مسکو و پکن خطاب به شورای امنیت: معافیت ایران از تحریم‌های سازمان ملل ادامه دارد

نمایندگان روسیه و چین طی نامه‌ای خطاب به شورای امنیت سازمان ملل، تاکید کردند که تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران فعال نشده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، پکن و مسکو در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل ضمن انتقاد مجدد از رفتار یک‌جانبه‌گرایانه واشنگتن در قبال توافق هسته‌ای ایران تاکید کردند که اقدام آمریکا در بازگشت تحریم‌های سازمان ملل کاملا غیرقانونی است.

«ژانگ جان» نماینده چین به همراه «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل در نامه‌ خود به شورای امنیت، تاکید کردند که اقدام واشنگتن در فعال‌کردن مکانیسم ماشه اقدامی غیرقانونی و ایران همچنان از تحریم‌های بین‌المللی معاف است.

آمریکا با اینکه پیش از این از توافق برجام خارج شده، اما ضمن استناد به بندی از پیش تعریف شده در برجام قصد دارد تا تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران را بازگرداند. اقدامی که از سوی سایر کشورها غیرقانونی خوانده شده و آمریکا بابت آن مورد نقد جدی قرار گرفته است.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در ساعات ابتدایی روز یکشنبه به وقت تهران، با انتشار بیانیه‌ای مدعی شد: «آمریکا از بازگشت عملا تمام تحریم‌های سازمان ملل بر ایران که پیش از به حالت تعلیق بودند، استقبال می‌کند».

همزمان با ادعای پوچ آمریکا در بازگشت تحریم‌های بین‌المللی، نمایندگی چین در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش ضمن انتشار پیامی در حساب توییتری خود، نوشت: «اینک وقت پایان این نمایش مسخره از سوی آمریکا است. تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران، بازنگشته است».

در این بیانیه همچنین تاکید شده آمریکا دیگر عضوی از برجام نیست و ادعای فعال ساختن مکانیسم ماشه اعتباری ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۱:۴۵ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
این دفاع از ایران گرچه ذیل مفاد قراردادبرجام مطرح میشود ولی یک دفاع همه جانبه از شورای امنیت سازمان ملل است که مصوباتش به سخره گرفته نشود واروپا هم بنوعی زیر چتر این دفاع قرار میگیرد و روسیه و چین نیز همینطور در حقیقت یک اجماعی است که مقابل هنجارشکنی و قلدری آمریکاست به این دلیل که آمریکا نه تنها از این قرارداد خارج شده بلکه اروپائی ها را نیز تهدید و تحریم کرده و روسیه و چین را نیز تحریم کرده و این مجموعه اگرچه از ایران و حقوقش در ذیل مفاد قرارداد برجام دفاع میکنند ولی در عرصه سیاست بین المللی و راهبردی در حقیقت اعتراض کشورهای خود را نیز مورد دفاع قرارداده اند و به نوعی با هنجارشکنی آمریکا(یکجانبه گرائی) در مورد ابزار تحریم و تهدیدهای تجاری و گمرکی که صابون آن توسط آمریکا به پیکر اقتصاد قدرتهای اروپائی و روسیه وچین خورده دیگر به آمریکا برای استفاده از ابزار تحریم و تهدید اجازه نمیدهند و این اگر در لباس قوانین و مقررات در یک اجماع جهانی مقابل تکروی آمریکا نتیجه بخش بشود کشورهای نامبرده نیز از عدم کارآئی ابزار تحریم نفع خواهند برد..... و همچنین جبهه ی چندجانبه گرائی برای حل مناقشات بین المللی تقویت میشود و تقویت اجماع قدرتهای جهانی در مقابل تکروی و یکجانبه گرائی آمریکا قرار میگیرد و ابزار تحریم های گوناگون علیه کشورها به عنوان امتیاز گرفتن از حریف تضعیف میشود و فرق هنجار بین المللی از هنجارشکنی و بی قانونی از هم تمایز داده شده و مواضع شورای امنیت و قطعنامه های این شورا اعتبار جهانی و بین المللی خود را باز یافت میکنند و معتبر و لازم الاجرا شدنش تقویت میشود که همین کارهم باز به نفع اروپا و روسیه و چین است تا خودشان را از زیر یوغ تحریمهای موجه و غیر موجه آمریکا علیه کشورهایشان خارج کنند...........
Iran (Islamic Republic of)
reza
۰۹:۳۷ ۳۱ شهريور ۱۳۹۹
آخرین دست و پا زدن های دارودسته احمق های درجه یک که هرچه عروسک نظام سلطه بیشتر دست و پا میزند در باتلاق زباله دان تاریخ بیشتر فرو میرود..........تمام این تلاش های مذبوحانه و بوق های تبلیغاتی برای اخذ آراء بیشتر است که بطور عمده مصرف داخلی برای انتخابات آتی آمریکا دارد......................
آخرین اخبار