پایابی که پس از ۸۰ سال دوباره پیدا شد

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران شورای شهر یزد از شناسایی و باز شدن مسیر پایاب قنات زارچ در میدان تاریخی وقت الساعه خبر داد.

محسن عباسی هرفته، رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران  شورای شهر یزد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، گفت: میدان وقت الساعه یکی از قدیمی‌ترین مراکز شهر یزد و محل گذر گردشگران داخلی و خارجی است.

او افزود: در سال گذشته با تلاش شهرداری، دانشگاه یزد به عنوان مشاور برای مرمت و بازسازی این مجموعه تاریخی انتخاب شد.

عباسی هرفته ادامه داد: بر اساس طرحی که مشاور ارائه داد، مرمت، بهسازی و ساماندهی در دستور کار قرار گرفت.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران اظهار داشت: با مطالعات انجام شده بر روی طرح مذکور مشخص شد که در این میدان پایابی وجود دارد که به شاخه شیرین قنات زارچ متصل می‌شود.

او افزود: این پایاب، حدود ٨٠ سال پیش بنا به دلایلی پر شده و اثری از آن نبوده است.

عباسی ادامه داد: با نظارت کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و با اعتبار تخصیص یافته از سوی شهرداری بازگشایی دوباره پایاب در دستور کار قرار گرفت و با کاوش‌های انجام شده جداره‌ها و پله‌های پایاب شناسایی شد.

رئیس کمیسیون شهرسازی، معماری و عمران با بیان اینکه در حال حاضر مسیر پایاب در حال باز شدن است، تصریح کرد: با این اقدام، امکان مسدود کردن فاضلاب‌هایی که در این منطقه به قنوات ریخته می‌شوند نیز تسهیل می شود.

او افزود: در طول ۵٠ سال گذشته بافت تاریخی دائماً در حال تخریب بوده و باید تلاش کرد زخم‌هایی که بر پیکره بافت وارد شده به تدریج ترمیم یابد. از این رو این گونه اقدامات اهمیت مضاعف دارد.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.