آثار پدر موسیقی نوین همدان منتشر می‌شود

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی همدان از گردآوری آثار استاد عبدالله خان برق‌لشگری، پدر موسیقی نوین این دیار خبر داد.

آثار پدر موسیقی نوین همدان منتشر می‌شودبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، قادر شهسواری، عضو هیات مدیره انجمن موسیقی همدان با اشاره به اینکه این آثار ارزنده در قالب یک کتاب به زودی منتشر می‌شود، بیان داشت: استاد برق لشکری گنجینه‌ای ملی محسوب می‌شود که در حوزه موسیقی کلاسیک غربی و ایرانی صاحب فن بود و آثار ارزشمندی از وی به جا مانده است.

شهسواری اضافه کرد: انجمن موسیقی همدان از سال گذشته مراوداتی با خانواده این استاد فقید برای انتشار کتابی از آثار و زندگینامه استاد داشت و این اثر هم اکنون در دست تدوین است.

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی همدان گفت: این کتاب شامل روایتی از اسناد و مدارک، ۱۵۰ اثر آهنگسازی و زندگی نامه پدر موسیقی نوین همدان است که در فصل زمستان چاپ و به دست علاقه‌مندان می‌رسد.

شهسواری افزود: این موسیقی‌دان برجسته نُت آهنگهایش را خودش می‌نوشت و دارای آثاری نفیس و به خطی خوش در این زمینه است.

به گفته این هنرمند استاد برق لشکری ضمن آشنایی با موسیقی کلاسیک غربی در نواختن انواع ساز‌های بادی مهارت داشت و کلارینت، ساکسیفون و ترومپت ساز تخصصی وی بود.

او بیان کرد: این موسیقی‌دان همدانی با بسیاری از موزیسین‌های ایران همچون روح الله خالقی، استاد وزیری و صبا حشر و نشر داشت و همین نشست و برخاست‌ها از او مرد بزرگی در حوزه موسیقی ساخته بود.

شهسواری با بیان اینکه استاد برق لشکری علاوه بر نوازندگی، در آهنگسازی یک استاد تمام عیار بود، افزود: وی فوت و فن لازم را در آموزش‌های ارتش آموخته و تا سال ۱۳۶۷ که چشم از جهان فرو بست تنها معلم تخصصی در حوزه موسیقی بود که خط نت می‌دانست و به دانش تئوری موسیقی کاملا تسلط داشت.

عضو هیات مدیره انجمن موسیقی همدان گفت: وی سال ۱۳۱۱ برای نخستین بار در ایران با نوای کلارینت و ترومپت دسته‌های عزاداری تاسوعا و عاشورا را همراهی کرد تا نشان دهد موسیقی منافاتی با دین و مذهب ندارد.

او با بیان اینکه این کتاب به قلم قادر شهسواری در حال نگارش است، ابراز امیدواری کرد: انتشار این کتاب بخشی از مرارت‌ها و تکاپوی این میراث هنری را جبران کند.

انتهای پیام/ د 

برچسب ها: حوزه هنری ، موسیقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار