واکنش میراث فرهنگی درباره طراحی تمبر روز قزوین

مدیر کل میراث فرهنگی استان قزوین گفت: این اداره دخالتی در طراحی و تهیه تمبر اختصاصی روز قزوین نداشته است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، علیرضا خزائلی مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: این اداره دخالتی در طراحی و تهیه این تمبر نداشته است و انتخاب تصویر غیر واقعی و خیالی قلعه الموت برای موضوع ارزشمندی، چون تمبر اختصاصی روز قزوین قطعا مورد تایید این اداره کل نیست.

خزائلی افزود: انتشار این تمبر که به عنوان نمادی از تاریخ، هویت و معماری شهر قزوین ماندگار خواهد شد عمل بسیار ارزشمندی است، ولی با توجه به پیشینه غنی تاریخی قزوین و وجود آثار فاخر و ارزشمندی، چون امامزاده‌ها، کاروانسراها، آب انبارها، دروازه‌ها، خانه‌های تاریخی  و خود قلعه الموت، چاپ تصویر خیالی این قلعه که بر اساس کاوش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی هرگز به این شکل نبوده است، مورد تایید نیست و بهتر بود در انتخاب این طرح از نظرات تخصصی و کارشناسی استفاده می‌شد.

دکتر حمیده چوبک مدیر سابق پایگاه الموت هم در این باره گفت: خبر انتشار تمبر ویژه روز قزوین با تصویر دژ الموت از طرفی مسرت‌بخش است به این لحاظ که این اقدام ارزشمند می‌تواند جزء اسناد پرونده میراث جهانی و وزنه‌ای مدیریتی و فرهنگی برای ثبت جهانی الموت که در دست اقدام است، مطرح شود و از سوی دیگر انتخاب تصویر تخیلی و غیر واقعی قلعه الموت که توسط دانشگاه کلمبیای آمریکا تهیه شده، در شان و جایگاه ایران و میراث فرهنگی آن در منظر جهانی نیست.

چوبک اظهار کرد: بر اساس مدارک باستان‌شناسی واسناد تاریخی موجود، طرح بازسازی قلعه کاملا غیر واقعی و تخیلی است ضمن اینکه مدارک بسیار ارزشمندی از نقاشی‌های مینیاتور دژ الموت و تصاویر هنری وتاثیرگذاری از وضعیت موجود قلعه در دسترس است که می‌توانست بر روی نقش تمبر بنشیند.

مدیر سابق پایگاه الموت یادآور شد: امیدواریم نهاد‌هایی که استراتژی عالی وارزشمند معرفی میراث‌فرهنگی را دنبال می‌کنند که جای تقدیر دارد، برای انتخاب تصاویر و متون مناسب در این زمینه از نظرات تخصصی کارشناسان و دستگاه‌های متولی استفاده کنند.

انتشار تمبر یادبود روز قزوین با استفاده از طرح خیالی و غیر واقعی قلعه الموت توسط شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران، انتقاد دوستداران میراث فرهنگی و شهروندان قزوینی را در فضای مجازی به دنبال داشت.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.