید شرایط تغییر کرد. اردو‌های تمرینی تیم ملی وزنه برداری در شرایطی برگزار نمی‌شود که در برخی از رشته‌های ورزشی لیگ‌ها آغاز شده است. آقایان از کرونا به عنوان یک بهانه برای کم کاری‌های خودشان استفاده می‌کنند. این دلایلی بود که در مجمع سالیانه فدراسیون وزنه برداری شرکت نکردم، از طریق وبینار هم نمی‌شد حرفمان را به گوش آقایان برسانیم، چون هرجا که احساس می‌کردند شما روی نکات حساسی دست می‌گذارید و موشکافانه به مسائل نگاه می‌کنی به راحتی می‌توانستند آن ارتباط اینترنتی را قطع کنند.

گزارش مالی برای ما ارسال نشده بود

مقامی در مورد دلیل حضور نیافتنش در مجمع سالیانه گفت: دلیل دیگر حضور نیافتنم در این مجمع، این بود که گزارش مالی برای ما ارسال نشده بود. گفتند که ما یک لوح فشرده برای اعضا ارسال کرده ایم در شرایطی که این لوح صبح شنبه به دست ما رسید و پس اینکه اطلاعات موجود را مورد بررسی قرار دادیم متوجه شدیم هیچ گزارش مالی در آن وجود ندارد و فقط یکسری آیین نامه در آن نوشته شده است که به نظر من این آیین نامه‌ها اختیاری است و نیازی نبود گزارشی در این باره به مجمع داده شود. ۲۰ روز پیش نامه ایی به ما ارسال شد که گفته بودند قرار است گزارش مالی سال‌های ۱۳۹۷ و ۹۸ مشخص شود که این اتفاق نیافتاد.

هیئت‌ها باید در جریان محل "هزینه کرد‌ها" قرار گیرند

او ادامه داد: با توجه به شنیده‌هایی که داشته ام گزارشی در یک صفحه ارائه شده است که از نظر من که کار اداری هم کرده ام و در بحث مالی تجاربی دارم، زمانی که شما می‌خواهید یک گزارش مالی ارائه دهید پیش از آن باید تفاهم نامه ایی که بین وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون وجود دارد را نشان دهید تا مشخص شود بودجه کل فدراسیون چقدر است و این پول چگونه باید هزینه شود. هیئت‌ها باید در جریان این تفاهم نامه قرار می‌گرفتند تا متوجه شوند بودجه در جای خودش هزینه شده است یا خیر. به عنوان مثال باید دید هزینه هنگفتی بیش از یک میلیار تومان که برای بخش اداری فدراسیون هزینه شده آیا طبق تفاهم نامه بوده است یا خیر.

بیلان مالی (ترازنامه) نباید به شکل فهرست وار و کلی گویی تنظیم شود

مقامی در مورد شکل درست یک گزارش و بیلان مالی (ترازنامه) گفت: شما اگر می‌خواهید تاییدیه اعضای هیئت را بگیرید باید گزارشتان کامل و جامع باشد و نمی‌توانید به شکل فهرست وار این کار را انجام دهید. به عنوان مثال اگر ۴ میلیارد هزینه اردو‌ها شده است باید قید شود که چند اردو برگزرار شده است و در هر اردو چقدر هزینه شده است. کلی گویی در این مورد قابل قبول نیست و جزئیات مورد توجه است. اگر برای برگزاری مسابقات هزینه ایی کرده اید باید بگویید چند دوره، کجا، تعداد شرکت کننده‌ها چقدر بوده است و برای هر دوره رقابت چقدر هزینه کرده اید و در آخر مجموع هزینه را مشخص کنید.

خود فدراسیون چقدر درآمد زایی می‌کند که این انتظار را از هیئت‌های استانی دارد

او در مورد بندی که میزان هزینه فدراسیون را برای بخش اداری و حقوق کارکنان گزارش می‌داد، گفت: آیا پولی که وزارت ورزش در اختیار فدراسیون می‌گذارد، می‌گوید آن را بین کارکنان اداری تقسیم کنید یا اینکه تعریف مشخص تری برای آن وجود دارد. ما باید در ابتدا ببینیم شرح وظایف فدراسیون در اساسنامه چیست و چه کاری باید انجام دهد. یکی از موضوعاتی که در مجمع مطرح شد این بود که فدراسیون در بحث اعتباری که برای هیئت‌های استانی در نظر گرفته شده است بیان کرده استان‌ها خودشان باید درآمد زایی کنند. حال این سوال مطرح می‌شود که خود فدراسیون چقدر درآمد زایی می‌کند که این انتظار را از هیئت‌های استانی دارد. در حالی این موضوع مطرح شده است که بحث درآمدزایی و جذب حامیان مالی به فعالیت فدراسیون بستگی دارد. به عنوان مثال فدراسیون مسابقاتی را ترتیب می‌دهد و در کنار آن هیئت‌های استانی نیز ورود می‌کنند و بر اساس فعالیتی که دارند می‌توانند جذب حامی مالی داشته باشند.

فدراسیون وزنه برداری در حال تیم داری است

مقامی ادامه داد: فدراسیون وزنه برداری در حال تیم داری است و کار خودش را انجام نمی‌دهد و شما می‌توانید ببنید با برگزار نشدن مسابقات فدراسیون هم تعطیل است. به عنوان مثال قرار بوده مسابقات قهرمانی جوانان جهان برگزار شود، اما لغو شده است و به همین دلیل تمام اردو‌ها نیز تعطیل است، یعنی فدراسیون در حال تیم داری است. انگار فدارسیون یک باشگاه است که وقتی مسابقات باشد اردو برگزار می‌کنند و تمرین می‌کنند و اگر مسابقات نباشد همه چیز تعطیل است.

میزان دخالتی که فدراسیون وزنه برداری در هیئت‌های استانی می‌کند با حمایتشان مغایرت دارد

او در مورد موضوع تیم داری فدراسیون وزنه برداری ادامه داد: زمانی که فدراسیون وزنه برداری تیم داری می‌کند بودجه‌ای که به آن اختصاص می‌یابد را به جای اینکه برای بستر سازی رشته وزنه برداری در سراسر کشور هزینه کند، خرج خودش می‌کند. اگر قرار است هیئت‌ها خودشان حامی مالی جذب کنند و فدراسیون در هیچ قسمتی کمک حالشان نباشد پس مجامع هم نباید زیر نظر فدراسیون باشد. اعضای فدراسیون عادت دارند نزدیک مجامع که می‌شود پولی را به هیئت‌های استانی می‌دهند تا بگویند این کار را کرده اند. ۵ میلیون تومان برای استان‌ها واریز کرده اید پس به اندازه همان ۵ میلیون تومان حق دارید در امور استان‌ها دخالت کنید. استان‌هایی به مانند خوزستان، اردبیل، مازندران و... که سالهاست در وزنه برداری مدال می‌آورند ببیند چه مقدار خودشان آورده داشته اند و فدراسیون چه مقدار به آن‌ها پول داده است. به عنوان مثال استان خوزستان با توجه به فعالیتی که دارد در یک سال بیش از ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان گردش مالی دارد. حال فدراسیون بین ۵ تا ۱۰ میلیون کمک کرده است، اما میزان دخالتی که در امور هیئت‌ها دارد آیا با این میزان حمایت مطابقت دارد؟

فدراسیون بودجه اش را در مسیر درستی هزینه نکرده است

مقامی در مورد وظیفه هیئت‌های استانی نسبت به فدراسیون وزنه برداری گفت: در طرف مقابل هیئت‌ها حق دارند در امور فدراسیون دخالت کنند و آن را مورد بررسی قرار دهند، چون طبق اساسنامه ایی که نوشته شده است اعضای هیئت‌های استانی به همراه چند نفر دیگر رئیس فدراسیون را انتخاب می‌کنند. پس حق دارند سوال کنند که این پول‌ها کجا هزینه شده است. این یک میلیارد خورده ایی که هزینه‌ی کادر اداری شده است از کجا آمده است؟ اگر خودتان درآمد دارید و هزینه کادر اداری کرده اید ایرادی نیست هرچند که در نهایت باید پاسخگو باشید، اما شما پولی که برای توسعه ورزش تحویل گرفته اید در مسیر دیگری هزینه کرده اید و این موضوع اشکال دارد.

در بحث مالی ابهامات بسیار زیادی وجود دارد

او در مورد هزینه‌ای که فدراسیون برای کادر اداری خود کرده است گفت: آقای مرادی شما به مدت ۱۲ سال دبیر کل کنفدراسیون وزنه برداری آسیا بودید با اینکه هیچ سودی برای ورزش ایران نداشته اید، بگویید فدراسیون جهانی چند کارمند دارد، بعد شما در فدراسیون وزنه برداری ایران چند کارمند دارید که یک میلیارد و نیم به آن‌ها حقوق می‌دهید؟ من فکر می‌کنم با یک حساب سر انگشتی با این هزینه باید ۵۰، ۶۰ نفر در فدراسیون کار کنند در حالی که با توجه به شناختی که من از فدراسیون دارم ۱۰ نفر هم در فدراسیون کار انجام نمی‌دهند. مسئول ۳ کمیته برگزاری مسابقات، لیگ و داوران محسن جلیلی است و این یعنی کار ۳ کمیته را یک نفر انجام می‌دهد پس باقی نیرو‌های فدراسیون کجا هستند؟ در دیگر کمیته‌ها نیز همین شرایط وجود دارد، پس یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان کجا هزینه می‌شود؟ این اتفاقات مغایر با قانون است و باید بر عملکرد فدراسیون با پول‌های بیت المال نظارت شود. مجامع عمومی فدراسیون را برای همین کار برگزار می‌کنند، اما شرایط مجمع فدراسیون وزنه برداری اصلا مناسب نبود. از طرفی هم اگر ایرادی گرفته شود فدراسیون به گردن وزرات ورزش می‌گذارد که به شخصه این موضوع را قبول ندارم و صفر تا ۱۰۰ کار‌ها را خود فدراسیون انجام داده است. دعوت نامه‌ها فدراسیون صادر کرده است و خودشان از وزارت ورزش درخواست برگزاری مجمع می‌کنند و موافقت می‌گیرند. در بحث مالی ابهامات بسیار زیادی وجود دارد، در حال حاضر نمی‌خواهم به صراحت بگویم تخلفی صورت گرفته است، اما نقاط کوری وجود دارد که باید بررسی‌های بیشتری روی آن‌ها صورت گیرد.

علی رغم ورزشکاران شایسته که در کشورمان داریم هیچ مدیریتی در فدراسیون حاکم نیست

او در مورد عملکرد فدراسیون برای مسابقات المپیک توکیو گفت: متاسفانه همین آقایانی که دم از مدیریت می‌زنند و ادعای مدیریت جهانی هم دارند، اما در داخل خودشان مشکل دارند. هنوز تکلیف سهمیه‌های ایران برای المپیک توکیو مشخص نشده است. هنوز نتوانسته اند بین نفرات موجود ۲ نفر را انتخاب کنند. مگر می‌شود ما هنوز ندانیم چه نفراتی قرار است به المپیک اعزام شوند. حال اگر این موضوع را پیگیری کنیم می‌گویند کرونا بوده است و از این قبیل بهانه ها. حال باید خدارا شکر کنیم برای این المپیک فقط ۲ سهمیه داریم و به مانند دوره‌ی قبلی ۶ سهمیه نداریم که نمی‌دانم آن وقت چگونه می‌خواستند تصمیم گیری کنند، متاسفانه شرایط مشخص نیست. در هر صورت امیدوارم هر کسی که انتخاب می‌شود شایستگی ایران را همانگونه در دوره‌های قبلی به رخ دنیا کشیده اند، نشان جهانیان دهند. علی رغم ورزشکاران شایسته ایی که در کشورمان داریم هیچ مدیریتی در فدراسیون حاکم نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار