داغ‌ترین اخبار سلامت در هفته گذشته؛

از سهمیه بندی واکسن آنفلوانزا تا واکنش نمکی به شایعه اختلاس فرزندش در ساخت ۳ بیمارستان

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

برگزاری مراسم اربعین امسال از راه دور/ ایران از هیچ کمک بهداشتی به عراق دریغ نمی‌کند

سعید نمکی  وزیر بهداشت ایران در گفتگو با حسن التمیمی وزیر بهداشت عراق گفت: امیدواریم که دوستان ما در کشور عراق توانسته باشند مدیریت خوبی بر بیماری کووید ۱۹ اعمال کرده باشند. شهادت سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین و حضرت ابوالفضل (ع) و یاران باوفایش را به مردم عراق تسلیت می‌گویم.

وی افزود: امسال بسیار دلتنگ بودیم که توفیق پیدا نکردیم به دلیل شیوع کووید ۱۹ زائر کربلا و عتبات عالیات باشیم. ما همواره بعد از هر نماز رو به کربلا می‌ایستیم و به آن سرزمین پاکیزه و مقدس سلام می‌فرستیم و همواره به دلیل عشق به امام حسین (ع) دل ما پیش شما است.

وزیر بهداشت یادآور شد: علیرغم اینکه گرفتاری‌هایی در زمینه بیماری کووید ۱۹ داریم با همه امکانات همانگونه که در سفر شما به ایران گفتم، در خدمت دولت و ملت عراق هستیم. بعد از حضور شما در تهران به همه همکاران دستور دادم در زمینه دارو، تجهیزات پزشکی، انتقال دانش مدیریت بیماری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه، مراودات علمی برای تبادل دانشجویان و اساتید و همچنین اکسیژن، هر کمکی که میسر است، دریغ نکنند و همواره منتظرم که اگر وزیر بهداشت عراق گره‌ای دارد که به دست ما در جمهوری اسلامی ایران باز می‌شود، بدون ملاحظه بگوید و دریغ نکند.

 نمکی بیان کرد: بعد از سفر وزیر بهداشت عراق به ایران، ما به دلیل بازگشایی‌ها دچار پیک دوم بیماری شدیم و خوشبختانه با برنامه ریزی منسجم و استفاده از تجارب مرحله اول بیماری، امروز دوباره به حالت مناسب تری برگشته ایم و موارد ابتلا و مرگ و میر‌های ناشی از کووید ۱۹ در ایران کاهش قابل توجهی یافته است.

وزیر بهداشت اضافه کرد: لازم است کمیته‌ای مشترک بین وزارت بهداشت دو کشور برای برگزاری باشکوه مراسم عزاداری اربعین حسینی از راه دور تشکیل شود و بتوانیم به دنیا اثبات کنیم که هم عشق به امام حسین (ع) را در حد اعلا داریم و هم عشق به حفظ سلامت مردم و عاشقان اباعبدالله الحسین (ع) در حد بالا و اعلا را داریم و با همکاری دو کشور برای مبارزه جدی با کووید ۱۹ تلاش می‌کنیم تا هرچه زودتر به مرحله مهار بیماری برسیم و در آینده نزدیک با برچیده شدن این بیماری دوباره به زیارت عتبات عالیات مشرف خواهیم شد.

عرضه واکسن آنفلوانزا برای سالمندان بالای ۶۵ سال در فاز نخست/ هر فرد می‌تواند برای ۳ نفر واکسن تهیه کند

سید حیدر محمدی مدیر کل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از تعیین ساز و کار توزیع واکسن آنفلوانزا برای گروه‌های مختلف خبر داد و گفت: واکسن آنفلوانزا از اواخر شهریور ماه در داروخانه‌ها توزیع می‌شود و تاکنون ۵ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا با ارز دولتی تامین شده است و قیمت این واکسن‌ها حدود ۴۰ هزار تومان خواهد بود.

محمدی بیان کرد: سال گذشته یک میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوانزا مصرف شد و امسال با توجه به شیوع کرونا و افزایش مصرف میزان واردات افزایش پیدا کرده و تامین ۱۲ میلیون دوز واکسن آنفلوانزا برای مصرف پیش بینی شده است.

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو از تعیین ساز و کار توزیع واکسن آنفلوانزا خبر داد و گفت: در مرحله اول نخست واکسن آنفلوانزا از ابتدای مهر در داروخانه‌ها برای افراد سالمند بالای ۶۵ سال با ارائه کارت ملی و ثبت کد ملی به قیمت حدود ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

محمدی ادامه داد: پس از مرحله نخست، محموله‌های بعدی واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها توزیع خواهد شد و سایر افراد می‌توانند برای تهیه واکسن به داروخانه‌ها مراجعه و واکسن را دریافت کنند.

او درباره سهمیه بندی شدن واکسن آنفلوانزا برای تهیه افراد از داروخانه بیان کرد: طوری برنامه ریزی شده است تا به منظور کاهش تردد در دوران شیوع کرونا یکی از اعضای خانواده به داروخانه مراجعه کند و با ثبت کد ملی به عنوان فرد گیرنده بتواند تا سقف ۳ عدد با ۳ کارت ملی و ثبت ۳ کد ملی واکسن برای خود و ۲ نفر دیگر دریافت کند.

محمدی درباره پیش فروش واکسن آنفلوانزا اظهار کرد: پیش فروش واکسن در مطب‌ها و داروخانه‌ها تخلف است و افراد از پرداخت هزینه خودداری و در صورت مشاهده موارد تخلف، موضوع را از طریق تلفن ۱۹۰ به مرکز رسیدگی به تخلفات و شکایات وزارت بهداشت گزارش کنند.

واکنش نمکی به شایعه اختلاس فرزندش در ساخت ۳ بیمارستان

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه‌ای به حجت‌الإسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه، به ادعای امام جمعه ملارد مبنی بر اختلاس فرزند نمکی، واکنش نشان داد.

فوق العاده ویژه پرستاران از آبان پرداخت می‌شود

محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری اظهار کرد: برنامه فوق العاده ویژه باید برای همه نیرو‌های بالینی فعال در بخش‌های کرونا با اولویت پرستاران اعمال شود.

او ادامه داد: موضوع فوق العاده ویژه برای نیرو‌های بالینی از جمله مسائلی است که سازمان نظام پرستاری در ماه‌های گذشته در جلسات کاری با مسئولان دولت و سازمان برنامه و بودجه پیگیری کرد و تلاش زیادی انجام شد که این مطالبه به شکل اصولی در احکام پرستاران و نیرو‌های بالینی اعمال شود.

 میرزابیگی بیان کرد: توجه به خدمات فوق العاده پرستاران بر بالین بیماران به خصوص در دوره بعد از کرونا باعث شد، رئیس کل سازمان نظام پرستاری در جلسات کاری با مسئولان سازمان برنامه و بودجه که به طور مداوم انجام می‌شود، موضوع اعمال فوق العاده ویژه را در دستور کار قرار دهد.

او افزود: در این مورد با توجه به جلساتی که با سازمان برنامه و بودجه و وزارت بهداشت و دستگاه‌های مختلف داشته ایم به پرستاران در مورد تحقق فوق العاده ویژه اطمینان می‌دهم و امیدوارم فوق العاده ویژه برای نیرو‌های بالینی با اولویت پرستاران محقق شود. حالا بعد از جلسات مکرر و پیگیری‌های مداوم سازمان نظام پرستاری این مطالبه نیز به سرانجام رسید و محمد باقر نوبخت، رئیس کل سازمان برنامه و بودجه روز گذشته در گفت و گوی زنده اینستاگرامی با مدافعان سلامت خبر اعمال فوق العاده ویژه نیرو‌های بالینی را اعلام کرد.

روسیه واکسن کرونا را توزیع کرد

ویروس کرونا با سرعتی غیرقابل باور سراسر جهان را تحت تاثیر خود قرار داد و رقابتی گسترده برای تولید واکسن این بیماری شروع شد.

واکسن اسپوتینیک روسیه یکی از اصلی‌ترین کاندیدا‌های واکسن کرونا معرفی شده است و اولین گروه این واکسن برای مقابله با کرونا وارد مرحله توزیع عمومی شد.

این واکسن که محصول  مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیای روسیه است، مهم‌ترین مراحل آزمایشات را به پایان رسانده است. پوتین، رئیس جمهور روسیه، این واکسن را به دختر خود تزریق کرد تا مردم را از ایمن بودن و کارآمد بودن این واکسن آگاه کند.

واکسن اسپوتنیک قبل از اینکه تمام مراحل آزمایشات بالینی را بگذراند، در روسیه در ۱۱ آگوست به عنوان واکسن کرونا رونمایی شد.

ویروس‌هایی که در سایه کرونا فرصت جولان پیدا کردند/ خطر طغیان بیماری‌هایی هولناک‌تر از کووید ۱۹

واکسن و واکسیناسیون یکی از مهمترین سلاح ها برای نجات جان انسان هاست،‌ همانطور که در اپیدمی کرونا ثابت شد، به جز پیشگیری و تزریق واکسن هیچ راهی برای مبارزه با ویروس مرگبار کرونا وجود ندارد و همه کشورهای دنیا در تلاش هستند تا به فناوری تولید واکسن کرونا دست پیدا کنند و جان میلیون ها نفر را نجات دهند.

زهرایی رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت اظهار کرد: واکسیناسیون موثرترین مداخله بهداشتی شناخته شده برای ارتقای سلامت کودکان است و در طی سال‌های ۲۰۰۰ الی ۲۰۱۸ میلادی واکسیناسیون سرخک توانسته از مرگ ۲۲ میلیون کودک در جهان جلوگیری کند. برنامه گسترش ایمن سازی (EPI) در جهان از سال ۱۹۷۴ آغاز شد و ارائه خدمات ایمن سازی به وسیله انجام دوره های بازآموزی، تأمین واکسن های ایمن و توسعه زنجیره سرمای مطمئن برای آحاد جامعه به سرعت توسعه یافت. در جمهوری اسلامی ایران نیز این برنامه پس از پیروزی انقلاب مورد مطالعه قرار گرفت و از سال ۱۳۶۳، برنامه اجرایی آن در سطح گسترده با تعلیم مدیران بهداشتی در سطوح مختلف، تقویت زنجیره سرما و تدوین برنامه عملیاتی ایمن سازی کشور شروع شد.

زهرایی  بیان کرد: در نتیجه بیماری مانند فلج اطفال هنوز در این دو کشور شایع است و بیماری سرخک شیوع بالایی دارد. شیوع کرونا سبب افت فاحش پوشش واکسیناسیون در این دو کشور شده و لذا خطر طغیان بیماری‌هایی مانند فلج اطفال و سرخک به شدت افزایش یافته است. بدیهی است که افزایش بیماری در کشور‌های همجوار می‌تواند از طریق سفر و تردد‌های بین کشور‌های همسایه منتشر شود.

همانطور که در کرونا دیدیم، مرزهای جغرافیایی تاثیری در پیشگیری از شیوع بیماری ها ندارند سایر ویروس ها و عوامل بیماری زای عفونی هم می توانند به سرعت از کشوری به کشور دیگر منتقل شوند، سرخک یکی از بیماری هایی قابل پیشگیری با واکسن بوده که سرعت انتقال و میزان سرایت پذیری آن چند ده برابر بیشتر از کرونا است و تاکنون وشش خوب واکسیناسیون موجب محافظت کودکان در برابر این بیماری شده است اما باید توجه داشت که اگر پوشش واکسیناسیون حدود ۹۵ درصد یا کمتر  باشد، در آینده خطر ابتلای کودکان ایرانی به سرخک وجود دارد و به همین دلیل نگران طغیان مجدد بیماری سرخک در کشور  هستیم.

سرخک بیماری است که با لکه‌های پوستی قرمز و تب و التهاب خودش را نشان می‌دهد و یک بیماری ویروسی بسیار مسری است که از طریق آب دهان، بینی و به طور کلی مایعات مخاطی بدن و تنفس منتقل می‏ شود و به شدت واگیر دارد، تا جایی که حتی از طریق تنفس منتقل می‌شود. وقتی کودکی که مبتلا به سرخک است در فضایی سرفه یا عطسه کند  یا حتی حرف بزند، ویروس این بیماری در هوا پخش و به دیگران منتقل می‌شود. ویروس سرخک حتی می‌تواند روی میز، صندلی یا پتو بنشیند و با لمس به بدن بقیه افراد منتقل شود و نوزادان، کودکان و حتی بزرگسالان را درگیر کند، سرخک هنوز درمان مشخصی ندارد و بهترین درمان آن پیشگیری با واکسیناسیون است.

قیمت واکسن آنفلوآنزا اعلام شد

سید حیدر محمدی، مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو  اظهار کرد: قیمت واکسن آنفولانزا برای گروه های پرخطر با ارز دولتی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است اما قیمت واکسن وارداتی با ارز نیمایی متعاقبا اعلام خواهد شد.

مدیر کل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره واردات واکسن آنفولانزا و تخصیص ارز آن گفت: مصرف واکسن آنفولانزا در سال گذشته مجموعا ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار است که ۲۵۰ هزار عدد از آن برای گروه های پرخطر بوده است و این تعداد امسال برای گروه های پرخطر به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار یعنی ۱۰ برابر رسیده است و برای سایر گروه ها بودجه ۱۰ میلیون عددی در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به اینکه ما همچنان مشکل تامین ارز داریم افزود: امسال مراقبت مردم در برابر آنفلوآنزا بسیار بیشتر شده و ما احساس می کنیم نیاز به تزریق این واکسن کمتر شده باشد ولی متاسفانه با اطلاع رسانی هایی که با تمرکز بر نیاز همگانی به این واکسن انجام شده باعث شده همه مردم فکر کنند باید این واکسن را تزریق کنند که این امر موجب واردات بیشتر و مصرف ارز بالاتر خواهد شد.

محمدی در خصوص نحوه قیمت گذاری دارو و فرآورده‌های بیولوژیک اظهار داشت: قیمت گذاری در زمینه دارو و فرآورده های بیولوژیکی با استناد به ماده ۲۰ قانون مصوب ۱۳۳۴ در کمیسیون قیمت گذاری وزارت بهداشت انجام می‌گیرد. قیمت واکسن آنفولانزا برای گروه های پرخطر با ارز دولتی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است اما قیمت واکسن وارداتی با ارز نیمایی متعاقبا اعلام خواهد شد.

کاهش مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ در کشور به زیر ۱۰ درصد

کیانوش جهانپور مدیر روابط عمومی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در توییت خود نوشت: ‏در پی ارتقای مراقبت از بیماران، استفاده به موقع از استروئید‌ها و دارو‌های ضدانعقادی در ایران، مرگ و میر موارد بستری ‎کووید ۱۹ از ۱۴.۷ درصد به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است.

جهانپور در ادامه نوشت: همین روند در نمودار زیر در آمریکا هم مشاهده می‌شود، اما همچنان خطر خیز بعدی در پاییز و زمستان فرا روی هر دو کشور است.

دستور رئیس جمهور برای تامین ارز واکسن کرونا/ قاچاق معکوس دارو بیش از صادرات قانونی

محمد رضا شانه ساز رئیس سازمان غذا و دارواظهار کرد: سال گذشته با وجود پیش بینی حدود ۳.۶ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی، با حدود ۷۰۰ میلیون دلار کمتر از آن، تامین دارو و تجهیزات پزشکی را انجام دادیم و امسال نیز حدود ۲.۵ میلیارد دلار برای دارو و تجهیزات پزشکی پیش بینی شده است.

شانه ساز درباره خرید واکسن کرونا و تامین ارز بیان کرد: ما مذاکراتی با چند کشور و چند کمپانی انجام داده ایم و هنوز سوالات و ابهامات زیادی درباره واکسن های کرونای تولیدی در دنیا وجود دارد و اگر سورس مطمئنی پیدا شود و زمینه ای برای توافق ها و همکاری ها صورت بگیرد، تامین ارز خارج از میزان ارز تخصیصی دارو و تجهیزات پزشکی بوده و برای تخصیص این ارز برنامه ریزی شده است و ارز واکسن کرونا طبق دستور رئیس جمهور از سایر محل ها تامین خواهد شد.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره پرداخت بخشی از منابع ایران در انگلیس و احتمال استفاده از این ارز در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی گفت: منابع ما در خارج از کشور، قابل توجه است و فقط بحث انگلیس نیست. بلکه سال‌هاست که ده‌ها میلیارد یورو در خارج از کشور ارز داریم و نمی توانیم از آنها استفاده کنیم و اگر شیطنت‌ها و شرارت‌ها نبود، هیچ یک از این موضوع ها پیش نمی‌آمد. عده‌ای مانع تراشی می کنند و حتی علی‌رغم دروغ هایی که می‌گویند دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تحریم نیست، اما برای تامین این اقلام کارشکنی می‌کنند.

صفر تا صد پزشکی از راه دور در ایران/ در کدام شهرهای کشور خدمات دوراپزشکی داریم؟

در طرح دورا پزشکی ایران به تدریج خدمات مشورت تخصصی بیماران بستری کووید ۱۹ و ویزیت‌های سرپایی این بیماران، به ویژه در مناطق محروم و کم برخوردار فاقد نیرو‌های تخصصی با بهره گیری از فناوری‌های اطلاعاتی پزشکی توسط پزشکان متخصص بیمارستان‌های مادر شهر‌های بزرگ پوشش داده خواهد شد.

این فناوری‌ها که غالبا به صورت بومی طراحی و توسعه یافته اند به پزشکان اجازه خواهند داد از محل خدمت یا حتی منزل، در بستری امن، به مشاوره و ویزیت بیماران خود پرداخته و به زودی نسخ خود را نیز به صورت الکترونیک برای بیماران خود صادر کند.در برنامه گام نخست خدمات دوراپزشکی کشور، چهار دانشگاه منتخب مشهد، البرز، کهگیلویه و بویراحمد، ایرانشهر، زابل، لرستان، هرمزگان و بم با راه اندازی خدمات مشورت تخصصی و ویزیت از راه دور، این گام را به صورت آزمایشی آغاز می‌کنند.قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت

گفت: پس از یکسال تلاش با همکاری ستاد فرمان اجرایی امام پزشکی از راه دور کلید خورد، باید توجه داشت یکی از دغدغه‌های مردم به ویژه در مناطق کمتر برخوردار دسترسی به پزشکان متخصص است.

او ادامه داد: ما امکان ویزیت از راه دور را فراهم کردیم تا یک پزشک در مرکز بهداشتی در دورترین نقطه بتواند از متخصصان مشورت بگیرد، در این موارد پزشک اطلاعات بیمار را اعم از تصویربرداری، آزمایش، صدای ریه، عکس گوش، عکس حلق و ... به صورت الکترونیکی به متخصص ارسال می کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.