مداح اهل بیت (ع) در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خیلی‌ها به نوآوری مداحی من ایراد گرفتند/ خروجی هیئت باید قاسم سلیمانی‌ها باشند

شهروز حبیبی درباره نوآوری خود در مداحی آذری و اهمیت توجه به مکتب امام حسین (ع) صحبت کرد.

حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مداحی در سال‌های اخیر رنگ و بوی متنوعی به خود گرفته است. بیشتر مداحان نسل جوان از روضه خوانی‌های سنتی به تولید تک آهنگ مذهبی و یا سینه زنی‌های به روز رو آورده اند که با استقبال چشمگیر جوانان هم مواجه شده است.

به مناسبت ماه محرم، درباره سبک‌های مداحی و نوآوری‌های این عرصه با شهروز حبیبی مداح نام آشنا گفت و گو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

محرم امسال کجا برنامه داشتید؟
ابتدا قرار بود که در سه مسجد برنامه داشته باشیم، اما باتوجه به ابلاغ ستاد ملی کرونا و ممنوعیت عزاداری در فضای مسقف، به فرمان مقام معظم رهبری لبیک گفتیم و مراسم‌ این سه مسجد را تعطیل کردیم و فقط در فضای باز فرهنگسرای بهمن هرشب ساعت ۲۳ برنامه داشتیم که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی انجام شد.

می توان شما را سردمدار نوآوری در مداحی به ویژه مداحی آذری دانست؟
همانطور که می‌دانید ما مداح و نوحه خوان زیاد داریم. من بعضا می دیدم که جوانان بعد از عاشورا آهنگ گوش می‌دهند، از آنجایی که به حرمت ماه محرم و صفر اعتقاد داریم، در سال ۸۰ یا ۸۱ بود که تصمیم گرفتیم این مسئله را آسیب شناسی کنیم.از  آنجایی که نمی‌توان ضروری بودن موسیقی خوب برای زندگی انسان را کتمان کرد؛ قرار بر این شد که کلام اهل بیت را در قالب موسیقی مذهبی آیینی عرضه کنیم تا جوانان بعد از عاشورا دنبال آهنگ‌های حرام و غیرشرعی نروند و از این تِرک‌های به روز استفاده کنند. الحمدلله و به لطف امام حسین (ع) استقبال خیلی خوبی هم از این سبک کار ما صورت گرفت.

تک آهنگ شما با موضوع حضرت علی اصغر(ع)  بِرند کارتان بود درست است؟
بله؛ من آن تِرک را تقریبا ۱۲ سال پیش خواندم و الان هم مردم گوش می دهند. ما نوحه‌ای نداریم که مردم این همه سال گوش دهند، بنابراین مداحان باید هرسال آهنگ و سبک جدید ارائه کنند. البته من بعد از آن تِرک، آثار زیادی تولید کردم، ولی می توان گفت که برند سبک ما همان تک آهنگ حضرت علی اصغر (ع) بود و مورد استقبال قرار گرفت.

درباره آلبوم لبیک هم کمی توضیح دهید.
آلبوم لبیک در ۸ قطعه و با کمک سازمان اوج تولید شد. ما نذر داشتیم که درآمد این تِرک‌ها را در راه خیر هزینه کنیم به همین دلیل از محل فروش این آلبوم، ۳۰۰ میلیون تومان به دختران بی سرپرست کمک هزینه جهیزیه اختصاص داده شد. همچنین در راه کربلا، آلبوم‌ها را به افراد هدیه می دادیم و می‌گفتیم که اگر تمکن مالی دارند به نیت ۱۴ معصوم (ع) به ۱۴ یتیم کمک کنند و یا در بحث بیماری‌های خاص هم قدم برداشتیم و یکی از عزیزان یک دستگاه که برای پیدا کردن رگ‌های بچه‌های سرطانی لازم بود را به مبلغ ۱۵ میلیون تومان خریداری کرد. همچنین کلیپ‌های خوبی هم از این ترک‌ها تولید شد که هنوز هم از رسانه ملی پخش می شود.

باتوجه به پایبندی آذری‌ها به سبک سنتی، آیا این نوآوری شما با انتقاد مواجه نشد؟
این نفوذ در دل مردم، قدرت هنر است و نباید آن را انکار کنیم. خیلی‌ها هنوز هم خرده می‌گیرند که شهروز حبیبی خوانندگی را وارد مداحی کرده است در صورتی که اینطور نیست. من یک نوآوری کردم که نسل جوان نیاز داشت، حتی بعضی از افراد که اصلا به مسجد نمی‌روند این آثار را گوش می‌دهند. به طور مثال برخی از دوستان من می‌گویند که ما خیلی فضای عزاداری را دوست نداریم، اما ترک‌های شما را همراه با خانواده در ماشین گوش می‌دهیم. این دستاورد برای من خیلی ارزشمند است بنابراین وقتی می بینم که راهم درست است با قدرت بیشتر در آن پیش میروم.

شما اصلا سبک سنتی نمی‌خوانید؟
چرا سبک سنتی هم میخوانم و از شاگردان مرحوم استاد موذن زاده هستم. استاد سلیم موذن زاده الگوی ما هستند. ایشان در سال ۵۲ که بسیار فضا بسته و سنتی بود از یک آهنگ استانبولی برای مداحی استفاده کردند. مرحوم موذن زاده همواره به نوآوری علاقه داشتند و از آن حمایت می‌کردند.

خیلی‌ها به نوآوری مداحی من ایراد گرفتند/ خروجی هیئات باید قاسم سلیمانی‌ها باشند

در انتخاب شعرهایتان، شهرت شاعر برایتان مهم است؟
خیر. ما دنبال محتوا هستیم نه شهرت؛ به همین دلیل بنده با شعرای مختلف در ارتباط هستم و تاکنون از اشعار اساتید بزرگی همچون هادی اردبیلی، غفاری اردبیلی، حاج کلامی زنجانی، بهزاد قاسمی و آقای طیار زارع که شعر حضرت علی اصغر از ایشان است و همچنین دیگر عزیزان استفاده کرده ام. تعدادی از شعر‌ها هم برای دیگر پیشکسوتان از جمله استاد منزوی، عباسقلی یحیوی، استاد انور، تقایی، موعظی و... بوده است.

برکت مداحی خود را مدیون کدام یک از ائمه هستید؟
برکت کارم را از آقا علی ابن موسی الرضا (ع) دارم. من در دوران خردسالی قاری قرآن بودم. اولین جایزه‌ای هم که در مقطع ابتدایی دریافت کردم، سفر به مشهد مقدس بود. اولین بار که به زیارت امام رضا (ع) مشرف شدم در یک گروه سرود برای امام رضا (ع) سرود خواندم و دوباره جایزه گرفتم. همچنین پنج دوره هم نفر اول کشور در جشنواره رضوی بودم. چند تِرک برای امام رضا(ع) خواندم و تِرک «ای حرمت جنت خوشبو» برگزیده شد. همچنین سه دوره داور جشنواره بین المللی امام رضا (ع) بودم بنابراین در مسیر مداحی خیلی مدیون امام هشتم هستم.

به نظر شما چه اری انجام دهیم تا سیره امام حسین (ع) در تمام ایام سال سرلوحه ما باشد نه فقط در ۱۰ روز محرم؟
دهه اول محرم شور حسینی برپاست که به نظرم این شور را باید در همان دهه داشته باشیم و آن یازده ماه و بیست روز بعدی را با شعور حسینی سپری کنیم. اگر همه عزیزان واقعا این مکتب را دنبال کنند اینقدر مشکل در جامعه به وجود نمی‌آید. در اینجا می‌توانیم نام ببریم از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که تربیت یافته مکتب سیدالشهدا بودند. خروجی هیئت و شور حسینی ما باید حاج قاسم‌ها باشند. این جمله من به این دلیل نیست که شهید شده اند بلکه همه درباره او حرف می زنند پس من هم  می گویم. سردار سلیمانی در دل بنده جایگاهی دارند که شاید بعد از ائمه هیچکس این جایگاه را نداشته باشد.

باید به درسی که سردار سلیمانی از عاشورا گرفتند توجه کنیم. او دائما در بیابان‌ها بود. من چند روز پیش از همرزم نزدیکش شنیدم که ایشان در یک برهه‌ای وضعیت مالی بسیار بدی داشتند، همان زمان یکی از کارمندانشان مبلغی را به حسابشان واریز می کند و در آخر سردار سلیمانی خود آن شخص را توبیخ می‌کند و می‌گوید که زندگی شخصی من به محیط کار و شما ارتباطی ندارد چرا این پول را واریز کردید؟ امیدوارم مسئولا ن ما از این رفتار درس بگیرند، متوجه شوند چه خبر است؟ این همه برج، ویلا و... برای چیست؟ در دنیای دو روزه چرا خدمت نکنیم؟ چرا خیانت کنیم به مردمی که محتاج نان شب خود هستند.

یک جا‌هایی به خود من پیشنهاد مسئولیت داده شد، اما من گفتم پذیرش این مسئولیت دو حالت دارد یا اینکه باید صبح تا شب به مردم خدمت کنی که من کارم فرهنگ و هنر است و وقت این کار را ندارم پس اگر قبول کنم خیانت است، حالت بعدی هم این است که اختلاس کنی که اینکار هم به درد من نمی خورد؛ بنابراین در کار خودم باقی می مانم. امیدوارم عزیزانی که پُست قبول می‌کنند بدانند که باید از جایگاهشان برای خدمت به مردم استفاده کنند.

در مراسم‌ خود به مردم چه می‌گویید؟
من می گویم مطالعه کنید تا بدانید که امام حسین (ع) چرا شهید شد؟ پیام ایشان چه بود؟ امام حسین(ع) می‌گوید که آگاه و بیدار زندگی کنید، اگر دین ندارید آزاده مرد باشید. این کار خیلی هم سخت نیست. ما گا‌هی گمان می‌کنیم که باید شب تا صبح نماز بخوانیم، اما مناجات این نیست، اگر یک جا دست بچه یتیمی را بگیری خودت و خانوادت بیمه می شوی. راه امام حسین(ع) و اهل بیت ابعاد مختلف دارد. ما باید در حد توانایی خودمان به این سیره عمل کنیم تا امام حسین (ع) و دیگر ائمه هم همیشه از ما راضی باشند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
آزاد
۲۲:۱۱ ۱۶ بهمن ۱۴۰۲
فقط بگم عالی بود از این کیشی
آخرین اخبار