مهارت تصمیم گیری را دست کم نگیرید

قدرت تصمیم گیری در همه دوره‌های زندگی انسان نقش مهمی را ایفا می‌کند و در لحظات حساس اهمیت زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،صدیقه گرایلی مشاور و مدد کار کلانتری ۱۳ رستم کلا با بیان اینکه تصمیم گیری روندی است که در آن یک مسیر از میان چند راه انتخاب می‌شود، گفت: تصمیم گیری یعنی توان تشخیص بهترین راه، از میان راه‌های متعددی است که پیش روی انسان‌ها قرار دارد.

او افزود: تصمیم گیری در همه دوره‌های زندگی انسان نقش مهمی ایفا می‌کند، ولی تصمیم گیری در لحظات حساس و دشوار اهمیت زیادی دارد، چون هر تصمیمی، مسئولیت ها و نتایجی دارد که بر زندگی انسان تاثیر می‌گذارد.

گرایلی گفت: مهارت تصمیم گیری توجه و دقت ما را در زمان تصمیم گیری بالا می‌برد و سبب کم شدن خطا‌ها می‌شود.

مشاور و مدد کار کلانتری ۱۳ رستم کلا ادامه داد: بدون داشتن مهارت تصمیم گیری فرد نمی‌تواند انتخاب درست داشته باشد و مجبور است استرس و اضطرابی که بر اثر انتخاب نادرست بر او وارد می‌شود، را تحمل کند.

او افزود: حضور مشاور در هنگام تصمیم گیری نتیجه مناسبی دارد و فرد را از شک و تردید نجات می‌دهد.

بیشتر بخوانید 

گرایلی گفت: مهارت تصمیم گیری در دوره نوجوانی و جوانی اهمیت بیشتری نسبت به دیگر دوره‌ها دارد، چون فرد در این دوران انتخاب‌های زیادی مانند انتخاب دوست، انتخاب رشته تحصیلی و انتخاب همسر پیش رو دارد.

مشاور و مدد کار کلانتری ۱۳ رستم کلا افزود: هرچه تصمیم گیری مناسب و درست باشد، بهداشت روانی فرد را تامین کرده و به ایجاد یک زندگی خوب و موفق کمک می‌کند.

او گفت: داشتن اطلاعات لازم در هنگام تصمیم گیری، یکی از پایه‌های مهم تصمیم گیری است، برای مثال داشتن اطلاعاتی مانند میزان حقوق و محل کار در مورد شغل موردنظر ضروری است.

گرایلی با بیان اینکه در تصمیم گیری هدف و مقصد، باید روشن و واقع بینانه باشد، افزود: تعصب داشتن و کم حوصلگی، فرد تصمیم گیرنده را دچار شکست می‌کند.

مشاور و مدد کار کلانتری ۱۳ رستم کلا گفت: در تصمیم گیری‌های جمعی و گروهی نظر همه اعضای گروه پرسیده شود و تعصبات باید کنار گذاشته شود.

او افزود: برنامه‌های فرد تصمیم گیرنده باید قابل انعطاف باشد و در این زمینه بهتر است با افراد آگاه و دانا مشورت کند.

گرایلی ادامه داد: به دیگران اجازه ندهید در مورد مسائل شخصی شما تصمیم بگیرند و به تاثیر طرز تفکر اطرافیان و خانواده در تصمیم گیری توجه کنید.

مشاور و مدد کار کلانتری ۱۳ رستم کلا گفت: تصمیم گیرنده دیدگاه‌های متفاوت را باید جمع آوری کند و سپس از بین آن ها، بهترین را انتخاب کند.

گرایلی با بیان اینکه برای تصمیم گیری منطقی هیجان و احساسات باید به خوبی مدیریت شود، افزود: به عوامل موثر در تصمیم گیری مانند اطلاعات درست، تاثیر فشار‌ها گروه‌ها و دوستان، رسانه‌های جمعی توجه شود.

او گفت: نداشتن اطلاعات و دانش کافی، درن ظر نگرفتن توانایی ها، عجله و شتاب، اضطراب، توچه بیش از حد به نظرات دیگران و سردر گم شدن، تعصب و ترس از شکست از موانع تصمیم گیری محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/ س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.