قابلیت خارق‌العاده خودرو‌های برقی در خانه

متخصصان می‌گویند خودرو‌های برقی به دلیل داشتن قابلیت‌های جانبی می‌توانند کمک بزرگی برای شبکه برق رسانی باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، امروزه به دلیل آلودگی بیش از حد خودرو‌هایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند، بسیاری از شرکت‌های خصوصی و دولت‌ها به دنبال دستیابی به فناوری خودرو‌های برقی هستند و می‌کوشند مردم را به استفاده از این خودرو‌ها تشویق کنند. خودرو‌های برقی در کنار داشتن فواید زیست محیطی، یک ویژگی خارق العاده نیز دارند و آن توانایی "خودرو به شبکه" (Vehicle-to-grid) است.

توانایی خودرو به شبکه سیستمی است که در آن خودرو‌های برقی قابل شارژ توانایی مخابره اطلاعات با شبکه برق را به منظور ارائه توان الکتریکی (دشارژ) یا تنظیم میزان شارژ خودرو دارند. این خودرو‌ها با این قابلیت می‌توانند هم انرژی دریافت و هم انرژی ارسال کنند. برای مثال، تصور کنید که یک خودروی برقی در پارکینگ خانه خود دارید. زمانی که از این خودرو استفاده نمی‌کنید می‌توانید به راحتی از باتری آن برای کار‌های منزل بهره ببرید. در واقع این سیستم می‌تواند به عنوان منبع ذخیره انرژی کوتاه مدت مورد استفاده قرار گیرد.

متخصصان می‌گویند از این قابلیت می‌توان در راستای کمک به کاهش فشار شبکه برق در اوج مصرف استفاده کرد. "اپراتور سیستم برق شبکه ملی آمریکا" در سال جاری میلادی با ارائه یک گزارش به نام "سناریوی انرژی‌های آینده" اعلام کرد تا سال ۲۰۵۰ میلادی، باید بیش از ۴۵ درصد خانه‌ها توانایی "خودرو به شبکه" را داشته باشند.

این امر می‌تواند کمک شایان توجهی به شبکه برق رسانی در ساعات اوج مصرف کند. همزمان با گسترش استفاده از خودرو‌های برقی، مراکز شارژ این خودرو‌ها نیز در حال افزایش است. می‌توان با شارژ این خودرو‌ها در ساعاتی که مصرف در شبکه کم است و اتصال آن‌ها به شبکه خانگی در زمان‌های اوج مصرف، علاوه بر کمک به شبکه برق رسانی، یک درآمد مالی نیز برای صاحب خودرو ایجاد کرد.


بیشتر بخوانید


در حال حاضر تنها خودروی ون تولید شده از سوی شرکت نیسان ژاپن می‌تواند از خودرو به شبکه با فناوری شارژ چامدمو بهره بگیرد. پیش‌بینی می‌شود بسیاری از خودرو‌های برقی تا سال ۲۰۲۵ توانایی دستیابی به این فناوری را نداشته باشند.

هم اینک اتحادیه اروپا، ژاپن و آمریکا به دنبال دستیابی به این فناوری و گسترش استفاده از خودرو‌های برقی هستند. یکی از دلایل عدم استقبال مردم از خرید خودرو‌های برقی، قیمت بالای آن‌هاست. اگر بتوان از قابلیت‌های جانبی این خودرو‌ها به درستی بهره گرفت، خرید آن از سوی مردم جنبه اقتصادی پیدا می‌کند. در سال ۲۰۱۹ در مجموع بیش از ۷ میلیون خودروی برقی در جهان به فروش رسید که تنها معادل ۲.۶ درصد فروش تمامی خودرو‌ها در جهان بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
شهرفرنگ
۱۰:۴۵ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
نه اینطور نیست ، باتری ها خیلی پیشرفت دارن میکنند و این فکر که طول عمر باتری کم میشه در باتری های جدید صدق نمی کند ، و تأثیر آن بر عمر باتری ناچیز هست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۷ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
ملت ماشينشونو لازم دارن و هيچكس اينقدر ديوونه نيست كه باطريش رو خالي كنه
اينا براي اينكارا به جاي ماشيناي برقي بايد برن سراغ ماشيناي هيبريدي كه هر وقت دلشون بخواد ميتونن باهاشون برق توليد كنن
Germany
ناشناس
۱۶:۲۶ ۱۷ شهريور ۱۳۹۹
پروفسور منظورش همینه شما مطلبو نگرفتی