اوباما: سنا تعیین جایگزین قاضی دیوان عالی را به بعد از انتخابات موکول کند

رئیس‌جمهور سابق آمریکا از نمایندگان سنا خواست تا از تعیین جایگزین برای قاضی فقید دیوان عالی تا پیش از انتخابات خودداری کنند.

به گزارش  گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری هیل، رئیس جمهور سابق آمریکا از مجلس سنا خواست تا تعیین جانشین برای قاضی دیوان عالی این کشور را به بعد از انتخابات سوم نوامبر موکول کند.

باراک اوباما روز جمعه و پس از مرگ رث بدر گینسبورگ، قاضی کهنه کار دیوان عالی آمریکا از جمهوری خواهان سنا خواست همانند اتفاق مشابه سال ۲۰۱۶ از تعیین جانشین برای او تا پیش از انتخابات خودداری کنند.

رئیس جمهور پیشین آمریکا با صدور بیانیه‌ای از قاضی فقید آمریکا به عنوان مبارزه برابری جنسیتی که ایمان بی دریغی به دموکراسی و آرمان‌های آمریکا داشت، ستایش کرد. اوباما یادآور شد خواست گینسبورگ نیز این بوده که جایگزین او از سوی رئیس جمهور بعدی آمریکا معرفی شود.

اوباما یادآور شد چهار و نیم سال پیش، وقتی جمهوری خواهان مانع برگزاری جلسه رای گیری برای تائید مریک گارلند شدند، این اصل را ابداع کردند که سنا نباید تا زمان تعیین رئیس جمهور جدید، کرسی خالی دیوان عالی را به کسی بسپارد.

جو بایدن، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز خواهان موکول شدن انتخاب جایگزین برای گینسبورگ بعد از سوم نوامبر شد.

گینسبورگ، یکی از ۹ قاضی دیوان عالی این کشور و مسن‌ترین قاضی این دیوان پس از ۲۷ سال تصدی این سمت در سن ۸۷ سالگی بر اثر ابتلا به سرطان لوزالمعده درگذشت.

میچ مک کانل، رئیس نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در مجلس سنای این کشور اعلام کرد سنای آمریکا درباره فرد منتخب ترامپ برای جایگزینی قاضی متوفی دیوان عالی آمریکا رای‌گیری خواهد کرد. اما چاک شومر، نماینده اصلی حزب دموکرات آمریکا در کمیته قضایی سنا می‌گوید سنای آمریکا تحت هیچ شرایطی نباید پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری، جایگزینی را برای قاضی متوفی دیوان عالی در نظر بگیرد.

دیوان عالی آمریکا بالاترین مرجع حل اختلاف در آمریکاست و تصمیم‌گیری نهایی در موارد بروز اختلاف بین دولت و کنگره نیز بر عهده این نهاد است.

این دیوان ۸ قاضی و یک رئیس دارد. هرچند که هریک از این ۹ نفر، آرایی برابر دارند، اما در عمل پس از رئیس که از سوی رئیس‌جمهور منصوب می‌شود، قاضی ارشد، که بیشترین سابقه را در میان قضات دیوان عالی دارد، دارای بالاترین نفوذ است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار