۹۵ درصد از نیاز کشور به داروی پیوند عضو تامین شد

یک شرکت دانش بنیان ۹۵ درصد نیاز کشور به داروی ویژه بیماران پیوند عضو در کشور را تامین کرده است.

به گزارش حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، دارو‌های ویژه بیماران پیوند اعضاء، مغز و اعصاب از جمله اقلام بسیار حساس دارویی محسوب می‌شوند. یک شرکت دانش‌بنیان موفق شد با تولید داخلی این داروها، کشور را از واردات میلیون‌ها دلار دارو بی‌نیاز کند. این شرکت ۹۵ درصد نیاز کشور به داروی ویژه بیماران پیوند عضو شده را تامین می‌کند.

حسین سلامی، مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان داروسازی زهراوی گفت: داروی دانش‌بنیان ساخته شده در این شرکت، ایمینورال نام دارد که برای بیمارانی که در آن‌ها پیوند عضو شده است، تجویز می‌شود. این دارو وظیفه سرکوب سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارد تا بدن فرد بیمار، عضو پیوند شده را پس نزند.

مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان داروسازی زهراوی ادامه داد: ارزش تولید و فروش سالانه این محصول در سه دوز ۲۵، ۵۰ و ۱۰۰ میلی گرم بالغ بر ۶۰ میلیارد تومان در سال است. این دارو ۴۰ درصد از نمونه مشابه خارجی ارزان‌تر است. با وجود این، در آزمایشات متعدد انجام گرفته، کیفیت بالای آن به تایید دستگاه‌های نظارتی رسیده است.


بیشتر بخوانید


سلامی بیان کرد: داروی وارداتی مشابه با نام تجاری نئورال در کشور عرضه می‌شود. با وجود آنکه شرکت ما ۹۵ درصد نیاز کشور را تامین می‌کند، اما هنوز شاهد واردات این داروی خارجی هستیم. ممانعت از ورود این محصول به کشور بر اساس قانون یا خارج کردن آن از لیست بیمه، می‌تواند باعث افزایش ساخت محصول دانش‌بنیان در کشور شود.

مدیرعامل این شرکت افزود: تولید و عرضه این محصول سالانه از خروج حدود ۲۰ میلیون دلار ارز جلوگیری می‌کند. این شرکت علاوه بر تولید ۶۰ درصد از کل دارو‌های مورد نیاز بیماران پیوند عضو شده کشور، نزدیک به ۴۰ درصد از دارو‌های مغز و اعصاب کشور به ویژه دارو‌های مورد نیاز بیماران مبتلا به MS را تولید می‌کند.

او گفت: این شرکت با استفاده از سایت و تجهیزات بیو تکنولوژی خود در صدد تولید و عرضه حداقل دو محصول با فناوری بیوتکنولوژی و با ویژگی محصولات دانش‌بنیان است که پیش‌بینی می‌شود در سال آینده به تولید انبوه برسد.

سلامی در پایان بیان کرد: با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات لازم برای توسعه خطوط تولید برای این شرکت تصویب شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.