کاهش ۲۸ میلیون متر مکعبی حجم آبخوان‌های عمیق گلستان

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان از کاهش ۲۸ میلیون متر مکعبی حجم آبخوان‌های عمیق استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، سید محسن حسینی مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان گفت: از ابتدای سال آبی تا کنون ۵۰۶ میلی متر باران در استان باریده و این در حالیست که متوسط بارش در درازمدت در استان ۴۶۲ میلی متر است.

او افزود: این آمار افزایش ۱۰ درصدی بارش‌ها را نشان می‌دهد، اما این افزایش بارش‌ها منجر به افزایش عمق آبخوان‌های عمیق نشده است.

حسینی ادامه داد: همچنین رواناب در برخی رودخانه‌های استان تا ۴۸ درصد افزایش و در برخی موارد تا ۴۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

او گفت: آبخوان‌های عمیق استان هم طی این مدت ۲۸ میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

حسینی با بیان اینکه میزان آب تجدید پذیر استان ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون متر مکعب است، گفت: سرانه آب استان به ازای هر نفر ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ متر مکعب است که نسبت به سرانه کشور کمتر است.

او افزود: میزان مصرف بخش‌های مختلف از بیش از ۲ میلیارد متر مکعب مصرف فعلی استان، ۱۰ درصد در بخش شرب، ۸۴ درصد در بخش کشاورزی، ۳ درصد محیط زیست و ۳ درصد نیز در بخش صنعت بوده است.

حسینی در رابطه با آخرین وضعیت سد نرماب گفت: در سال ۹۹ با حل جابجایی سایت جنگلده بالا وتملک اراضی، بدنه سد پیشرفت بیشتری داشته است و آبگیری اولیه سد در پایان سال ۹۹ انجام می‌شود، اما برای افتتاح کامل سد نیاز به تملک اراضی بیشتری است.

انتهای پیام/ق
برچسب ها: آبخوان ، بارندگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.